תחזוקה של כיריים גז: מה מותר, מה אסור, ומה חייבים לעשות?

הגיע הזמן ללמוד קצת על תחזוקה של כיריים גז ולא רק על מה לבשל עליהם.

מאז שכיריים גז נכנסו לחיינו לפני 100 שנה, הן הפכו לחלק בלתי נפרד מהמטבח שלנו והיעילות הגבוהה שלהן הוכיחה את עצמה במבחן הזמן. ההמצאה המהפכנית הזאת שינתה את עולם הבישול הביתי ואפשרה לנו להכין את המנות האהובות עלינו במינימום זמן ומאמץ.

למרות הופעתן של שיטות בישול מתקדמות וחדשניות יותר כמו כיריים חשמליות, מיקרוגלים וכיריים אינדוקציה, בשלנים מקצועיים וביתיים רבים נשארים נאמנים לכיריים גז ולא מוכנים להחליף את חווית הבישול על להבת הגז הגלויה בשום הון שבעולם.

אבל לאחר שהכנתם עוד ארוחה טעימה ומגרה שגרמה לכם ללקק את האצבעות והתחסלה במהירות, מגיע החלק הפחות נעים בכל הסיפור הזה: לנקות את הכיריים שלכם מכל שאריות המזון, הכתמים והשומן שהצטברו על מבערי הגז ומשטח הכיריים.

כל הג’יפה הדוחה הזאת לא רק פוגעת בביצועים של הכיריים ומקשה על הבישול עליהן, אלא גם עלולה להפוך למפגע בטיחותי שעלול לגרום להתלקחות שריפה.

כדי להאריך את תוחלת החיים של הכיריים שלכן ולהבטיח שהן יעבדו בשיא היעילות שלהן בלי לקרטע ולעשות בעיות, תצטרכו להפשיל שרוולים וללכלך את הידיים בניקוי יסודי שלהן. לפניכם כמה טיפים בדוקים ומנצחים שיעזרו לכם להבריק ולצחצח את הכיריים שלכן בצורה הטובה והיעילה ביותר.

דגשים חשובים שיעזרו לכם עם תחזוקה של כיריים גז

כיריים גז מורכבות מ-4 חלקים עיקריים שתצטרכו להקפיד לנקות באופן יסודי:

  1. תומכי הסירים (הרשתות שעליהן מונחים כלי הבישול בעת השימוש בכיריים).
  2. כיפות המבער (הדסקיות הנשלפות שאחראיות על פיזור אחיד ושווה של החום שמגיע מהמבער).
  3. ראשי המבער (החלק שממנו יוצאת להבת הגז).
  4. משטח הכיריים.

בין אם יש לכם כיריים קטנות וקומפקטיות עם מבער אחד או כיריים ענקיות עם ארבעה מבערים גדולים, תצטרכו לדאוג לניקוי יסודי ולתחזוקה השוטפת שלהן.

בקטע הזה עדיף לא להתעצל ולעגל פינות. כדי לעשות לכם חיים קלים ולחסוך לכם המון זמן ומאמץ, ריכזנו עבורכם כמה טיפים שימושיים שיעזרו לשמור על התחזוקה של כיריים גז לאורך זמן ולהבטיח שהן יעבדו בצורה חלקה, יעילה ונטולת תקלות.

תדאגו לנקות את הכיריים

יד מנקה כיריים של גז עם ספוג

בואו נראה איך לנקות בצורה נכונה ולשמור על תחזוקה של כיריים גז בצורה מושלמת צעד אחר צעד. לפני שתצאו לדרך ותתחילו לקרצף את הכיריים, תצטרכו להכין את חומרי ואביזרי הניקוי הבאים:

  • נוזל לניקוי כלים.
  • מברשת קרצוף.
  • מטלית.

ניתן להשתמש גם בחומרי ניקוי ביתיים כמו סודה לשתייה וחומץ כדי לנקות את הכיריים שלכם. בהמשך המאמר נלמד איך בדיוק עושים את זה.

לאחר שהכנתם את כל הציוד הנדרש, הגיע הזמן לצלול למים העמוקים ולגשת לעבודה. מטעמי נוחות, חילקנו את תהליך ניקוי הכיריים לשלושה שלבים נפרדים:

הכנת הכיריים לניקוי יסודי

  1. לפני תחילת הניקוי של הכיריים, תכבו את כל המבערים.
  2. תאפשרו לכיריים להתקרר היטב, כדי שתוכלו לנקות אותן בצורה בטוחה. ניקוי כיריים חמות זה רעיון גרוע שעלול להוביל לכוויות ולפציעות לא נעימות.
  3. ברגע שהמבערים קרירים ובטוחים למגע, תסירו את תומכי הסירים וכיפות המבער.
  4. תוציאו את ראשי המבער ותשימו אותם במיכל או בכיור.
  5. תשרו אותם במים חמים. תוסיפו מעט חומר ניקוי או סבון כלים למים.
  6. תשאירו את המבערים בתוך מי הסבון ל-20 עד 30 דקות.

ניקוי הכיריים

  1. תסירו שאריות וכתמי מזון מהכיריים בעזרת מברשת או מטלית.
  2. תקרצפו את משטח הכיריים בעזרת ספוג נקי. תוודאו שאינכם מפספסים שום לכלוך שנתקע בכיריים.
  3. אל תשכחו לנקות גם את לחצני התפעול שנוטים להתלכלך בקלות.
  4. תפזרו מעט סבון על אזורים בעייתיים וקשים לגישה ועל לכלוך עקשן שאינו יורד בקלות. תמתינו 4-5 דקות ואז תקרצפו היטב את הכתמים הדביקים האלה. זאת הדרך הבטוחה להכניע בקלות את הלכלוך הקשה ביותר.
  5. בעזרת מברשת, תצחצחו היטב את כל הזיזים והפינות הנסתרות בין בסיס המבער לראש ולכיפת המבער. זה יעזור לכם לשחרר את כל חלקיקי המזון, השומן והלכלוך שנתקעו בין החלקים האלה.
  6. לאחר מכן, תנקו היטב את האזור בעזרת מברשת קרצוף מיוחדת.
  7. תנגבו את משטח הכיריים בעזרת מטלית או מגבת מטבח נקיה כדי לייבש אותו היטב.

תנקו את ראשי וכיפות המבער

  1. תוציאו את המבערים שהיו טבולים במים החמים.
  2. תקרצפו היטב את תומכי הסירים. ההשריה במים החמים תשחרר את הלכלוך שהצטבר על המבערים ותעזור לו לרדת בקלות בלי שתצטרכו להפעיל כוח ולבזבז זמן רב.
  3. תניחו את המבערים הנקיים והמבריקים בצד.
  4. תצחצחו את כיפות המבער בעזרת מברשת קרצוף ותניחו אותן בצד.
  5. תשטפו היטב את חלקי המבער במים חמים. תוודאו שהסרתם מהם את כל שאריות הסבון.
  6. תניחו את תומכי הסירים וכיפות המבער על שטיחון ותתנו להם להתייבש היטב באוויר הפתוח.
  7. כשחלקי המבער התייבשו לגמרי, תרכיבו אותם בחזרה על הכיריים.

שיטות אחרות לניקוי ותחזוקה של כיריים גז

ניקוי בעזרת סודה לשתייה
  1. תשטפו את המבערים במים פושרים עם חומר ניקוי.
  2. תכינו משחה סמיכה המורכבת ממים ומסודה לשתייה.
  3. תצפו את המבערים בתכשיר הניקוי הביתי הזה.
  4. תמתינו 20 דקות.
  5. התערובת העוצמתית הזאת תרכך את משקעי ושיירי המזון ותוכלו לקרצף ולשטוף אותם בנוחות מירבית.
ניקוי בחומץ

מדובר בשיטה יעילה לניקוי יומיומי של הכיריים.

  1. תרססו חומץ על המבערים.
  2. תנו לו לעשות את עבודתו במשך 10-15 דקות.
  3. תנגבו היטב את משטח הכיריים בעזרת מטלית נקיה.

מדובר בדרך מעולה להסיר כתמי שומן מהכיריים לפני שהם יספיקו להתייבש, להתקשות ולהיחרך.

תחזוקה שוטפת של כיריים גז

אם תזניחו את הכיריים ולא תנקו אותן זמן רב, תצטרכו לשבור את הגב ולעבוד כפליים בקרצוף משקעי השומן והלכלוך והכתמים העקשניים שהספיקו להתייבש ולהיכנס עמוק לתוך המשטח.

כדי להימנע מהתענוג המפוקפק הזה ולחסוך לעצמכם המון זמן ומאמץ, חשוב להקפיד על הניקוי התקופתי של הכיריים. במקום להתמודד עם טונות של לכלוך קשה ועקשן שתצטרכו לקרצף במשך שעות ארוכות, תקדישו כמה דקות לניקוי מהיר של הכיריים מדי יום והרווח יהיה כולו שלכם.

ניגוב מהיר של הכיריים

כשאתם עסוקים בבישולים שלכם, אתם עלולים לפספס נזילות וטפטופים של תכולת הסירים והמחבתות על הכיריים. הכתמים האלה שבכלל לא הבחנתם בהם יתקשו ויתייבשו במהירות ויהיה קשה מאוד לגרד אותם מהמשטח. לכן, ניגוב יסודי של משטח הכיריים לאחר כל שימוש יקל על ניקוי הכיריים ויחסוך לכם המון זמן יקר בהמשך, זו תחזוקה של כיריים גז בצורה נכונה.

לאחר שהבנתם איך לנקות בצורה נכונה ויעילה את הכיריים שלכם, חשוב שתימנעו מכמה טעויות נפוצות שעלולות להרוס אותן. לפניכם רשימת כללי "עשה ואל תעשה" שתעזור לכם לצלוח בשלום את משימת ניקוי הכיריים.

עשה
  • תמתינו שהמבערים ומשטח הכיריים יתקררו לגמרי לפני שתתחילו לנקות אותם.
  • תספיגו את רשתות הכיריים (תומכי הסירים) במים חמים כדי לקרצף ביעילות משקעי לכלוך ושומן שהצטברו עליהם. כדי להיפטר מכתמים קשים ועקשניים במיוחד, תוכלו להשתמש בחומר ניקוי מיוחד.
  • תשטפו את כל חלקי הכיריים במים נקיים.
  • תייבשו היטב את כל החלקים לפני שתחזירו אותם למקום. כדי להאיץ את תהליך הייבוש, תוכלו לשים את החלקים בתנור משולב חמים (אבל לא לוהט).
  • תוכלו לשחרר ולפתוח סתימות במבער הגז בעזרת סיכה, חוט תיל או מנקה מקטרות.
  • תוודאו שהרכבתם את המבער בצורה נכונה. ראש ובסיס המבער צריכים להתיישב היטב במקום כדי לעבוד בצורה תקינה ולהצית את להבת הגז.
אל תעשה
  • אל תשפכו מים על משטח הכיריים. זה יכול לפגוע בהצתת להבת הגז בעת הפעלת הכיריים.
  • תימנעו מלהשתמש בקיסם שיניים לניקוי חרירי מבער הגז. במקום זאת, תשתמשו במברשת עם סיבים רכים, חוט תיל או סיכה לשחרור חלקיקי מזון ושומן שחוסמים את פתחי הצתת להבת הגז.
  • אל תשתמשו בספוג גס ומחוספס או בחומר ניקוי עוצמתי ואגרסיבי מדי לניקוי חוגות התפעול של הכיריים. זה עלול לפגוע בלחצנים ולגרום למחיקת סימני החיווי שלהם.

תחזוקה של כיריים גז: השורה התחתונה

משפחה של אמא אבא וילדה יושבים במטבח ושותים תה חם

יש המון סיבות טובות להקפיד על ניקוי ותחזוקה של כיריים גז, בין אם מדובר בגז או בכיריים חשמליות ניידות: קודם כל, חשוב להשקיע זמן ומאמץ בניקוי יסודי של הכיריים מטעמי בריאות והיגיינה.

משקעי לכלוך ושומן מושכים חיידקים וזיהומים שעלולים לחדור לאוכל שאתם מבשלים. שנית, ניקוי נכון של הכיריים מבטיח שימוש בטוח ויעיל יותר ללא סיכון להתלקחות אש ופליטת פחמן חד חמצני.

בנוסף, הרבה יותר נעים לבשל על כיריים נקיות ומבריקות שיעבדו כמו חדשות וישרתו אתכם בנאמנות זמן רב.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן