מכינה קדם אקדמית: כל המידע הדרוש לסטודנט המתחיל

מכינה קדם אקדמאית היא תוכנית לימודים מותאמת שנוצרה ע"י המוסדות האקדמיים השונים במטרה לאפשר למועמדים שלא עומדים בדרישות הסף להיכנס אל האקדמיה. מדובר בתוכניות ייעודיות שיסייעו למועמדים להתחיל מסלול לתואר על אף ציוני בגרות נמוכים או ללא בגרות בכלל, ועם או בלי פסיכומטרי – לכל מוסד הדרישות שלו.

תואר אקדמי הוא אחד הכלים החשובים ביותר עבור כל אדם שרוצה להצליח בתחומו, ובעיקר להתקדם ולהתפתח בשוק התעסוקה.

בין אם מדובר במקצועות ריאליים או במדעי הרוח, תואר אקדמי מאפשר לנו להגיע למשרות נחשקות יותר, פותח אותנו לעולם תוכן חדש ומאפשר לנו לבסס את עצמנו בעולם.

כדי שבכלל נוכל להתקבל אל מסלול הלימוד המבוקש, יהיה עלינו לעמוד בדרישות סף גבוהות למדי ולהציג ציוני בגרות טובים, להשיג תוצאה טובה במבחן הפסיכומטרי, לעבור בהצלחה ראיון אישי ולעיתים אף לעמוד בדרישות נוספות.

אם כך, מה עושים אלו המעוניינים ללמוד ולא מצליחים לעמוד בדרישות הסף? בדיוק בגלל זה מציעים המוסדות האקדמאיים ברחבי הארץ מסלולים מיוחדים שנקראים מכינות קדם אקדמאיות.

מה זה בדיוק אומר, מה היתרונות במכינה קדם אקדמית ואיך ניתן להתקבל? כל זאת ועוד במאמר הבא.  

מכינה קדם אקדמית – מה זה? 

כיתה עם סטודנטים מסתכלים על מורה ומסך גב מופנה למצלמה

מכינות קדם אקדמאיות הן למעשה גופים שהוקמו על ידי המוסדות השונים שמטרתן היא להכין את התלמידים לקראת לימודים באקדמיה בדרכים שונות.

חלק מן המכינות מתמקדות אך ורק בשיפור תעודת הבגרות ובהשגת זכאות אליה, אחרות מציעות הכנה והיכרות לקראת השתלבות בסביבה האקדמית.

יש כאלו המתמקדות בלימוד של נושא אחד ספציפי או כמה נושאים שונים לקראת התואר, וגם יש מכינות שמשלבות בתוכן כמה היבטים שונים.

כיום ניתן למצוא מכינות כאלו כמעט בכל המוסדות הלימודיים בארץ, וניתן לקבל מימון ללימודים במכינה ממש כמו לימודים אקדמאיים בדרכים שונות כמו לימוד על חשבון הפיקדון לחיילים משוחררים או דרך מלגות שונות. 

היתרונות במכינה קדם אקדמית

  • אין צורך בבגרות או בפסיכומטרי בהרבה מקרים: כל מכינה היא שונה, אך המהות של מכינות רבות היא לאפשר לימודים של תואר כזה או אחר ללא צורך בהשלמת בגרויות או היבחנות במבחן פסיכומטרי. המחשבה שעומדת מאחורי זה היא שאם תלמיד מסוים הראה רצינות, השקיע והצליח לעמוד בדרישות של לימודי המכינה, הוא מתאים ללימודי התואר.
  • כניסה איטית ורגועה לעולם האקדמי: המכינות מנוהלות פחות או יותר כמו הלימודים בתואר, אך לרוב בצורה פחות אינטנסיבית. הלימודים בהן מאפשרים להיכנס בצורה איטית ובטוחה לאקדמיה ולהתרגל לחיים בתור סטודנט.
  • קורסים תומכים שיעזרו עם התואר: רוב המכינות מציעות לימודים משלימים מצוינים שיעזרו בתואר כמו לימודי מתמטיקה, אנגלית, כתיבה אקדמית ומדעית, ועוד.
  • סיוע לתלמידים עם לקויות למידה: סיוע שכזה ניתן גם בלימודי התואר כמובן, אך בשל האופי הרגוע והאיטי יותר של לימודי המכינה, תלמידים בעלי לקויות למידה זוכים ליחס אישי וליווי צמוד.
  • תמיכה וייעוץ לקראת הלימודים: צוותי המכינות מעניקים לתלמידים ייעוץ והכוונה לקראת השתלבות בתארים השונים ומכוונים כל תלמיד/ה למסלול שמתאים לו/ה ביותר.

אילו מכינות קדם אקדמיות קיימות?

אם נרד לעומק וננסה להכיר כל מכינה באופן ספציפי, נוכל לראות כי יש סוגים רבים של מכינות קדם אקדמאיות, אך ככלל אפשר לחלק את סוגי המכינות העיקריים לשניים:

מכינות למטרת שיפור והשלמת בגרויות/מכינות שמחליפות את המבחן הפסיכומטרי

מאפשרות לתלמידים לשפר או להשלים מבחני בגרות חסרים ולקבל את הזכאות לתעודת בגרות. מכינות אלו מתאימות לאלו שסיימו את הלימודים בתיכון ללא תעודת בגרות, או כאלו המעוניינים להעלות את ציוני הבגרות שלהם ולשפר את הממוצע כדי להתקבל לתואר כזה או אחר. 

מכינות קדם אקדמאיות ייעודיות

אלו הן מכינות אשר מאפשרת לתלמידים הכנה ספציפית לקראת לימודים במסלולים שונים כגון לימודי משפטים, לימודי הנדסה, מקצועות מדעי הרוח וכן הלאה. בסוג המכינות הללו הקבלה ללימודי התואר תלויים בציונים הפנימיים של המכינה. 

באילו מוסדות ניתן לעשות מכינה קדם אקדמית?

נכון להיום, המוסדות האקדמאיים היחידים בישראל שלא מציעים מכינה אקדמית הם מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה הפתוחה. כל שאר המוסדות האקדמאיים בארץ מציעים מסלולי מכינות שונים. 

דרישות לקבלה למכינה

דרישות הקבלה משתנות ממכינה למכינה. מכינות שמטרתן הוא שיפור בגרויות וזכאות לתעודת בגרות לרוב דורשות מבחן מיון בסיסי שבודק את הרצינות והנכונות של הסטודנט לעבור בהצלחה את המכינה, ואפילו אין צורך בציוני בגרות או פסיכומטרי.

חלק מן המכינות לשיפור בגרויות דורשות מינימום של יחידות קיימות ויש כאלו שאפילו מציעות אפשרות של קדם מכינה למי שאין לו בגרויות או 12 שנות לימוד – כלומר מסלול לימודים שאם נעבור אותו בהצלחה נוכל להמשיך למכינה עצמה. 

במכינות השייכות למכללות תנאי הקבלה הוא מעבר של בחינת מימ״ד הכוללת שלושה פרקים עם שאלות אמריקאיות (רב בררתיות) בעברית, אנגלית ומתמטיקה. 

כשמדובר במכינות לקראת תארים ספציפיים, כאן כבר אפשר לראות תנאי קבלה מעט מחמירים יותר. בחלק מן המקרים נידרש לציון בגרות וממוצע מינימלי, באחרות נידרש לציון פסיכומטרי מסוים ובחלק מן המקרים נזדקק לשניהם.

בכל מקרה ברור שהציון הממוצע הנדרש וציון הפסיכומטרי הם נמוכים יותר מהדרישה לתואר, כך שזהו הרבה פעמים פתרון מעולה עבור אלו שאלו לא מצליחים לעמוד בדרישות הסף הבסיסיות ולא מעוניינים לוותר על לימודי התואר.  

האם מכינה היא במקום בגרות?

בהרבה מקרים כן. כלומר, כפי שציינו, המטרה של מכינות רבות היא לאפשר לאלו שאין להם תעודת בגרות בכלל או שציוני הבגרות שלהם לא מספיקים, להשתלב בתואר הרצוי.

במובן הזה מכינה בהחלט יכולה להחליף את ציון הבגרות. עם זאת חשוב לזכור שבחלק מהמקרים, מכינות קדם אקדמאיות ייעודיות ידרשו ציון בגרות ממוצע ברף מסוים כדי להתקבל, ובמקרים האלה המכינה לא יכולה להחליף את ציוני הבגרות.

אז למה בעצם לא לעשות השלמת בגרויות ודווקא מכינה?

בחורה במשקפיים סוודר סגול עם תיק גב וקלסרים ביד מבט חושב רקע ורוד

זוהי שאלה מצוינת שרבים שואלים את עצמם, וחשוב להבין את התשובה לעומק. יש מקרים ספציפיים בהם יש צורך בשיפור של ציון אחד פשוט יחסית, ואז אולי עדיף להשלים בגרויות באופן עצמאי, אך ברוב המקרים זה לא משתלם בכלל.

אפשר ללמוד לבגרות באופן עצמאי ולרוב נצטרך לשפר כמה ציונים במקצועות שהם לא בהכרח פשוטים. נצטרך ללמוד בעצמנו ולא בטוח שנוכל למצוא מקום אחד שמאפשר ללמוד היטב לכל המקצועות, וגם אם כן, סביר להניח שהעלות הלימודים תהיה יקרה ולא בטוח שנוכל לקבל סבסוד בדרכים שונות.

במקרים של אי הצלחה או הצלחה חלקית (למשל אם לא הצלחנו לשפר ציון אחד מתוך חמישה לצורך העניין), יכול להיות שעדיין לא נצליח לעמוד בדרישות של התואר שמעניין אותנו. 

לעומת זאת, המכינות הקדם אקדמאיות מכינות אותנו בצורה מוכוונת הרבה יותר לתואר, והצלחה במכינה שקולה לשיפור והשלמה של כל הבגרויות הנחוצות.

המורים במכינות הם מתוך האקדמיה, ויודעים להכין את התלמידים לקראת הלימודים מעבר למעבר טכני בלבד של המכינה, והתלמידים כבר מתחילים להבין מה זה אומר ללמוד במוסד האקדמי שאליו הם מעוניינים להגיע.

לכל זה חשוב להוסיף את העובדה כי המכינות האקדמיות מוכרות כלימודים אקדמאיים לכל דבר ועניין, כך שלמעשה ניתן לקבל סבסוד על הלימודים ממש כמו בלימודים של התארים עצמם.

בשורה התחתונה, במקרים רבים, מכינה קדם אקדמית היא עדיפה על שיפור בגרויות (אך כמובן יש לסייג ולומר שכל מקרה לגופו).

פסיכומטרי כתנאי קבלה

במרבית המכינות הייעודיות ללימודים שונים, ציון מסוים במבחן הפסיכומטרי הוא חובה כתנאי קבלה.

כלומר המוסד הלימודי בעצם מאפשר גם למי שניסה לעבור את הבחינה הפסיכומטרית ולא הצליח להוציא ציון גבוה כדי להתקבל למסלול הלימודים להתקבל למכינה, וזו תאפשר לו להתחיל את התואר עם ציון נמוך בפסיכומטרי.

יש כאלו שנוטים להסתכל על תנאי הקבלה הזה כחסם, אך בעבור מועמדים רבים זו בשורה נהדרת.

לא חסרים מקרים של מועמדים שניגשים פעם אחר פעם למבחן פסיכומטרי רק כדי לקבל ציון מסוים שיאפשר להם להתקבל לתואר ולא מצליחים. המכינות הקדם אקדמאיות מאפשרות בעצם להגיע לתואר עם ציון נמוך יותר. 

המקצועות שבדרך כלל לומדים במכינות קדם אקדמיות

חשוב לחזור כאן לחלוקה של סוגי המכינות כדי להבין מהו החומר הנלמד: 

מכינות לשיפור והשלמת בגרויות

במכינות הללו לומדים בדרך כלל נושאי לימוד שונים ברמה של מבחני הבגרות. אנו מדברים על מתמטיקה, אנגלית ולשון ועברית בדרך כלל. במקרים נפוצים פחות לומדים גם מקצועות כמו היסטוריה, תנ״ך, ספרות ועוד. 

מכינות ייעודיות למקצועות ספציפיים

גם במכינות הללו מתמקדים בנושאים כלליים ובעיקר במתמטיקה ואנגלית, אך מעבר לכך יש גם מיקוד על לימודים לקראת התואר.

לרוב נראה קורסים כמו כתיבה אקדמית, כתיבה מדעית וסטטיסטיקה, וכמובן קורסים ספציפיים בכל נושא. במכינות הקדם אקדמאיות ללימודי הנדסה למשל, ילמדו התלמידים לרוב קורסים שונים כמו פיזיקה או כימיה. 

אז למה בעצם כדאי לעשות מכינה?

אם אתם מאד רוצים ללמוד תואר מסוים במוסד מסוים ולא עומדים בתנאי הסף, השאלה היחידה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא למה לא לעשות מכינה קדם אקדמית.

מעבר לעובדה הפשוטה כי המכינות יאפשרו לכם להגיע ללימודי התואר שאתם באמת רוצים ללא צורך בהשלמת בגרויות או במעבר של מבחן פסיכומטרי בציון גבוה, הן גם יאפשרו היכרות עם העולם האקדמי ובפרט עם המוסד שמעניין אתכם, יספקו לכם הכוונה לקראת הלימודים מאנשי סגל רלוונטיים, ואפילו יאפשרו לכם ליהנות מהרגע הראשון מהיתרונות הכיפיים של החוויה הסטודנטיאלית. 

סיכום

קבוצת צעירים מגוונת מחייכים עומדים במסדרון בית ספר לימודים

המכינות הקדם אקדמאיות קמו מתוך צורך אדיר בשטח ורצון של רבים להשתלב בתארים נחשקים.

מוסדות הלימוד השונים הבינו שהרבה מאד תלמידים שלא עומדים בדרישות הסף הם לא בהכרח כאלו שלא מתאימים לתואר, והאפיק הזה בהחלט עוזר למועמדים לרכוש השכלה אקדמאית.

ברור שהמסלול האקדמי רצוף אתגרים ולא יתאים לכל אחד. יהיו כאלה שיבחרו להתמקצע בתחום מסוים שפחות מוכר בתחום האקדמי, כמו שוק ההון, באמצעות קורסים מקוונים או פרונטליים.

בסופו של דבר, אם גם אתם מעוניינים ללמוד תואר כזה או אחר ולא מצליחים להתקבל אליו, שווה בהחלט לבדוק אם מוסד הלימודים מציע אפשרות של מכינה קדם אקדמאית שתאפשר לכם להגשים את החלום. בהצלחה!

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן