הפלייסטיישן 4 עושה מלא רעש? איך להפחית את הרעש שלו אחת ולתמיד

לדעתי האישית, הפלייסטיישן 4 הוא ללא ספק קונסולת המשחקים הכי טובה של הדור הזה (שימו לב שבקרוב יוצא פלייסטיישן 5). בזכות המעבד החזק, שלטי ה-DualShock האלחוטיים, וכמובן המגוון הרחב של משחקים אקסקלוסיביים ואיכותיים, פלייסטיישן 4 פשוט מגדיר מחדש את הסטנדרטים של הגיימינג. למרות הכל, לצערנו הקונסולה עדיין לא מושלמת לגמרי.

עם כמה שהפלייסטיישן פופולרי בזכות מבחר המשחקים העצום, אחת הבעיות הכי ידועות שלו היא המאוורר המרעיש שלו. העניין הזה הפריע להרבה גיימרים במהלך השנים האחרונות, ועלול לפגוע בחוויית המשחק. אז האם יש דרך להפוך את המאוורר לשקט יותר? ולמה בכלל הוא כל כך מרעיש?

למה המאוורר של פלייסטיישן 4 עושה כל כך הרבה רעש?

הדבר הראשון שאתם צריכים לדעת זה שמאוורר רועש זה לא בעיה שהיא ייחודית לפלייסטיישן 4. למעשה, גם ב-Xbox 360 וגם בפלייסטיישן 2 (הרגיל – לא גרסת ה-Slim) המאווררים היו אפילו יותר רועשים, ובכל מקרה, באף אחד מהם המאוורר המרעיש לא פגע בביצועים של הקונסולה. למרות זאת, כולנו יכולים להסכים שמאוורר מרעיש יכול להוות מטרד, במיוחד כשהרעש שלו משתלב עם הסאונד של המשחק.

דבר אחד שחשוב לזכור הוא שככל שהמאוורר מסתובב יותר מהר, ככה הוא עושה יותר רעש. המטרה של המאוורר היא לקרר את הרכיבים הפנימיים של הקונסולה: בשביל שנמשיך להנות מהגרפיקה המדהימה של המשחקים המודרניים, הדרישות מהמעבד ימשיכו להיות גבוהות ולכן הוא גם יתחמם בהתאם. אם אתם גיימרים, סביר להניח שאתם מכירים את זה שככל שאתם משחקים יותר זמן בקונסולה שלכם, ככה המאוורר מתחיל לעשות יותר ויותר רעש. אנשים מסוימים גם מדווחים שהמאוורר של הפלייסטיישן שלהם בהתחלה לא היה עושה הרבה רעש, אבל ככל שהזמן עבר והפלייסטיישן שלהם התיישן, הוא התחיל להרעיש יותר.

בכל המקרים האלה, הסיבה שהמאוורר מרעיש היא תמיד אותה סיבה: הוא מסתובב במהירות גבוהה יותר. המאוורר מגיב באופן אוטומטי להתחממות של המעבד ומתחיל להסתובב יותר מהר, וככה נוצר הרעש שאתם שומעים. אחרי כמה שנים של שימוש, המאוורר גם צובר אבק. באופן כללי לא מדובר באיזושהי בעיה רצינית שעלולה לפגוע ברכיבים הפנימיים של הקונסולה, אבל האבק שמצטבר כן עלול לפגוע בתפקוד של המאוורר. במילים פשוטות, זה אומר שהמאוורר יצטרך לעבוד קשה יותר כדי להגיע לאותה תוצאה שיכל היה להגיע אליה, אם לא היה מצטבר עליו אבק.

האם יש דרך להפחית את הרעש?

ילדה קטנה עם אטמי אוזניים בצבע ירוק עושה פרצוף זועף

למרבה המזל, בשביל שתוכלו לפתור את הבעיה מספיק שתהיה לכם הבנה בסיסית בנוגע לגורם שלה. כדי להפחית את הרעש של המאוורר בצורה משמעותית, חשוב לדאוג שהרכיבים הפנימיים של המכשיר יישארו בטמפרטורה תקינה, ולא יתחממו יותר מדי.

שיפור סירקולציית האוויר

הפתרון הכי פשוט הוא לוודא שהפלייסטיישן שלכם מוציא ומקבל מספיק אוויר. חשוב לזכור שיש לקונסולה פתחי אוורור גם בצד וגם מאחורה: המאווררים שבצד מושכים אוויר פנימה, והמאווררים שמאחורה מוציאים אותו החוצה. חשוב לוודא שאין שום דבר שחוסם את פתחי האוורור, כדי לא לפגוע בסירקולציית האוויר התקינה. אם זה אפשרי, אז כדאי שלא תשימו שום דבר בצמוד לפלייסטיישן, ככה שזרימת האוויר תהיה טובה יותר לא רק בתוך המכשיר עצמו, אלא גם באוויר שמסביבו.

אצל הרבה אנשים הפלייסטיישן ממש "מתמזג" עם שאר הדברים שלהם, והוא כמעט תמיד מוקף בכל מני חפצים כמו: בגדים, שקיות, וספרים. גם אם החפצים האלה לא מכסים את פתחי האוורור, המכשיר מתחמם תמיד בזמן השימוש, ובכל מקרה אם יש חפצים שקרובים אליו הוא עלול להתחמם במהירות יותר גבוהה.

בשום מצב לא מומלץ לשים את הפלייסטיישן בתוך ארון סגור, ובמיוחד בזמן שמשחקים בו. אם תעשו את זה, אז הוא בטוח יתחמם במהירות יותר גבוהה, ובמקרים מסוימים זה גם עלול לעשות נזק בלתי הפיך לפלייסטיישן שלכם.

שחקו באזור קריר

אתם כבר יודעים שהפלייסטיישן מתחמם בזמן שאתם משחקים, אז אם גם החדר שלכם יהיה חם זה בטח לא יעזור. במידה וזה אפשרי, אז תמיד כדאי לשים את המכשיר בחדר עם טמפרטורה נעימה. יצא לנו כבר להיתקל באנשים שהתלוננו על רעש המאוורר ובדיעבד הסתבר שהם שיחקו בחדר עם טמפרטורה של כ-28 מעלות. ההמלצה היא לא לשחק בחדר עם טמפרטורה של מעל ל-23 מעלות, גם אם זה אומר שצריך להדליק מזגן.

השתמשו בקומפרסור (מדחס) אוויר יבש

גם אם עשיתם כל מה שאפשר כדי לוודא שיהיה מספיק אוורור לפלייסטיישן שלכם, אבק עדיין יצטבר על המאוורר ומסביבו. הדרך הכי טובה לנקות אותו מבפנים כולל המאוורר, היא על ידי שימוש בקומפרסור אוויר יבש. כמובן, חשוב מאוד לוודא שהמכשיר מכובה ומנותק מהחשמל לפני שמפעילים את הקומפרסור.

בכל פעם שמנקים את הפלייסטיישן באמצעות קומפרסור, חשוב לוודא שעושים את זה בצורה הנכונה כדי שלא תשחררו בטעות את הלחות שנמצאת בתוך האוויר הדחוס על הרכיבים של הקונסולה. תתחילו את הניקיון עם החריצים שבמרכז המכשיר כולל חיבורי ה-USB, אבל תשתדלו להימנע מהאזור שאליו מכניסים את הדיסקים. אחרי זה, תעברו על כל החריצים והמחברים שבצד האחורי. תשתמשו בקומפרסור כדי לנקות ולאחר מכן תעברו עם מטלית או סמרטוט מיקרופייבר יבשים.

בכל הנוגע למאווררים, מספיק להשתמש בקומפרסור כדי להיפטר מהאבק. זה אמור להוביל לשיפור בביצועים של המאוורר, למרות שסביר להניח שעדיין ישאר קצת אבק בפנים. למרבה הצער, אי אפשר לנקות את המאווררים בצורה מושלמת מבלי לפתוח את הפלייסטיישן. אחרי שסיימתם לנקות את המאווררים באמצעות המדחס, חשוב להמתין כמה דקות לפני שמדליקים את המכשיר שוב כדי לאפשר לרכיבים הפנימיים לחזור לטמפרטורה הרגילה.

השתמשו בשואב אבק

למרות שהרבה אנשים מזהירים מפני שימוש בשואב אבק לניקוי המאווררים, במדריך למשתמש שמגיע עם הקונסולה רשום במפורש שזה מומלץ ובטוח.

אם יש לכם שואב אבק עם זרבובית צרה, אתם יכולים פשוט להצמיד אותה לפתח האוורור בצד ומאחורה וזה ישאב חלק מהאבק. קחו בחשבון שגם אם אתם משתמשים עם שואב אבק אלחוטי, עדיין סביר להניח שלא תצליחו לנקות את המאווררים בצורה מושלמת מבלי לפתוח את המכשיר עצמו. אם אתם מחליטים להשתמש בשואב אבק כדי לנקות את הפלייסטיישן שלכם, אז חכו כמה דקות לפני שאתם מדליקים שוב כדי לאפשר לרכיבים הפנימיים לחזור לטמפרטורה הרגילה.

פתחו את הקונסולה

אם כבר ניסיתם הכל והפלייסטיישן שלכם עדיין נשמע כמו מטוס שעומד להמריא, אז הגיע הזמן לעשות "ניתוח" קטן למכשיר שלכם. קחו בחשבון שבמידה ואתם פותחים את המכשיר אז כנראה שהאחריות שלכם עליו תתבטל. במידה וקניתם את המכשיר שלכם לפני יותר משנה, אז גם ככה אין לכם מה לדאוג לגבי האחריות.

התהליך עצמו לא מסובך בכלל, אבל זה קצת בעייתי שהברגים של הפלייסטיישן הם לא ברגים סטנדרטיים. כדי לפתוח את הברגים של המכשיר תצטרכו להשתמש במברג מיוחד שנקרא: "Torex T8". מדובר במברג שנבנה במיוחד כדי להתאים לצורה המיוחדת של הברגים של הפלייסטיישן. לפני שאתם פותחים אותו, חשוב לוודא שהוא מכובה ומנותק מהחשמל.

כדאי להתחיל מהברגים שנמצאים בחלק האחורי והתחתון של המכשיר. יכול להיות שעל חלק מהברגים האלה תהיה מדבקת אחריות, אז זאת ההזדמנות האחרונה שלכם להחליט אם אתם רוצים ללכת על זה או לא.

אחרי שהסרתם את 3 הברגים, תהפכו את המכשיר ותרימו את מכסה הפלסטיק. מכיוון שהברגים כבר הוסרו, אתם אמורים להיות מסוגלים להרים את המכסה בלי שום בעיה. ברגע שהרמתם את המכסה, אתם כבר תראו את המאוורר – תתחילו לנקות אותו. חשוב להחזיק את המיכל של האוויר הדחוס בצורה ישרה כדי להימנע מכניסה של לחות למאוורר.

אחרי שסיימתם לנקות, תשאירו את המכשיר פתוח לעוד 15-30 דקות ליתר ביטחון, כדי שגם אם הצטברה קצת לחות על המאוורר יהיה לה מספיק זמן להתייבש לפני שאתם סוגרים את המכשיר בחזרה.

באילו גרסאות של הפלייסטיישן הבעיה הזאת קיימת?

העניין הוא שאי אפשר להימנע מהרעש של המאוורר לגמרי, בין אם זה הגרסה הראשונה שהושקה של הפלייסטיישן 4, או דגמי ה-PRO וה-Slim, אף קונסולה לא חסינה מפני בעיות אוורור והצטברות אבק, במיוחד אם משתמשים בקונסולות האלה בתנאים לא אופטימליים.

יש כל מני אנשים שטוענים שגרסת ה-Slim שקטה יחסית לגרסת ה-Pro, ובכל מקרה מהביקורות אפשר להסיק שגרסת הפלייסטיישן 4 המקורית היא הכי מרעישה ביחס לגרסאות האחרות. חווית המשתמש תלויה בהרבה גורמים כפי שכבר דיברנו על זה, ככה שכנראה אין הסכמה גורפת לגבי איזה גרסה הכי פחות מרעישה. אם העניין של רעש המאוורר הוא קריטי בשבילכם, אז ההמלצה היא ללכת על ה-Pro או על ה-Slim.

השיפור היחידי שנעשה למאוורר היה בגרסת CUH 7200 של דגם ה-PRO. הגרסה הזאת שוחררה בנובמבר 2018 במסגרת הבאנדל עם המשחק רד דד רדמפשן 2.

זה עדיין לא ברור איך הם הגיעו לתוצאה של הפחתת רעש המאוורר, אבל עובדתית המאוורר הזה פחות מרעיש. בכל הנוגע לדציבלים, מדובר על כ- 44-48 דציבלים לעומת 50-55 בגרסאות הקודמות – שזה שיפור משמעותי.

לסיכום

הבעיה של המאווררים הרועשים נמצאת איתנו כבר הרבה שנים, מאז שהמעבדים נאלצו להתחיל ולעמוד בדרישות גבוהות יותר. בהתחשב בעובדה שהקונסולות לא צפויות להפסיק להשתמש במאווררים כדי לשמור על קירור הרכיבים שלהן, בעיית הרעש של המאווררים צפויה להישאר איתנו גם בדור הבא של הקונסולות. למרות זאת, הבעיה הזאת לא צפויה למנוע מגיימרים לשבת שעות ולשחק במשחקים האהובים עליהם. מה שחשוב שתבינו, זה שעם קצת שיפור בסביבה של הקונסולה, אפשר להפחית משמעותית את הרעש של המאורר.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי
יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן