איך יודעים שהתינוק רעב: המדריך המקיף לזיהוי סימני רעב אצל תינוקות

אין ספק שלידה של תינוק חדש זאת בשורה משמחת ומרגשת. כל הורה טרי רוצה את הטוב ביותר עבור האוצר הקטן שלו ושואף להבטיח שהוא יגדל ויתפתח בצורה בריאה ותקינה. האכלת התינוק זאת חוויה קסומה ומיוחדת שמאפשרת לכם להתחבר לרך הנולד ולבלות איתו זמן איכות.

הבעיה היא שתינוקות לא נולדים עם "הוראות הפעלה" ולכל תינוק יש צרכי, הרגלי ודפוסי אכילה ייחודיים ולא צפויים משלו. כל הורה חדש תוהה מתי להאכיל את התינוק, באיזו תדירות רצוי להאכיל אותו וכמה הוא צריך לאכול.

החדשות הטובות הן שאתם ממש לא צריכים להמר ולגשש באפלה. במקום לשבור את הראש מתי מגיע הרגע המתאים להאכיל את התינוק היקר שלכם ולאכול סרטים שהוא לא אכל מספיק, אתם צריכים ללמוד לקרוא בצורה נכונה את שפת הגוף של התינוק שלכם ולזהות כמה סימנים ורמזים חשובים שמאותתים על כך שהתינוק שלכם רעב ודורש שתאכילו אותו.

כמובן שלא מדובר במדע מדויק וייתכן שתהליך פענוח סימני הרעב האלה ייקח מעט זמן, במיוחד במהלך החודשים הראשונים לחיי התינוק, אבל אם תדעו למה חשוב לשים לב, תוכלו לדעת שהתינוק שלכם אכל מספיק.

כדי לעשות לכם חיים קלים ולהוריד לכם עוד דאגה מהראש, ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת כדי לזהות מתי התינוק שלכם רעב והגיע הזמן להאכיל אותו.

תדירות האכלת התינוק

לפני שנכיר מקרוב סימני רעב אופייניים לתינוקות ונלמד איך לפרש ולפענח אותם, אתם צריכים להבין קודם כל באיזו תדירות אתם צריכים להאכיל את התינוק שלכם.

כשתדעו את זמני ההאכלה של הקטנצ’יק שלכם, תוכלו לדעת מתי תצטרכו להיות עם היד על הדופק ולחפש כל סימן ורמז לכך שהוא עלול להיות רעב.

בממוצע, פעוטות שזה עתה נולדו אוכלים בין 8 ל-12 פעמים ביום. זה אומר שכל שעתיים עד שלוש שעות, התינוק עשוי לאותת שהרעב מציק לו ושהוא רוצה לאכול. כמובן שצורת ודרך הזנת התינוק תלויה בשלב ההתפתחותי ובמוכנות שלו, אבל לפניכם כמה סימני רעב כלליים שצריך להכיר.

סוגים שונים של סימני רעב אצל תינוק

תינוקת קטנה עוצמת את העיניים וסוגרת אוזניים ובוכה

כמובן שתינוקות רכים לא מסוגלים להגיד לכם שהם רעבים באופן מילולי, אבל הם יכולים לתקשר עם ההורים ולאותת על הרעב שלהם באמצעות סדרה של סימנים אופייניים.

האותות האלה שנועדו למשוך את תשומת ליבכם מתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: סימני רעב מוקדמים, סימני רעב פעילים וסימני רעב מאוחרים. הרמזים האלה משתנים על פי רמת ההתעלמות וחוסר התגובה שלכם לאותות המצוקה של התינוק והתגברות הרעב שלו.

סימני רעב מוקדמים

סימני הרעב הראשוניים כוללים פה פעור עם הוצאת לשון, ליקוק או צקצוק שפתיים, או תנועות מציצה של כל דבר שנמצא בהישג ידו של התינוק, כולל השפתיים, האצבעות, הלשון, הידיים ואפילו הצעצועים שהוא משחק איתם.

אבל חשוב לציין שלא כל ליקוק או צקצוק שפתיים של התינוק בהכרח מעיד שהוא רעב. אז לפני שאתם רצים אחר בקבוק האכלה לתינוק או מתחילים בהנקה של התינוק החמוד שלכם, קחו בחשבון שייתכן שהסימנים האלה מאותתים על כך שהתינוק שלכם רוצה לגהק ולעשות "גרעפס".

איך לעזור לתינוק לשחרר גזים וגיהוקים

תינוקות נוטים לבלוע אוויר בזמן ההאכלה. בועות האוויר האלה שנלכדות במערכת העיכול של התינוק עלולות לגרום לגזים, פליטות וחוסר נוחות. חשוב שתעזרו לתינוק שלכם להוציא את האוויר המיותר הזה שמציק ומפריע לו.

הנה כמה שיטות ותנוחות לשחרור גיהוקים שיכולות לעזור להרגיע את התינוק החמוד שלכם:

  •  גיהוק בתנוחה זקופה וישרה: כשאתם יושבים בצורה זקופה, תצמידו את התינוק לחזה שלכם ותוודאו שהסנטר שלו נשען על הכתף שלכם. תוכלו לתמוך בתינוק ביד אחת ולטפוח בעדינות על הגב שלו בצורה חוזרת ונשנית כדי להקל עליו לגהק ולהיפטר מהגזים שמפריעים לו.
  • גיהוק בתנוחת שכיבה על הבטן: במסגרת הטכניקה הזאת, כל מה שתצטרכו לעשות זה לקחת את התינוק לחיקכם ולהניח אותו בין הברכיים כשהוא שוכב על הבטן. תוודאו שהראש של התינוק מורם גבוה יותר מהחזה ותטפחו בעדינות על הגב שלו.

בדיוק כמו ליקוק או צקצוק של השפתיים, גם תנועות מציצה לא תמיד מאותתות על רעב של התינוק. בגיל 6 שבועות פחות או יותר, התינוק שלכם לומד לשלוט בצורה טובה יותר בידיים שלו וכמובן שהוא ירצה לחקור אותן בעזרת הפה.

תינוקות נוטים להכניס הכול לפה והאצבעות הקטנטנות שלהם אינן יוצאות מהכלל. גם בקיעת השיניים היא תקופה רגישה ומסעירה עבור התינוק שלכם.

רוב הפעוטות נוטים להכניס ידיים או אצבעות לפה כדי לשכך את אי הנוחות שנגרמת כתוצאה מהגירוי של החניכיים בעת צמיחת שיני החלב.

סימני רעב אקטיביים

אם סימני הרעב הראשוניים והמוקדמים של התינוק יעברו מתחת לרדאר שלכם ולא ייפול לכם האסימון שהגיע הזמן להאכיל אותו, הילד החכם שלכם ינסה למשוך את תשומת ליבכם בצורה פעילה ומופגנת יותר וישלח לכם רמזים עבים ובולטים לכך שהוא רעב.

חיפוש אחר השד

מדובר באחד מסימני הרעב הנפוצים ביותר אצל תינוקות. מדובר ברפלקס מולד של הרך הנולד שגורם לו להניע את הראש ולפתוח את הפה בחיפוש אחר הפטמה או מקור הזנה אחר.

אתם תבחינו בתנועה האופיינית הזאת בעת מגע בשפתיים או בלחי של התינוק. האוצר הקטן שלכם יפתח את פיו לרווחה ולעתים יכניס את האגרוף או האצבעות שלו לתוך הפה. ברוב המקרים, זה מתרחש כשהתינוק מעורסל על החזה שלכם.

רפלקס החיפוש אחר השד נועד לשפר את ההיצמדות של התינוק לשד ועוזר לו לינוק את החלב בצורה טובה ויעילה יותר. כשהאם רוצה להניק את התינוק, כל מה שהיא צריכה לעשות זה לטפוח בעדינות על השפה או הלחי שלו, והוא יחפש את הפטמה בכוחות עצמו.

חוסר שקט

עוד סימן גלוי לעין שמאותת שהתינוק שלכם רעב. סימני הרעב המתקדמים האלה שאתם צריכים לשים אליהם לב כוללים תנועות עצבניות, נדנוד הגוף, חוסר מנוחה ותנועות פיתול.

התינוק שלכם גם עלול להניד את הראש במרץ מצד לצד כדי להגיד לכם שהוא אינו מרוצה מהמצב. תנועתיות מוגברת של הידיים והרגליים, ניסיונות להיכנס לתנוחות הנקה (בדרך כלל באמצעות משיכת בגדי האם) והטיית הראש לכיוון החזה של האדם שמחזיק את התינוק הם סימני רעב פעילים ובולטים שאסור לפספס.

סימני רעב מאוחרים

אם עדיין לא קלטתם את המסר שמנסה להעביר התינוק שלכם ולא האכלתם אותו לאחר כל הרמזים האלה, רוב הסיכויים שהתינוק הנואש והמתוסכל יניע את ראשו בפראות מצד לצד, יפגין סימני עצבנות וחרדה בולטים ויבכה.

בכי נוטה להיות הסימן הנפוץ ביותר לרעב המתגבר של התינוק, אבל הבעיה היא שבנקודה הזאת לא תוכלו להאכיל את התינוק היקר שלכם באופן מיידי, אלא תצטרכו להרגיע אותו קודם.

קחו בחשבון שבכי של התינוק לא תמיד מצביע על כך שהוא רעב, אלא יכול לאותת על מצוקה אחרת. אז לפני שאתם רצים להאכיל את התינוק כדי להשקיט ולהפסיק את הבכי שלו, תקחו נשימה עמוקה ותחשבו על הדגשים החשובים הבאים:

  • האם התינוק זקוק למוצץ?
  • אולי הוא עייף ורוצה לישון?
  • האם צריך להחליף את החיתול של התינוק?
  • מה מפריע ומציק לתינוק? (תבדקו שהתינוק לבוש היטב ושלא חם או קר לא מדי, תוודאו שהוא לא סובל מחום וכו’)

גיל התינוק

עם הזמן תלמדו לפענח ולפרש את המסרים והאיתותים של התינוק שלכם, אבל ייתכן שיעברו כמה חודשים עד שתבינו היטב את שפת הגוף שלו ו"תקראו" אותה היטב. בנוסף, סימני הרעב של התינוק מתפתחים ומשתנים ככל שהוא גדל ומתבגר. לכן, חשוב שתכירו את סימני הרעב האופיניים לכל גיל ושלב התפתחותי של התינוק.

כדי לחסוך לכם את כל הספקות, ההתלבטויות והניחושים, לפניכם רשימה מסודרת של סימני הרעב הנפוצים ביותר על פי גילאים שונים:

  • 0-5 חודשים: תנועות מציצה, בכי, חוסר שקט, פתיחה חוזרת ונשנית של הפה.
  • 5-6 חודשים: בכי, בהייה בהורים, חיוך, המיה או גרגור בעת ההאכלה, הטייה של הראש לעבר הכפית.
  • 6-9 חודשים: מצביע או שולח ידיים לעבר האוכל.
  • 9-11 חודשים: מצביע או שולח ידיים לעבר האוכל ומתלהב באופן גלוי לעין כשהוא רואה מזון.
  • 10-12 חודשים: מבקש שתאכילו אותו במאכלים מסוימים באמצעות הצבעה, קולות או דיבור מפורש.

סימני רעב עדינים

פעוט או תינוק שזה עתה נולד יכול להביע את הרעב שלו בסימנים פחות בולטים וגלויים לעין שקשה לעלות עליהם. הרך הנולד נוטה לישון במשך רוב שעות היום, וברוב המקרים לא ניתן להבחין בסימני רעב ברורים ובולטים אצל התינוק הישן כמו מלאך.

התינוק שלכם יכול לישון שנת ישרים במשך 5 שעות ויותר, אבל בגלל שצריך להאכיל את הפעוט כל שעתיים או שלוש, תצטרכו לקטוע את השינה המתוקה שלו ולהעיר את הזאטוט כדי להאכיל אותו.

הבעיה היא שהאכלת תינוק רדום וישנוני יכולה להיות משימה די מורכבת ומאתגרת! תצטרכו לשלוף כמה קלפים מנצחים מהשרוול כדי להעיר בקלות ובמהירות את האוצר הקטן שלכם ולגרום לו לאכול היטב. לפניכם כמה שיטות לעורר את התינוק החמוד שלכם:

  • תנסו להוריד את השמיכה שמכסה את התינוק או להפשיט אותו. הפעולה הזאת תגרום לתינוק להרגיש קצת לא בנוח, מה שיגרום לו להתעורר ולפקוח את העיניים. עם זאת, תקפידו לא להשאיר אותם ערום וחשוף לפרק זמן ממושך, במיוחד אם אתם נמצאים בחדר קריר. תקחו בחשבון שתינוקות מאבדים במהירות את חום הגוף שלהם ולכן חשוב להיזהר שהם לא יתקררו.
  • דיבור ומגע עם התינוק המנמנם יעזור לו להתעורר. כשאתם נוגעים בתינוק, תנסו לשפשף בעדינות את הגב, הזרועות או הידיים שלו או לדגדג את כפות הרגליים שלו כדי להעיר אותו משנתו.
  • גם החלפת חיתול שדורשת להזיז ולהניע את התינוק תגרום לו להתעורר בקלות.
  • אם התינוק שלכם מסרב להתעורר, מטלית רחצה לחה יכולה לעשות את העבודה ולעורר אותו מהשינה העמוקה. תנגבו בעדינות את פני הפעוט. התחושה הרטובה והקרירה של המטלית על פני התינוק מספיקה בדרך כלל כדי לגרום לו להתעורר.

טיפ מקצועי: אין שום סיבה לא לתת מוצץ לתינוק שלכם, במיוחד בתקופת ההנקה, אבל מומלץ להימנע מהשימוש במוצץ עד גיל חודש. מוצצים ירגיעו את התינוק שלכם ויעזרו לו לישון זמן רב יותר, אבל גם יקשו עליכם לזהות מתי הוא רעב וזקוק לאוכל.

סימני שובע אצל תינוק

תינוק שבע מחייך עם הרבה אוכל על הפנים

האם התינוק שלי אוכל מספיק? השאלה הבוערת הזאת מטרידה ומדאיגה כל הורה טרי. לאחר שלמדתם לזהות את סימני הרעב של התינוק שמאותתים שהגיע הזמן להאכיל אותו, לא פחות חשוב שתדעו להבחין בסימני השובע שמראים שהוא מלא ושאפשר להפסיק את הארוחה.

הדבר האחרון שאתם רוצים זה שהתינוק היקר שלכם יאכל יותר ממה שהוא צריך רק בגלל שאתם לא מצליחים לפרש בצורה נכונה את סימני השובע שלו. כדי לנוע האכלת יתר של התינוק שלכם, לפניכם כמה סימני שובע אופייניים שתצטרכו לשים אליהם לב:

  • סגירת הפה: מדובר באחת מהדרכים הנפוצות ביותר של התינוק להראות לכם שהוא כבר מלא ושבע. בדרך כלל, כשהפעוט סוגר את השפתיים שלו, הוא יישאר אדיש לכל ניסיון שלכם לעודד אותו להמשיך לינוק את החלב או התמ"ל. בנקודה הזאת, הרעיון הכי טוב זה לכבד את דרישת התינוק ולהפסיק להאכיל אותו.
  • הסטת הראש: אתם עלולים להבחין בכך שהתינוק מסובב את ראשו בהפגנתיות מהכפית, הבקבוק או השד.
  • ירידה בתדירות ובעוצמת היניקה או הפסקה מוחלטת שלה: חלק מהתינוקות יישארו מחוברים לפטמה, אבל יפסיקו למצוץ אותה. מדובר בסימן לכך שהם שבעים ושהגיע הזמן להפסיק את ההנקה. חשוב שתעצרו את ההנקה בצורה עדינה והדרגתית.
  • הסחת דעת: אם התינוק שלכם מתחיל להתעניין יותר במה שמתרחש מסביבו מאשר בשד או בבקבוק (תשומת הלב שלו מוסחת והוא מתחיל לחקור את סביבתו), כנראה שהגיע הזמן לסיים את הארוחה.
  • פליטה: מדובר באחד מהסימנים הברורים והבולטים ביותר לכך שהקיבה של התינוק מלאה עד אפס מקום. ברוב המקרים, התינוק שלכם ירגיש ישנוני לאחר הארוחה הטובה ויירדם במהירות.

היתרונות בזיהוי סימני הרעב של התינוק שלכם

היכולת לזהות בצורה נכונה את צרכי ההזנה של התינוק ולספק לו את כמויות האוכל המדויקות שהוא צריך מספקת מגוון רחב של יתרונות.

לא רק שתבטיחו שהתינוק שלכם לא יישאר רעב או יסבול מאכילת יתר, אלא תוכלו לשמור על הבריאות וההתפתחות התקינה של התינוק שלכם ולחזק את הקשר ביניכם. לפניכם רשימה עם היתרונות החשובים ביותר בפענוח מוצלח של סימני הרעב שמפגין התינוק שלכם.

הבנה טובה ועמוקה יותר של התינוק

לכל תינוק יש דפוסי והרגלי אכילה יייחודיים משלו. לכן, אל תסתמכו על החוויות והניסיון של הורים אחרים ותנסו לכפות את דפוסי ההזנה האלה על התינוק שלכם. במהלך השבועות הראשונים לחיי האוצר הקטן שלכם, הבנת צרכי והרגלי האכילה שלו עלולה להיות משימה מתסכלת ותובענית במיוחד.

אבל אם תלמדו לסמוך על האינסטינקטים של התינוק שלכם ולזהות בצורה נכונה את הרמזים והמסרים שהוא שולח לכם, יהיה לכם הרבה יותר קל לזהות את דפוסי האכילה המתאימים והנוחים ביותר לתינוק שלכם. תוכלו להבין בקלות מה עובד בצורה הטובה ביותר עבור התינוק החמוד שלכם ותוכלו לדעת מה הוא בדיוק דורש מכם.

שמירה על אספקת חלב טובה

אם תלמדו לעקוב אחר סימני הרעב של התינוק שלכם, תוכלו להאכיל אותו רק כשהוא באמת זקוק לכך.

הנקודה הזאת חשובה במיוחד לכל האימהות המניקות (בין אם ההנקה היא טבעית, או באמצעות משאבת חלב). במקום להניק את התינוק ללא הפסקה ומסביב לשעון כשהוא בכלל לא רעב, תוכלו לספק את הצרכים של התינוק ובמקביל לפנות את הזמן והאנרגיה הנדרשים לגוף כדי לשמור על אספקת חלב טובה לאורך זמן.

מעבר להנקת התינוק על פי הדרישות שלו ולא על פי הלו"ז שלכן, יש כמה טיפים מועילים ושימושיים נוספים להגבר תפוקת חלב אם: עיסוי השד בזמן הנקת התינוק, שתייה ואכילה מספקת לאורך היום, הנקת הפעוט משני השדיים ומנוחה טובה.

חווית הנקה מוצלחת

הנקה לא תמיד זורמת בצורה חלקה ויעילה, במיוחד במהלך השבועות הראשונים לחיי התינוק. הסיבה החלקית לכך היא שבמהלך תקופת הגישוש וההיכרות הראשונית הזאת קשה לפענח בצורה נכונה את שפת הגוף של התינוק.

חוסר יכולת לקרוא את סימני השובע של התינוק גורמת להאכלת יתר והופכת את תהליך ההנקה לחוויה הרבה יותר מסורבלת ומתישה ממה שהיא צריכה להיות.

חיזוק הקשר והחיבור עם התינוק

הבנת הסימנים והרמזים שהתינוק מעביר לכם עוזרת לשפר ולהעמיק את מערכת היחסים ביניכם. הבנה מעמיקה וטובה יותר של צרכי התינוק שלכם תחזק את החיבור ביניכם ותעזור לכם לזכות באמון המלא שלו.

תוכלו להיות בטוחים שאתם מטפלים היטב בתינוק שלכם ודואגים בצורה מלאה לכל הצרכים שלו. התוצאה היא קשר חם, אוהב ואינטימי יותר עם התינוק היקר שלכם.

כמה מחשבות אחרונות לסיום

אמא משחקת עם התינוק שלה במיטה על רקע לבן בהיר

היכולת להבין לעומק את שפת הגוף של התינוק שלכם ולקרוא בצורה נכונה את המסרים והרמזים שהוא מנסה להעביר לכם חשובה ומועילה במיוחד עבור כל הורה טרי. לאחר שהכרתם את הסימנים שעשוי להציג התינוק שלכם כדי לאותת שהוא רעב, תוכלו לתקשר איתו בצורה יעילה יותר ולהבין בצורה טובה את הרגלי ודפוסי האכילה שלו.

חשוב שתהיו קשובים לאיתותים של התינוק שלכם ותבחנו מקרוב את ההתנהגות שלו כדי להבין מה הוא באמת מנסה להגיד לכם. ייתכן שיש הסברים אחרים לפעולות שלו ושהוא מנסה לרמוז על משהו אחר שמציק לו מעבר לרעב ולרצון לאכול. אם אינכם בטוחים האם התינוק שלכם מאותת שהוא רעב או שיש הסבר אחר להתנהגות שלו, פשוט תנסו להאכיל אותו ותעקבו אחר התגובה שלו.

גם אם יקח לכם זמן ללמוד את שפת הגוף של התינוק שלכם, לא צריך להתרגש ולהיבהל. עם קצת אימון ותרגול, תוכלו לפענח באופן מיידי מתי התינוק היקר שלכם רעב בלי לפספס ולטעות יותר מדי.

כל עוד תקדישו תשומת לב לאיתותים ולמסרים של התינוק שלכם, תוכלו לספק את כל הצרכים שלו בצורה הטובה והיעילה ביותר.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

קרין לאופר
קרין לאופר

קרין היא המנהלת של מותג הטיפוח הגברי: "פרורסו" בישראל, ויועצת ארגונית מומחית ללמידה ארגונית, פיתוח ארגוני ותקשורת פנים.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן