קצב רענון מסך: כל מה שאתם צריכים לדעת על מסכים והרץ(ים)

אם אתם גיימרים או שיש לכם רקע במחשבים אז המספרים האלה אולי נראים מוכרים, אבל מה הם בעצם מסמלים?

במדריך הזה אסביר לכם את כל מה שצריך לדעת לגבי המספרים האלה, ועל החשיבות שלהם – בעיקר לגיימרים.

הרץ (מסומן באותיות Hz) זאת יחידת מידה שמודדת את כמות התדירות, במקרה של הצגים – מדובר על קצב הרענון או התדירות בה התמונה על המסך מתחלפת בכל שניה.

תדירות הרענון

תדירות הרענון מראה את מספר הפעמים שהצג יכול לרענן את התמונה שמוצגת בשנייה אחת. במילים פשוטות, מספר העדכונים והמידע החדש שנראה על הצג בכל שניה.

לכן, ככל שתדירות הרענון גבוהה יותר, ככה התמונה שעל הצג תתעדכן יותר מהר ויהיו פחות תקיעות בתמונה. עם זאת חשוב לזכור שכדי לקבל תדירות ריענון גבוהה, צריך שהמסך והמעבד הגרפי יהיו תואמים.

איך תדירות הרענון משפיעה על מה שאנחנו רואים על המסך?

במשחקי מחשב בהם יש תנועה מהירה, גם לאלפית השנייה יש משמעות קריטית. לכן, תדירות ריענון גבוהה יותר מבטיחה שהתמונה תתעדכן מהר יותר, והתמונה שעל המסך תרוץ בצורה חלקה.

אפשר להשוות את תדירות הרענון במסכי מחשב ל-FPS במסכי הטלוויזיה.

ה-FPS מציין את יחידת קצב הפריימים, מדידה של כמה פריימים מצולמים בשנייה, מעיד על איכות של מצלמה, סרטון או כרטיס גרפי.

אם לוידאו בו אתם צופים יש 300 FPS ואתם משתמשים בצג של 60 הרץ, אז לתוכן המוצג יש 5 פעמים פחות עדכוני פריים מהמקסימום האפשרי.

לכן חשוב לוודא שיש לכם כרטיס גרפי שיכול לפעול במהירויות גבוהות יותר מ-60fps לפני שתשקיעו במסך מחשב עם קצב ריענון גבוה יותר. אפשר לבדוק את ה-FPS של המשחק בעזרת כלי עזר שונים.

בקיצור – המספרים 60 הרץ, 144 הרץ, ו-240 הרץ, מסמלים את מספר הפעמים בהם הצג מתרענן בשניה אחת.

למה תדירות הרענון חשובה לגיימרים?

לעומת מסכי טלוויזיה וצגים רגילים, בהם תדירות הרענון משפיעה רק על כמה חלק התמונה תהיה ובאיזו מהירות נראה על המסך כל שינוי או פעולה שבוצעה, במשחקי מחשב תדירות ריענון גבוהה יותר משפיעה על השליטה שלכם במהלך המשחק.

כיום, בהרבה מאוד משחקים צריך להגיב במהירות גבוהה ככל האפשר – מה שעשוי לתת לכם יתרון על פני היריבים שלכם, במידה ואתם משחקים במשחקי אונליין והצגים שלהם מתרעננים בקצב פחות גבוה מהצג שלכם.

איך זה משפיע על הביצועים במשחק?

אם אתם מכירים גיימרים שמשתמשים במסכי 144 הרץ, הם יוכלו להסביר לכם את ההבדל.

משתמשים רגילים אולי לא ישימו לב להרבה הבדל אם בכלל, אבל זה קריטי לגיימרים, במיוחד במשחקים כמו באטלפילד, קול אוף דיוטי, קאונטר סטרייק, Overwatch, פורטנייט, ו-PUBG.

קצב ריענון גבוה יותר לא משפר את איכות התמונה, אלא את מהירות התנועה. אם בצג של 60 הרץ התמונה מתרעננת בקצב של 60 פעמים בשנייה, אז בצג של 144 הרץ היא מתעדכנת 144 פעמים באותו פרק זמן. לכן, זה יכול להוות יתרון לגיימרים שצריכים להגיב מהר תוך כדי המשחק.

תנסו לשחק את המשחקים שהזכרתי על צג 60 הרץ וגם על צג 144 הרץ, ואני מבטיח לכם שתשימו לב להבדל.

למרות הכל, יש גם חסרון

אחרי שציינתי את היתרונות של קצב הרענון הגבוה, חשוב לציין שלמרות אותם יתרונות זה לא בהכרח אידיאלי בכל הנוגע לאיכות התמונה והדיוק בצבעים המוצגים על המסך.

ההמלצה על צג 144 הרץ היא בעיקר לגיימרים, ופחות לגרפיקאים או משתמשים רגילים.

60 הרץ

כיום, תדירות הריענון הכי נמוכה שאפשר למצוא למסכי מחשב וטלוויזיה היא 60 הרץ. מדובר בתדירות גבוהה מספיק שמספקת ביצועים מעולים לצפייה בסרטים וסרטוני וידאו, ובנוסף המסכים האלה בדרך כלל זולים יותר.

גם אם אתם גיימרים אבל משחקים רק במשחקים יחסית "פשוטים", או שסתם לא בא לכם לשרוף הרבה כסף, אז 60 הרץ זאת עדיין בחירה טובה.

144 הרץ

התדירות הכי פופולרית בקרב גיימרים היא 144 הרץ. כפי שכבר ציינו, במשחקים מסוימים ההבדל בין 60 הרץ ל-144 הרץ יכול להיות משמעותי, והמחיר שלו רק מעט יותר גבוה.

240 הרץ

תדירות הרענון הגבוהה ביותר שיש כיום בשוק היא 240 הרץ. בזכות תדירות הרענון הגבוהה הזאת, כל שינוי או תנועה על המסך מתעדכנת בצורה הכי חלקה שיש. למעשה, אנשים טוענים שמהירות הרענון כל כך גבוהה שאין סיכוי לראות את קצב הרענון בעין בלתי מזוינת.

60 הרץ או 144 הרץ

האם זה משתלם לשדרג מ-60 ל-144 הרץ?

כיום יש הרבה מחשבים שמסוגלים לפעול בקצב פריימים גבוה יותר מ-120 הרץ במשחק וידאו. יש הרבה גיימרים שיכולים לקבל עד 300 FPS במחשבים שבהם מותקנת חומרה יחסית יקרה. אז אם מבחינת החומרה המחשב שלכם מתאים לזה, בהחלט שווה לכם לשקול לשדרג גם את מסך המחשב.

אני ממליץ לכם לצפות בסרטוני וידאו שמדגימים את ההבדל במשחק קול אוף דיוטי עם 60 הרץ ועם 144 הרץ.

חשוב לזכור שתדירות ריענון גבוהה יותר משפרת רק את קצב עדכון הנתונים על המסך, שהכל יעבוד חלק יותר, אבל זה לא משפר את איכות התמונה בשום צורה.

במשחקים כמו באטלפילד ומשחקי פעולה אחרים כל אלפית השניה היא קריטית, וכל תנועה הכי קטנה יכולה לעשות הבדל עצום. בכל מקרה, אם אתם רוצים לשדרג, אז יש כמה דברים שחשוב שתדעו:

קודם כל, במידה ואתם משדרגים, הדיוק בצבעים המוצגים על הצג יפגעו מעט. לכן, אם אתם צופים בסרטים אז דווקא צג של 60 הרץ עדיף כי הצבעים יהיו יותר מדויקים.

דבר שני, חשוב לשים לב שהמחשב, או ליתר דיוק המעבד הגרפי, תומכים בתדירות ריענון של 144 הרץ: יכול מאוד להיות שכשתרצו לשדרג את מסך המחשב תצטרכו לשדרג גם את הכרטיס הגרפי, אל משהו בסגנון של NVIDIA GTX 11xx, או סדרת RTX, שהם נחשבים אידיאלים עבור גיימרים.

144 הרץ או 240 הרץ

מה עדיף – 144 או 240 הרץ?

צגי 240 הרץ הם הרבה פחות נפוצים מאשר צגי 144 הרץ. אם יש לכם כבר כרטיס גרפי מתאים, אז אולי כדאי לכם לשדרג גם את המסך בהתאם.

נכון להיום, צגי 240 הרץ זמינים ברזולוציית 1920×1080 בלבד. בעתיד, יכול להיות שהם יהיו זמינים גם ברזולוציית 4K.

אפשר להבחין שיש הבדל מבחינת הביצועים של המסכים, אבל הוא הרבה פחות משמעותי מאשר מעבר מ-60 הרץ ל-144 הרץ. אני ממליץ לשדרג ל-240 במידה ומתקיימים התנאים הבאים:

  • אתם גיימרים כבדים שמשחקים ברמה גבוהה מאוד: רמה תחרותית/מקצועית
  • אתם אוהבים את זה שיש לכם יתרון על פני היריבים שלכם
  • הכרטיס הגרפי שלכם עומד בדרישות
  • צגי 240 הרץ הם יחסית יקרים. האם התקציב שלכם מאפשר את זה?

הטבלה הבאה תסכם את ההבדלים בין התדרים השונים:

מאפיין60 הרץ144 הרץ220 הרץ
מחירזולממוצעיקר
ביצועיםמושלם לשימוש יום-יומימתאים בעיקר לגיימריםקצב ריענון גבוה, תנועה חלקה – הכי מתקדם מהבחינה הזאת
זמינות ושימושקל למצוא מסכים וכרטיסים גרפיים תואמיםהכי נפוץנפוץ בעיקר אצל גיימרים מקצועיים

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי
יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

2 תגובות
הכל הכי עוזר הציון הכי גבוה הציון הכי נמוך הוספת סקירה
  1. אשמח אם תוכל לענות לי:
    אני מעמדת ספרים בתוכנה מקצועית של רב טכסט וכל שינוי בטכסט אחד התוכנה מעדכנת את כל הטכסטים מבחינה גרפית מיקום וכו, האם יש לך המלצה מה אני צריכה לחפש כשאני קונה מחשב חדש.
    חשוב אולי לציין שאני בגיל 57 והראיה שלי שהיתה מצוינת עד לפני 10 מתחילה להתדרדר, אני עובדת כ-10 שעות מול מסך וצריכה לקלות היטב את הטכסט גם באותיות הקטנטנות.
    עוד פרט חשוב אולי: התוכנה שלי היא תוכנה שנבנתה על dos היא מותאמת היום ופועלה ברמה גבוהה על הבסיס שלה תפקד מצוין גם לפני 30 שנה.

    • היי אורית,
      לדעתי את צריכה לקחת בחשבון את איכות המסך של המחשב שאותו את קונה, מבחינת תצוגה וגודל.

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן