מטאוורס: כל מה שרציתם לדעת על המטאברס ולא העזתם לשאול

הטרנד החם והלוהט ביותר שהשתלט לאחרונה על עולם הטכנולוגיה הוא מטאוורס. כדאי שתזכרו טוב טוב את המושג הזה כי אתם הולכים לשמוע אותו המון בעתיד.

מאז שמארק צוקרברג הכריז בקול תרועה רמה באוקטובר 2021 כי חברת פייסבוק משנה את שמה ל"מטא" (Meta) כדי למתג מחדש את הרשת החברתית הפופולרית והאהובה בתור חברת מטאוורס, כולם מנסים להבין מה זאת בכלל מילת הקסם האופנתית הזאת שכל עמק הסיליקון לא מפסיק לדבר עליה.

לאחר שמייסד פייסבוק הכריז באופן פומבי על החזון השאפתני שלו להפוך לאדריכל הראשי של יקום וירטואלי תלת מימדי שיהפוך ליורש של האינטרנט ויעזור למזג בין העולם הפיזי למרחב הוירטואלי, כל חברות ההייטק המובילות קפצו על העגלה ונדבקו בקדחת מטאברס.

חדשים בעולם הקריפטו ולא יודעים מאיפה להתחיל? הנה 3 מקומות להתחיל מהם:

רוצה ללמוד?
בחור צעיר לומד על קריפטו מהמחשב שלו בחוץ
קורס קריפטו הכי טוב בארץ
למי שרוצה ללמוד את התחום מהמומחים הכי גדולים.
למידע נוסף
רוצה לחסוך?
ארנק קריפטו דיגיטלי מצויר על רקע כחול
ארנקי קריפטו מומלצים
המלצות על ארנקים דיגיטליים בטוחים לאכסון המטבעות שלהם.
למידע נוסף
רוצה לסחור?
יד מחזיקה ביטקוין בזמן שהיד השניה סוחרת בו במחשב
מערכת מסחר מתקדמת
למי שרוצה לסחור במטבעות קריפטו במערכות המסחר הכי טובות בעולם.
למידע נוסף

החל מענקית התוכנה מיקרוסופט ועד לחברת השבבים Nvidia, כל ענקית טכנולוגיה שמכבדת את עצמה הצטרפה למירוץ וצללה לתוך תחום המטאוורס – השלב הבא בהתפתחות האינטרנט והגלגול העתידי שלו שמתיימר לשנות את חיינו מהקצה לקצה.

בזמן האחרון אי אפשר להתחמק מהמונח המסתורי והמסקרן הזה שלא יורד מכותרות העיתונים ולא מפסיק להעסיק שורה אינסופית של מומחי ופרשני טכנולוגיה ומחשבים בכל רחבי העולם.

גם לכם המילה מטאברס מצלצלת מוכר אבל אין לכם שמץ של מושג במה בדיוק מדובר ומה זה אומר בתכל’ס? הגעתם למקום הנכון.

במאמר הזה אנחנו נעשה סדר בבלאגן, נעזור לכם להבין מי נגד מי ונסביר פעם אחת ולתמיד מה זאת החיה הזאת בכלל, מה עומד מאחורי כל ההתלהבות והבאזז העצום סביבה ומדוע החזון העתידני הזה רלוונטי וחשוב עבור כולנו.

אנחנו הולכים להסביר בשפה פשוטה, ברורה ונגישה מה עומד מאוחרי מה שצוקרברג הגדיר בתור "הפרק הבא בהתפתחות האינטרנט" כך שתהיו מוכנים לגמרי למהפכה הדיגיטלית הגדולה הבאה שעומדת להשתלט על חיינו ותשכילו לנצל אותה לטובתכם.

תוכן העניינים הצג תוכן עניינים

מה זה ה"מטאוורס" (Metaverse)? 

לפני שנצלול למים העמוקים וננסה להבין את הפוטנציאל המבטיח של המטאוורס ואת הבשורה שהוא מביא, צריך להבין מה בכלל אומר המונח הזה ומהי המשמעות שלו.

המושג מטאוורס נולד מחיבור של המילים "מטא" (מעבר או מעל ביוונית עתיקה) ו"יוניברס" (יקום), ככה שאנחנו מדברים על "יקום-על" חדש החורג מכל מה שהכרנו עד עכשיו.

באופן ספציפי יותר, מדובר ברשת של מרחבים וירטואליים תלת מימדיים משותפים שנוכל לבצע בהם את כל מה שאנו עושים בחיים האמיתיים בצורה מציאותית במיוחד- לתקשר אחד עם השני, לעבוד, לשחק, ללמוד, לערוך קניות, לבצע עסקאות פיננסיות וזאת רק טעימה מהרשימה הבלתי נגמרת. וכל הרשת הזאת תהיה מבוזרת, שיתופית ונגישה. 

המהלך הפומבי של צוקרברג לשנות את שמה של חברת פייסבוק ל- Meta אינו רק תעלול יחצ"ני מתוחכם הנועד לפתוח דף חדש ולנקות את שם החברה מכל השערוריות שהיא נקשרה אליהן, אלא משקף עד כמה חשוב החזון הזה עבור התאגיד שהוא עומד בראשו (הכולל בין השאר את הרשתות החברתיות פייסבוק ואינסטגרם, תוכנות המסרים המיידיים וואטסאפ ומסנג’ר וחברת המחשוב הלביש אוקולוס).

אבל למרות שצוקרברג הביא את מושג המטאוורס לתודעה הציבורית ואחד מהאחראיים העיקריים למפץ הגדול ולפרסום הנרחב של הרעיון המהפכני הזה, הוא לא המציא את הקונספט הזה שהיה כבר קיים כמה עשורים לפני כן.

המושג "מטאברס" או "מטאוורס" הופיע לראשונה בספר המדע הבדיוני המצליח "סנוקראש" מאת ניל סטיבנסון שמאוחר יותר גם עבר למסך הגדול ועבר עיבוד לסרט. 

חשוב להבין שהמושג "מטאברס" אינו מתייחס לפלטפורמה, מותג או תוכנה ספציפיים, אלא מתאר חזון וקונספט כללי שחברות רבות פועלות במרץ לפתח ולקדם.

למעשה, חברת משחקי הרשת מרובי המשתתפים רובלוקס (Roblox) יצרה סוג של "מטאוורס" משלה ונחשבת בצדק לאחת מהחלוצות בפיתוח כמה מרכיבי ועקרונות מפתח של החזון החדשני הזה.

למה הכוונה? רובלוקס מאפשרת לשחקנים ליצור עולמות תוכן וירטאוליים והיא הייתה אחת מחברות הגיימינג הראשונות שאפשרה לצפות בהופעה חיה ישירות בתוך המשחק המקוון. קיימות פלטפורמות נוספות כמו Decentraland ו- Sandboxשפיתחו עולמות "מטאברס" משלהן. 

אין ספק שמכשירים דיגיטליים הפכו לחברים הכי טובים ונאמנים שלנו ואנו מעבירים חלק גדול מהיום שלנו מול מסך הסמארטפון והמחשב, אבל כיום קל מאוד להבדיל ולהפריד בין העולם הפיזי למרחב הדיגיטלי או בין הזמן שאנו מחוברים לרשת האינטרנט ומשתמשים בה לזמן שאנו מנותקים ממנה.

לעומת זאת, כאשר ה-"מטאוורס" יקרום עור וגידים,  הוא ישנה את כל כללי המשחק וימציא מחדש את האינטרנט. במקום לצפות מהצד בתכנים המופיעים על המסך, אנו נרגיש ונהפוך לחלק מהם.

כל המהות של המטאוורס היא לשלב ולמזג בין המרחב הוירטואלי לעולם הפיזי ולחיים האמיתיים, מה שיוביל לטשטוש הגבולות ושבירת המחיצות ביניהם.

חלק גדול מהחיים הפיזיים ושגרת היומיום שלנו יועברו למרחב וירטואלי שבו נוכל לעבוד, לשחק, להיפגש עם חברים, לצפות בהופעות או באירועי ספורט וכו’ בלי לקום מהספה ולצאת מהבית. 

השורשים והמקורות של המטאוורס

למרות שחלק גדול מהאנשים שמעו על המטאוורס רק בחודשים האחרונים ובטוחים שמדובר בקונספט חדש לגמרי שפותח לאחרונה, זה רחוק מאוד מהמציאות.

תאמינו או לא, אבל הרעיון השאפתני והייחודי הזה מלווה אותנו כבר קרוב ל-30 שנים. את המושג "מטאברס" טבע לראשונה הסופר ניל סטיבנסון בשנת 1992 ברומן המדע הבדיוני "סנוקראש".

בספר מתואר המטאוורס בתור רשת וירטואלית של מציאות מדומה שאנשים בורחים אליה בתור מקלט ומקום מפלט מהעולם העתידני והדיסטופי שהם חיים בו. 

במהלך 30 השנים האחרונות, חברות הטכנולוגיה השקיעו לא מעט מאמץ, זמן ומשאבים כדי לגרום לרעיון המהפכני הזה לקרום עור וגידים במציאות והניחו את היסודות והתשתיות למימוש שלו בעתיד.

קסדות ומשקפי מציאות מדומה הפכו להרבה יותר נגישים ונוחים לשימוש. מספר האנשים הגולשים באינטרנט שובר שיאים.

עולם הגיימינג הפך לענף הספורט הצומח והמתפתח ביותר בעולם, מה שהאיץ את הפיתוח של שלל פיתוחים חדשניים (חוץ מהמוצרים שכל גיימר חייב שיהיו לו כמו מקלדת גיימינג) שהפכו את המשתמשים לחלק מהמשחק והעמידו לרשותם אווטארים (דמויות דיגיטליות) מתוחכמים ומציאותיים, פריטים דיגיטליים שניתן לסחור בהם ואפילו נכסי נדל"ן וירטואליים.

כל אבני הדרך החשובות האלה הן עוד צעד המקרב אותנו להגשמת היעד הנכסף- פיתוח פלטפורמת מטאוורס מתקדמת שבה יתרחשו חלק גדול מהחיים שלנו. 

חברת פייסבוק אינה הראשונה שחרטה על דגלה לחולל היסטוריה ולפתח "מטאברס" משלה עוד בשנת 2017, הסטארטאפ Decentraland היה הראשון להרים את הכפפה וליצור פלטפורמת מטאוורס חדשנית.

החברה שגייסה לא פחות מ-26.5 מיליון דולר באמצעות מימון המונים מספקת למשתמשים שלה פלטפורמת מציאות וירטואלית (VR) מושקעת, אווטארים (דמויות דיגיטליות) של אנשים אמיתיים בהתאמה אישית, מערכת מסחר במטבעות קריפטו, ארנקים דיגיטליים ומערכת ניהול ופיקוח שיתופית המבוססת על הסכמות משותפות.

פייסבוק שואפת להציע חוויה דומה למשתמשים שלה, אבל מעוניינת להטמיע במרחב הדיגיטלי הזה את הרשתות החברתיות הקיימות שלה.

בסמפטמבר 2021, פייסבוק הכריזה על פיתוח משקפי מציאות רבודה ומציאות מדומה שיהפכו לשער הכניסה שלנו ליקום הוירטואלי החדשני שיתקיים במקביל לעולם האמיתי. 

דוגמאות לכמה מהשחקניות הבולטות ביותר בתחום המטאברס

כשהתחרות בשוק המטאוורס עולה מדרגה, כמה ענקיות טכנולוגיה וגיימינג בולטות מעבירות הילוך במאמצים שלהם לעצב את עולם המחר וליצור מרחב וירטואלי מציאותי שיגשר בין העולם הדיגיטלי לחיים האמיתיים. 

מטא 

ענקית הטכנולוגיה שנקראה בעבר פייסבוק כבר ביצעה השקעה משמעותית בתחום המציאות המדומה (VR) עם רכישת חברת אוקולוס (Oculus) בשנת 2014.

החזון של מטא כולל עולם וירטואלי שבו אווטארים (דמויות דיגיטליות מציאותיות) יוכלו לעבוד, לטייל או לבלות יחד בעזרת קסדות VR משוכללות.

מייסד ויו"ר החברה צוקרברג הוא חסיד מושבע של רעיון המטאוורס ומאמין גדול בחזון הזה וביכולת שלו להחליף את האינטרנט כפי שאנו מכירים ותופסים אותו כיום.

הוא סיכם את זה בצורה חדה וקולעת במילים שלו: "הפלטפורמה הבאה והמדיום הבא יהיו אינטרנט אפילו יותר מוטמע שניתן לשקוע לתוכו, שבו אתם נמצאים בתוך החוויה, לא רק צופים עליה".

כך הסביר צוקרברג כיצד הוא תופס את המטאברס כשמיתג מחדש את פייסבוק והחליט לשים את כל מה שיש לו על הקונספט פורץ הדרך הזה. 

מיקרוסופט 

בשורת המטאוורס הגיעה גם לענקית התוכנה מיקרוסופט כאשר היא הכריזה על השקת פלטפורמת Mesh עבור תוכנת התקשורת התאגידית של החברה Microsoft Teams שהיא המתחרה הגדולה ביותר לשירות הוידאו הפופולרי זום.

השירות החדש מאפשר למשתמשי טימס הממוקמים בפינות שונות ברחבי הגלובוס לערוך פגישות עבודה, סיעורי מוחות ושיתופי פעולה וירטואליים באמצעות חווית מחשוב הולוגרפית מציאותית, עשירה וסוחפת.

מיקרוסופט טוענת שפלטפורמת Mesh תאפשר למשתמשים לתחזק נוכחות וירטואלית באמצעות כל מכשיר תומך בעזרת אווטאר מותאם אישית.

מיקרוסופט כבר הכריזה על פיתוח פלטפורמת המציאות המעורבת הזאת המיועדת למפתחים וכוללת מגוון רחב של כלים מתקדמים על בסיס בינה מלאכותית ליצירת אווטארים, ניהול פגישות, יצירת חללים וירטואלייים ,סנכרון בין כמה משתמשים שונים וגולת הכותרת- "הולופורטציה".

מה זה בדיוק אומר? מדובר בטכנולוגיה חדשנית לצילום, לכידה, עיבוד והעברה של דמיות תלת מימדיות באיכות מאוד גבוהה בזמן אמת. 

מיקרוסופט לוקחת ברצינות את המיזם פורץ הדרך הזה והיא החלה לשתף פעולה עם חברת מיקור החוץ המוערכת Accenture כדי ליצור מרחבים וירטואליים מציאותיים שנבנו בעזרת פלטפורמת Mesh.

חברת Accenture מעסיקה למעלה מ-100 אלף עובדים מדי שנה ונעזרת בשירות Mesh כדי ליצור תוכנית הכשרה והדרכה וירטואלית עבור המועסקים החדשים שהיא קולטת. 

עובדים חדשים מתחברים לשירות Teams כדי לקבל הנחיות בנוגע ליצירת האווטאר הדיגיטלי שלהם ואופן הגישה לשירות One Accenture Park- מרחב וירטואלי משותף שבו מתבצע תהליך הקליטה שלהם בחברה.

המרחב הדיגיטלי המדמה פארק שעשועים עתידני מכיל אולם ועידות רחב ידיים, חדר ישיבות ומסילה דיגיטלית המסיעה את העובדים הטריים בין מיצגים שונים.

Epic Games

טים סוויני, מנכ"ל Epic Games ומפתח המשחק המצליח פורטנייט שהפך לתופעה תרבותית הודה בפה מלא שזה ממש לא סוד שהחברה מתיימרת לבנות מטאוורס משלה.

המשחק הפופולרי כבר אירח הופעות וירטואליות של כוכבים מהשורה הראשונה כמו אריאנה גרנדה וטראוויס סקוט,  הקרנת טריילרים (קדימונים) של סרטים חדשים, השקות בכורה והדמיה מציאותית של הנאום חוצב הלהבות "יש לי חלום" של מרטין לותר קינג משנת 1963 שהפכו את פורטנייט להרבה יותר ממשחק אונליין רגיל.

בנוסף, החברה מפתחת כלי חדש ליצירת דמויות בני אדם מציאותיות בשם MetaHuman כדי ליצור "כפילים" דיגיטליים מדויקים שלכם במשחקי עולם פתוח. 

רובלוקס (Roblox)

הפלטפורמה שנוסדה בשנת 2004 מכילה טונות של משחקים שפותחו על ידי משתמשים אחרים, כולל משחקי התפקידים הפופולריים Bloxburg ו- Brookhavenהמאפשרים לשחקנים לבנות את בית החלומות שלהם, לעבוד ולהתנסות במגוון חוויות ותרחישים מחיי היומיום.

שווי החברה מוערך בלמעלה מ-45 מיליון דולר לאחר שהיא הפכה לציבורית והמניות שלה החלו להיסחר בבורסה. ביום ההנפקה הראשונית לציבור שנערכה בחודש מרץ, מייסד ומנכ"ל רובלוקס דיוויד באזוקי פרסם ציוץ בטוויטר שבו הוא הודה בחום לכל מי שעזר לפלטפורמה "להתקרב צעד אחד נוסף להגשמת חזון המטאוורס".

רובלוקס לא נחה על זרי הדפנה והיא שיתפה פעולה עם מותג נעלי הסקייט הפופולרי Vans כדי ליצור את המתחם הוירטואלי הייחודי Vans World- סקייטפארק ייחודי שבו השחקנים יכולים ללבוש את הציוד החדיש של מותג Vans ולקחת אותו לנסיעת מבחן.

גם מותג היוקרה גוצ’י התלהב מהקונספט החדשני ובשיתוף פעולה עם רובלוקס פתח את המתחם הוירטואלי Gucci Garden שבו הדמויות הוירטואליות שלכם יוכלו לקנות, למדוד ולנסות את מיטב הבגדים של בית האופנה האיטלקי. 

מיינקראפט (Minecraft)

מדובר במשחק מחשב פופולרי נוסף שהיקום הוירטואלי שלו הפך לחלק בלתי נפרד מנוף הילדות של ילדים רבים.

אחד ממשחקי המחשב הנמכרים ביותר בעולם ששייך לחברת מיקרוסופט הוא הגרסה הדיגיטלית של משחק הלגו האהוב שבו השחקנים יכולים לעוף על כנפי הדמיון ולבנות את כל מה שמתחשק להם בעזרת הדמויות הדיגיטליות שלהם.

נכון לחודש אוגוסט, מיינקראפט יכול להתגאות במספר בלתי נתפס של יותר מ-140 מיליון משתמשים פעילים. במהלך הסגרים והבידוד החברתי שנכפה עלינו בעקבות מגיפת הקורונה, המשחק הפך לחבל הצלה אמיתי עבור ילדים שלא יכלו לצאת מהבית וטיפסו על הקירות מרוב שיעמום.

כשהדרך היחידה שלהם לתקשר עם ילדים אחרים ולהכיר חברים חדשים הייתה דרך המחשב, הפופולריות של המשחק הרקיעה שחקים. 

כיצד NFT משתלב במטאוורס? 

אסימון חסר תחליף (NFT) הוא בורג חשוב בפלטפורמת המטאוורס ומשחק תפקיד מכריע בפופולריות ובאטרקטיביות של היקום הוירטואלי התלת-מימדי שמתיימר לשנות את פני האינטרנט ולעצב אותו מחדש.

קודם כל ננסה להבין מה זה בכלל NFT,  כיצד הוא קשור למטאברס ומה הוא סוד הקסם והמשיכה שלו. NFT (אסימון חסר תחליף) הוא סוג של נכס דיגיטלי המאובטח ומאומת באמצעות רשת הבלוקצ’יין שעליה מתבססים גם מטבעות הקריפטו.

אבל במקום מטבע דיגיטלי, NFT מייצג כל נכס וירטואלי כמו יצירת אומנות, שיר או אפילו חלקת אדמה במשחק. כל נכס וירטואלי מהסוג הזה מוגן באמצעות חותמת דיגיטלית המוכיחה את המקוריות שלו והבעלות עליו, מה שאומר שלא ניתן לשכפל ולזייף את הפריט הדיגיטלי ומאפשר לקנות או למכור אותו במטאוורס.

תסכימו שיקום וירטואלי יהיה הרבה יותר נחמד, שימושי ומגניב אם נוכל להחזיק ולסחור בנכסים דיגיטליים בתוכו. 

להמון עסקים פתאום נפל האסימון והם הבינו את הפוטנציאל העצום בשילוב NFT בפלטפורמות המטאברס שונות. חברת Metaverse Properties מציגה את עצמה בתור חברת הנדל"ן הוירטואלי הראשונה בעולם.

בדומה לעולם האמיתי, מדובר במשרד תיווך נדל"ן העוזר לאנשים לרכוש או לשכור נכסים או קרקעות בכמה עולמות מטאוורס וירטואליים שונים- כולל בין השאר Decentraland, Sandbox, Somniumו- Upland.

היא מציעה מגוון רחב של נכסי נדל"ן שונים כמו אולמות כנסים ואירועים, גלריות אומנות, בתים משפחתיים ומקומות בילוי שונים. 

בעוד שהמטאברס יוצר קרקע פורייה לחברות חדשות המציעות נכסים דיגיטליים כמו Metaverse Properties, גם מותגים המוכרים מוצרים פיזיים רגילים החליטו לקפוץ על העגלה ולרכוב על הגל.

לדוגמה, ענקית מוצרי הספורט נייקי מסתערת על המטאוורס ועולם ה-NFT עם רכישת חברת הסטארטאפ RTFKT המתמחה בפיתוח נעלי סניקרס וירטואליות ייחודיות ונכסים דיגיטליים אחרים המתבססים על רשת הבלוקצ’יין וטכנולוגיית מציאות רבודה.

זה אומר שתוכלו להשוויץ בפני החבר’ה בנעלי Nike וירטואליות אופנתיות שיעיפו לכולם את המוח. 

עוד לפני המהלך המהפכני הזה, חברת נייקי הגישה שבע בקשות לרישום סימן מסחרי וקבלת זכויות קניין על כמה נעלי ספורט ופריטי לבוש וירטואליים שהיא תוכל למכור.

נייקי שיתפה פעולה גם עם חברת Roblox במסגרת מיזם "Nikeland"- מרחב וירטואלי שבו מעריצי המותג יוכלו לשחק במשחקים, להתחבר אחד עם השני ולהלביש את דמויות האווטאר שלהם בבגדים ספורטיביים אופנתיים. 

" NFT וטכנולוגיית הבלוקצ’יין מניחים את התשתית לבעלות על נכסים דיגיטליים", אומר ניק דונרסקי, מנכ"ל ORE System- קהילה של גיימרים, יוצרי תוכן ומפתחי משחקים. "נוכל להוכיח בעלות של אנשים בשר ודם על פריטים ונכסים שונים במטאוורס בדיוק כמו בעולם האמיתי, ו-NFT הוא המפתח לכך." 

עד כמה קרוב למימוש חזון המטאברס? 

אין ספק שעל הנייר קונספט המטאוורס נשמע כמו פריצת דרך מלהיבה ומרגשת שנראה כאילו היא לקוחה מסרט מדע בדיוני.

אבל מתי היא תבשיל למוצר ממשי ומוגמר במציאות? למרות שהחזון הזה מתחיל לקרום עור וגידים והרעיון של מרחב וירטואלי שבו נוכל לבצע חלק גדול מהפעילויות היומיומיות שלנו נמצא איתנו כבר כמה עשורים, אנו עדיין נמצאים במרחק של כמה שנים טובות מיצירת פלטפורמת מטאוורס מציאותית במיוחד המדמה באופן מושלם ומדויק את העולם האמיתי.

לכן, יקח עוד לא מעט זמן עד שעולם מטאברס בקנה מידה מלא יהיה זמין ונגיש לציבור הרחב.

בריאיון עדכני, מייסד מיקרוסופט ביל גייטס ציין שרוב האנשים עדיין אינם מחזיקים במשקפי מציאות מדומה מתקדמים וחליפות לכידת תנועה המאפשרים לתפוס ולהעביר בצורה אמינה ומדויקת את הבעות הפנים, מחוות הידיים, שפת הגוף ונימת הקול שלהם, כך שמטאוורס המשקף בצורה מלאה את החיים האמיתיים עדיין רחוק ממימוש.

אבל כשמדובר בחברות ועסקים- הסיפור שונה לגמרי. גייטס חזה שבעוד שנתיים או שלוש, רוב הפגישות העסקיות הנערכות אונליין יעברו למרחב וירטואלי תלת מימדי שבו המשתתפים יופיעו ויתקשרו אחד עם השני בתור אווטארים. 

מדוע המירוץ אחר פיתוח המטאוורס חשוב עבור כולנו?

עם כל הכבוד לקונספט המהפכני הזה שכבש בסערה את עולם ההייטק והצית את הדמיון של ענקיות טכנולוגיה וסטארטאפים רבים המקווים לגזור קופון שמן מפיתוח המטאברס, למה כל הסיפור הזה צריך להעסיק ולעניין כל אחד מאיתנו? פשוט מאוד: היקום הוירטואלי החדשני הזה עומד להשפיע על החיים של כולנו וטומן בחובו לא מעט אתגרים, סכנות ומוקשים אפשריים שצריך לחשוב עליהם לעומק.

תאמינו או לא, אבל המירוץ הקדחתני למטאוורס ממש לא התחיל כשמארק צוקרברג ניסה לפתור את כל הבעיות של פייסבוק המדשדשת באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה.

יש המון גורמים נוספים המאיצים את פיתוח וקידום קונספט המטאוורס וגורמים להאמין שזה רק עניין של זמן עד שהוא יתגשם במציאות. כבר היום מיליוני גיימרים מאמצים בהתלהבות משחקי מחשב מרובי משתתפים המכילים אווטארים ונכסים וירטואליים שניתן לקנות.

מגיפת הקורונה אילצה אנשים רבים לעבוד, ללמוד ולתקשר מרחוק והוכיחה שניתן לנהל חלק גדול מהפעילויות היומיומיות שלנו באמצעות פלטפורמות דיגיטליות.

חברות ענק כמו אפל, אמזון, גוגל ומטא מנסות להמציא את עצמן מחדש ולפתח את הדבר הגדול הבא לאחר הסמארטפון.

לצד שלל היתרונות המדהימים והפוטנציאל האדיר של המטאוורס, נשארו לא מעט סוגיות מטרידות וקצוות פתוחים בנוגע להשלכות השליליות ולהיבטים הפחות נוצצים ואטרקטיביים של היקום הוירטואלי שכולנו נישאב לתוכו. 

מי יהיו שומרי הסף החדשים שיכתיבו את חוקי המשחק? החברות העובדות על מכשירי המציאות המדומה והרבודה של העתיד נמצאות בחוד החנית של שוק המטאוורס ועומדות לגלגל רווחים אדירים באמצעות הפיתוחים החדישים האלה.

מי יבטיח שהם לא יתנהלו בצורה דורסנית כדי להבטיח את האינטרסים הכלכליים שלהם ולעשות רווח על גבי הצרכנים? אחד מהגורמים העיקריים לעניין הרב שמגלה חברת מטא בחזון המטאברס, כפי שהודה צוקרברג בעצמו, הוא הפספוס והכישלון החרוץ של החברה בתחום פיתוח התוכנה למכשירי מובייל וכעת היא נאלצת לשחק על פי הכללים של גוגל ואפל שהרבה יותר מתקדמות ומצליחות ממנה בשוק הזה.

המטאוורס יכול להיות מנוע צמיחה חדש שישים את מטא בקדמת הבמה ויעזור לה לעקוף בסיבוב את שאר המתחרות הנושפות בעורפה, כך שגם שיקולים עסקיים ואינטרסים כלכליים מעורבים בהחלטה של צוקרברג לשים את כל מה שיש לו על המטאוורס. 

מה בנוגע לפרטיות, בטיחות ברשת ורווחה נפשית? פייסבוק, יוטיוב ורשתות חברתיות אחרות מואשמות בצדק בהפצת שקרים ומידע כוזב, ריגול אחר משתמשים ופגיעה חמורה בפרטיות שלהם והשפעות שליליות על הבריאות הנפשית של חלק מהמשתמשים.

כל הבעיות החמורות האלה לא צפויות להיפתר ולהיעלם במטאוורס, אלא עלולות רק לעלות מדרגה ולהתבטא בצורה חמורה יותר.

כיצד למנוע גילוי שנאה וגזענות, אלימות מילולית, הטרדה והפצת פייק ניוז בזמן אמת בעולם וירטואלי מציאותי? איך לוודא שכל המידע הנאסף על ידי קסדות ה-VR המתוחכמות המאפשרות למשתמש לצלול לתוך המטאברס בזמן שהוא יושב בסלון לא יגיעו לגורמים זדוניים שינצלו אותם לרעה? עד כמה הרסנית עשויה להיות התמכרות למטבארס העלול לגרום לאנשים רבים להתנתק מהעולם מסביבם ולברוח מהמציאות? חשוב שהשחקניות העיקריות הפועלות בתחום המטאוורס, כמו גם גופי הרגולציה ורשויות החוק הרלוונטיות יחשבו היטב על כל ההיבטים האלה ,יקדימו תרופה למכה ויוודאו שחווית השימוש העתידית במטאוורס תהיה כמה שיותר בטוחה, מועילה וחיובית. 

שאלת מפתח נוספת היא כמה יעלה התענוג לשהות במטאוורס,  מי הולך לשלם על ההוצאות האדירות הכרוכות בתפעול ובתחזוקה שלו וכיצד? גם אם פלטפורמת המטאוורס תהיה מבוססת על כלכלה מבוזרת ומטבעות קריפטו, החברות העומדות מאחוריה עלולות להתפתות להפוך אותה לפלטפורמת פרסום ושיווק מתוחכמת שהמטרה העיקרית שלה היא לחלוב כמה שיותר כסף מהמשתמשים.

משתמשי המטאוורס יצטרכו לבחור בין מיליון חבילות, שדרוגים והרחבות ולהוציא הון תועפות כדי ליהנות בצורה מלאה ממלוא הפיצ’רים,  האפשרויות והתכונות שמציע המטאברס.

זה עלול ליצור מצב שבו במקום לעזור לצמצם פערים חברתיים, כלכליים ותרבותיים ולאפשר שווין הזדמנויות לאנשים שונים, המטאוורס יהפוך למועדון חברים סגור ואקסקלוסיבי שרק אנשים אמידים עם כיסים עמוקים מאוד יוכלו להשתייך אליו. 

מה ניתן לעשות בתוך המטאוורס? 

לאחר שקיבלתם מושג כללי מהו המטאוורס,  הגיע הזמן לרדת לרזולוציה נמוכה יותר ולהבין אילו פעולות ספציפיות נוכל לבצע בתכל’ס בתוך היקום הוירטואלי הזה. 

יצירת וטיפוח קשרים עם אנשים אחרים 

עבור חברת מטא, המטאברס הולך להיות בראש ובראשונה רשת חברתית שבה נוכל להכיר, לתקשר ולבלות עם אנשים אחרים. מדובר בגרסה משודרגת של רשת חברתית תלת מימדית המאפשרת לנו לתקשר עם אנשים אחרים בדומה לעולם האמיתי.

כמובן שהיא תאפשר להעביר תשלומים במטבעות קריפטו ולקנות נכסי NFT וירטואליים, אבל המהות וגולת הכותרת של המטאברס היא זירה חברתית שבה נוכל לפתח רשת ענפה של קשרים עסקיים וחברתיים, ליצור קשרי עבודה מועילים ולמצוא לקוחות ושותפים פוטנציאליים. 

דוגמה מצוינת לכך היא פלטפורמת הגיימינג הדיגיטלית רובלוקס (Roblox). בשנת 2020, מחצית מהנערים מתחת לגיל 16 בארצות הברית שיחקו באחד ממשחקי האונליין של החברה.

מהו הסוד לפופולריות הבלתי נתפסת של פלטפורמת רובלוקס? כל המשחקים שהיא מציעה מפותחים ומעוצבים על ידי משתמשי הפלטפורמה. כן, כן, קראתם נכון. הספריה של רובלוקס כוללת לא פחות -20 מיליון משחקים שונים שחלק גדול מהם מייצר רווחים נאים עבור המפתחים שלהם.

משתמשי רובלוקס יכולים להיפגש ולהתערבב עם מפתחי משחקים ויוצרי תוכן אחרים ולמתג את עצמם בתוך מרחב דיגיטלי תלת מימדי המבוסס על אווטארים בצורה המזכירה את הרשת החברתית Habbo Hotel.

פלטפורמת רובלוקס מעניקה במה וחשיפה למעצבי משחקים מבטיחים ומוכשרים שרוצים להפגין ולבחון את היכולות שלהם, להכיר עמיתים אחרים העובדים בתחום הזה ו… לבלות. 

Roblox היא רק דוגמה אחת לפלטפורמה המאפשרת ליצור ולטפח קשרים עסקיים וחברתיים עם אנשים אחרים בתוך המטאוורס.

הרשתות החברתיות כבר הפכו מזמן לזירה שבה בעלי עסקים, יזמים, אנשי מקצוע ונותני שירות יכולים להתחבר עם קולגות, עמיתים ולקוחות.

המטאברס היא ההרחבה והיורשת הטבעית של רשת חברתית- עסקית רגילה המאפשרת ליצור ולטפח קשרים עסקיים מועילים בדרכים מהפכניות וייחודיות. 

השקעות ועסקים 

אלא אם חייתם במערה בשנה האחרונה, רוב הסיכויים שהמושגים “NFT” ו"מטבעות קריפטו" מצלצלים לכם מוכר. מדובר בשני עמודי התווך של המטאוורס המאפשרים למשתמשים פרטיים ועסקיים להשקיע בפלטפורמה החדשנית הזאת ולגרוף רווחים. 

טרנד מטבעות הקריפטו מסרב לדעוך ולרדת מהכותרות והם נמצאים כאן כדי להישאר ועוד הולכים לדבר חזק בעתיד הקרוב. המטבעות הוירטואליים המבוזרים האלה שאינם נמצאים תחת הפיקוח והסמכות של בנק מרכזי או גוף פיננסי כלשהוא פועלים על גבי רשת הבלוקצ’יין.

המטבעות הדיגיטליים המפורסמים ביותר הם ביטקוין ואת’ריום וככל שקדחת הקריפטו הולכת וצוברת תאוצה כך השווי שלהם מזנק ומרקיע שחקים.

אחד מהיתרונות האטרקטיביים ביותר של מטבעות קריפטו הקורץ לאנשים רבים הוא העובדה שהם אינם שייכים למדינה מסוימת ומנוהלים על ידה.

מדובר במטבע שיתופי ואוניברסלי החוצה מדינות,  תרבויות ולאומים. השווי שלו זהה באמריקה, יפן, ברזיל או כל מדינה אחרת ברחבי העולם. גם המטאוורס מתיימרת להיות פלטפורמה בינלאומית הנגישה ופתוחה לכולם.

לכן, מטבע קריפטו מתאים כמו כפפה ליד למטאוורס ויכול להפוך לבחירה המועדפת על משתמשי הפלטפורמה. בגלל שמטבעות קריפטו אינם תלויים במשברים כלכליים ושינויים גיאופוליטיים, הערך שלהם רק ימשיך לנסוק מעלה וכל השקעה בהם תשתלם בגדול בטווח הארוך. 

אם כבר התחלנו לדבר על השקעה רווחית, חייבים לדבר על נכסי NFT שיהפכו לאבן פינה של המטאוורס. הם יאפשרו לכל משתמש להרוויח כסף וליצור תשואה יפה במטאברס.

הפירוש של המונח NFT הוא "אסימון חסר תחליף". עדיין נשמע לכם כמו סינית? במילים פשוטות, מדובר בסוג של חותמת דיגיטלית ייחודית המוכיחה ומאמתת את הבעלות הבלעדית של אדם מסוים על נכס וירטואלי. זה יכול להיות כל פריט דיגיטלי כמו יצירת אומנות, תמונה, שיר, נכס נדל"ן וירטואלי וכו’. 

מנגנון ה- NFT מאמת את המקוריות והערך של פריט וירטואלי מסוים והופך אותו למיוחד ויחיד במינו (ומכאן נגזר השם "אסימון חסר תחליף"). הטכנולוגיה הזאת מאפשרת לקנות ולמכור נכסים וירטואליים בצורה אמינה, בטוחה ויעילה.

NFT הוא אפיק השקעה רווחי ומשתלם במיוחד. מאות אלפי אנשים כבר הרוויחו סכומים יפים באמצעות השקעה חכמה ב- NFT ואין שום סיבה שגם אתם לא תצטרפו לחגיגה.

בדיוק כמו מטבעות קריפטו, גם השווי של יצירות NFT מזנק באופן משמעותי עם הזמן. יצירות NFT הפכו לטרנד לוהט ולסמל סטטוס נחשק וחלק מהן נמכרו תמורת מיליוני דולרים.

יצירות NFT מסדרת "הקופים המשועממים" המצליחה והמפורסמת נרכשו על ידי ידוענים מפורסמים כמו ג’סטין ביבר (שיכול להשוויץ בקולקציה מרשימה של נכסי NFT) ופריס הילטון, וזה רק קמצוץ מהרשימה הבלתי נגמרת. 

אם אתם מחפשים השקעה טובה במטאברס, נכסי NFT הם מקום מצוין להתחיל ממנו. יצירות NFT כבשו בסערה את העולם והמחיר שלהם לא מפסיק לעלות ולשבור שיאים ככל שהפופולריות שלהם הולכת וצוברת תאוצה. 

אבל זה רק קצה הקרחון. זה רעיון טוב להטביע NFT משלכם ולהתחיל להרוויח ישירות מיצירת אומנות וירטואלית שיצרתם במו ידיכם.

אם אתם או העסק שלכם עובד עם קטלוג של שירים, מוזיקה או יצירות אומנות, תוכלו להפוך אותם לנכסי NFT וליהנות מפוטנציאל רווח אדיר בכלום זמן וללא מאמץ. 

קניות 

כיום גם בעולם האמיתי ניתן לקנות לא מעט פריטים ומוצרים שונים באמצעות מטבעות קריפטו. תקלטו את העובדה הבאה: אפילו ראש העיר הנבחר של העיר ניו יורק הסכים לקבל את השכר שלו במטבעות ביטקוין או את’ריום.

לכן, אין ספק שהמטאוורס יהפוך לגן עדן אמיתי לחובבי שופינג ויציע אפשרויות אינסופיות מהבחינה הזאת. הוא יעזור להפוך את חווית הקניות שלנו אונליין לנוחה, אינטרקטיבית, סוחפת ומלהיבה יותר מאי פעם. 

יחד עם זאת, קיימים פריטים ייחודיים ואפשרויות רכישה ספציפיות המתקשרים ישירות למטאוורס. בין אם אתם יוצרים קולקציה של יצירות NFT אטרקטיביות או בונים את האווטאר שלכם בפלטפורמה כמו רובלוקס, תוכלו לצאת למסע קניות מטורף במרחב הוירטואלי הזה. 

כבר דיברנו על קונספט חדשני של "נדל"ן דיגיטלי". ובכן השם מדבר בעד עצמו- מדובר בחלקות אדמה וירטואליות שתוכלו לרכוש לעצמכם בפלטפורמות דיגיטליות כמו רובלוקס.

אבל רכישת פיסת אדמה משלכם היא רק הצעד הראשון ביצירת זהות וירטואלית משלכם במטאוורס. פלטפורמות מהסוג הזה יהיו אינסופיות וחסרות גבולות עם אינספור אפשרויות, מרחבים ופיצ’רים שתוכלו לגלות ולחקור.

מיזם המטאוורס של חברת מטא שנקרא Horizon Worlds אמור להיות הכלאה בין מיינקראפט לרובלוקס. 

זה אומר שמשתמשי העולמות הוירטואליים האלה יוכלו לקנות כל מיני שדרוגים, אביזרים ותוספות עבור האווטאר (הדמות הדיגיטלית שלהם), החל מפריטי לבוש חדשים, דרך נעליים מגניבות ועד לפריטי ריהוט ועיצוב חדש לנכסים הדיגיטליים שלהם.

תוכלו לבנות דמות וירטואלית מפורטת המשקפת את הטעם וההעדפות והאישיות שלכם בדיוק כפי שאתם עושים במשחק המחשב האהוב עליכם.

אם מה שמעניין אתכם במטאוורס זה בעיקר גיימינג, עדיין מחכים לכם לא מעט פריטים שונים שתוכלו לקנות. בכל הנוגע לקניות במטאוורס, השמיים הם הגבול. 

לכל אדם יש פרשנות משלו בנוגע למטאברס 

לא כולם תמימי דעות בנוגע לאופן שבו בדיוק יראה המטאוורס, האפשרויות שהוא יציע והבשורה שהוא יביא איתו. אי אפשר לקבוע בוודאות ולחזות באופן חד-משמעי כיצד הרעיון המהפכני הזה יתפתח וישפיע על חיינו.

לכל אחת מהשחקניות הפועלות בתחום יש פרשנות וגרסה ייחודית משלה למטאברס. עדיין לא ברור כיצד כל העסק יתנהל ויראה באופן מעשי או אפילו איזה מכשיר יעזור לנו להיכנס לתוך היקום הוירטואלי הזה וליהנות משלל האפשרויות שהוא מציע.

ברמת הקונספטואלית, המטאוורס מבטיח להיות הדור הבא והגלגול החדש של האינטרנט שיאפשר לשלב ולמזג בין העולם הפיזי לעולם הוירטואלי ויספק חוויה סוחפת ומציאותית במיוחד.

מדובר בשלב הבא באבולוציה של האינטרנט ובקפיצה טכנולוגית מדהימה שתשנה את חיינו. אפשר לנסות לדמיין כיצד זה יראה באופן מופשט וכללי, אבל קשה מאוד לתפוס ולעכל את מלוא הפוטנציאל של המטאוורס והתפקיד שהוא ימלא בחיינו.

תחשבו שהייתם מנסים להסביר לאדם שחי בשנות השבעים של המאה הקודמת על האינטרנט שרובנו מחוברים אליו מסביב לשעון או שיחות וידאו, עבודה ולימודים מרחוק, רוב הסיכויים שהוא בכלל לא היה מבין מה שאתם רוצים ממנו.

אין ספק שהטכנולוגיות הקיימות כיום עוד צריכות להתפתח ולהשתכלל כדי שחזון המטאוורס יבשיל למשהו ממשי, אבל נראה שאנו מתקדמים לנקודה הזאת ושזה רק עניין של זמן עד שהוא יתגשם במציאות.

המטאוורס יהיה שילוב של מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), שיעזור להוסיף רובד וירטואלי לעולם הפיזי שאנו מתנהלים בו ולהטמיע אותו בחיי היומיום שלנו.

אין ספק שמדובר בתפיסה פורצת דרך שתשנה סדרי עולם ותעצב מחדש את הקשר ויחסי הגומלין בין החיים האמיתיים לעולם הדיגיטלי. איך זה בדיוק יתרחש בפועל? רק הזמן יגיד. 

יוצרי תוכן מזינים ומעשירים את חווית המטאוורס

המטאוורס ניזון מיוצרי תוכן שונים המעצבים במו ידיהם סביבות וירטואליות שונות כמו הופעות, בתי הימורים, גני שעשועים, מגרשי ספורט וכו’ באמצעות נכסים ותכנים וירטואליים. 

הרשתות החברתיות מאפשרות לכל אחד ליצור תכנים במהירות ובקלות מירבית מכל מקום בעולם. כל מה שצריך לעשות זה לקחת את הסמארטפון ביד, לצלם את עצמכם ולהעלות תוכן רלוונטי שעלול לסקרן ולספק ערך ותועלת למשתמשים שונים בכל רחבי הגלובוס.

ללא יוצרי תוכן יצירתיים ומסורים, המטאברס יהיה לא יותר מקליפה ריקה או פלטפורמה טכנולוגית חסרת תועלת ומשמעות- בדיוק כמו אינסטגרם או טיקטוק ללא סרטונים ותמונות המועלים על ידי המשתמשים. 

כמובן שבמאטברס יוצרי התוכן יזכו לתגמול ותמריץ על העבודה הקשה שלהם. הם יפנו לקהל משלהם שיתחבר לתכנים ולחוויות שהם מציעים ויצרוך אותם באופן קבוע, מה שיאפשר להם לגרוף רווחים באמצעות נכסי NTF ומטבעות קריפטו.

אבל בשונה מהיוטיוברים, הבלוגרים ואושיות הרשת של היום, במטאברס יוצרי התוכן יוכלו להציע תכנים תלת-מימדיים אינטרקטיביים ומציאותיים שהעוקבים שלהם יוכלו לשקוע בתוכם ולא רק להתבונן בהם מבחוץ.

המטאברס לא רק יאפשר ליוצרי תוכן לפנות לקהל רחב ומגוון יותר, אלא יעזור להשתלב באינספור נישות ייחודיות ומקוריות ולהציע חוויות מותאמות אישית. הפלטפורמה החדשנית הזאת תאפשר להפחית חלק גדול מהמכשולים,  המגבלות והחסמים המונעים מיוצרי תוכן להגיע לקהל שלהם.

הם יוכלו ליצור סביבות וחוויות וירטואליות בצורה ישירה בלי להסתמך על חברות הפקה והפצה גדולות השולטות בתעשייה כיום. זה יספק שוויון הזדמנויות רחב יותר ויעזור להרבה יותר יוצרי תוכן לשבור את תקרת הזכוכית ולזכות בהערכה ובחשיפה שהם ראויים לה.

Web 3.0 מבזר את האינטרנט ומעצים את המשתמשים 

לאחר ששברנו את הראש בניסיון להבין מה עומד מאחורי קונספט המטאוורס השאפתני והיומרני, מגיע טוויסט חדש בעלילה. תצטרכו להכיר עוד מושג מכונן : Web 3.0.

מדובר בדור השלישי של האינטרנט שמתעצב ומתפתח לנגד עינינו והולך לדבר חזק בעתיד הקרוב. אנשים רבים אינם מבדילים בין שני מונחי המפתח האלה ובטוחים שהם נושאים משמעות זהה, אבל זה לא ממש מדויק.

הגיע הזמן לפתור את הבלבול, לעשות סדר בבלאגן ולהבין מה זה בכלל Web 3.0 ומה מבדיל אותו המטאברס . במובן מסוים, ה- Web 3.0הוא היורש הטבעי והמתבקש של הדור הנכחי של האינטרנט,ה- Web 2.0שנולד בסביבות שנת 2004 והפך אתרים סטטיים ומקובעים לפלטפורמות אינטרקטיביות יותר.

הדור הבא של האינטרנט מכוון הרבה יותר גבוה ומתאים את עצמו לרוח התקופה ולמגמות האחרונות בתחום. הכיוון הוא להפוך את האינטרנט לרשת מבוזרת, שיתופית ונגישה יותר המעניקה חופש ומרחב פעולה רחב יותר לגולשים ומתרחקת מהפלטפורמות הסגורות והריכוזיות של כמה ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק, AWS וגוגל המכתיבות את הטון ושולטות ביד רמה בשוק.

במקום המצב הנוכחי שבו כל התכנים ברשת נוצרים ומפוקחים על ידי חברות הענק האלה שמנהלות את ההצגה, משתמשי ה- Web 3.0 יוכלו ליצור תכנים בצורה עצמאית, שיתופית וישירה יותר ולשלשל לכיסם את מלוא הרווחים שהם מייצרים בזכותם.

ה- Web 3.0יתבסס על פלטפורמות פתוחות ומובזרות שיחזירו את השליטה למשתמשי הקצה. במקום לגלוש באינטרנט באמצעות דפדפן כרום של גוגל, המשתמשים יעברו ל- Brave, יישום בקוד פתוח המבוסס על Chromium ומאפשר לנהל אינטרקציה עם אתרים, להריץ יישומי רשת ולהציג תכנים אונליין.

הבשורה העיקרית שמביא איתו Brave היא גישה אנטי שיווקית תקיפה שתשים סוף לכל מודעות הפרסום וההודעות הקופצות המעצבנות באתרי האינטרנט.

משתמשי הדור השלישי של האינטרנט ישאירו מאחור את פייסבוק וינווטו ברשתות החברתיות בעזרת אפליקציות חדשניות כמו Steemit, רשת חברתית הפועלת על רשת הבלוקצ’יין ומעניקה למשתמשים שלה שליטה מלאה במידע האישי שהם חולקים, עוזרת להגן על הפרטיות שלהם והתכנים שהם מעלים ומספקת חותמת דיגיטלית לשותפות שלהם בפלטפורמה בהתבסס על היקף ואיכות התכנים שהם מעלים. 

לעומת זאת, המטאוורס עדיין נשאר בגדר רעיון מופשט וכללי יותר בניגוע לשינוי יחסי הגומלין בין העולם הפיזי למרחב הדיגיטלי המאפשר לשנות את ההפרדה והדיכוטומיה הברורה ביניהם. המטאוורס הוא יקום וירטואלי המתרחש במקביל לחיים המציאותיים שלנו בין אם אתם מחוברים אליו או לא.

הוא מספק חוויה הרבה יותר עמוקה, יצירתית ומטלטלת חושים המדמה את העולם האמיתי ונטמעת בתוכו. המטאוורס יתבסס על מגוון רחב של פלטפורמות שונות, שחלק גדול מהן יתפתחו במסגרת הדור החדש של האינטרנט ה- Web 3.0.

עולם הגיימינג מניח את התשתית והיסודות של המטאוורס

חלק מהמרכיבים והאלמנטים של המטאוורס כבר מלווים אותנו זמן מה, כשתעשיית הגיימינג סוללת את הדרך לפיתוח יקום וירטואלי כזה. 

משחק הוידאו המצליח פורטנייט של חברת Epic Games מיצב את עצמו בתור דוגמה מאלפת לעולם מטאברס עתידי, למרות שהמיזם הייחודי הזה נולד די במקרה בשנת 2017.

במקור פורטנייט נוצר בתור משחק הישרדות שבו 100 שחקנים מוצאים את עצמם באי בודד ונלחמים זה בזה עד שאחד נשאר בחיים ומנצח.

אבל החידוש המהפכני שעזר למשחק לבלוט בנוף ולעקוף בסיבוב את שאר המתחרים הוא מצב היצירה שבו השחקנים חופשיים לבנות בעצמם עולמות וזירות קרב שהם יוכלו לשחק בהם אחר כך עם חברים.

התוצאה היא עולם וירטואלי תלת מימדי שהמשתתף מעצב כאוות נפשו ושמכיל אלמנטים רבים מהעולם האמיתי- מה שמזכיר במובנים רבים את עקרונות המטאוורס. 

רובלוקס אינה משחק וידאו בפני עצמה, אלא סביבת גיימינג שבה גיימרים משחקים במשחקים שיצרו משתמשים אחרים בתוך הפלטפורמה. היא זכתה להצלחה היסטרית עם לא פחות מ-47 משתמשים פעילים מדי יום ולא פחות מ-9.5 מיליון מפתחים שבנו חוויות גיימינג בכוחות עצמם.

דוגמה טובה נוספת לסוג של מטאוורס שעמדה במבחן הזמן והוכיחה את עצמה היא רובלוקס (Roblox)-פלטפורמה מקוונת שנוסדה עוד בשנת 2004 ומקבצת גיימרים מכל רחבי העולם שרוצים לשחק במשחקים מרובי משתתפים.

משחקים רבים שפותחו בעזרת הפלטפורמה הפכו לויראליים כמו Adopt Me! משחק הילדים החמוד הזה מדמה אימוץ של חיות מחמד ומספר השחקנים הפעילים שלו הגיע כיום ל-1.6 מיליון משתמשים. 

המאפיינים הייחודיים של מיינקראפט מדגימים את המנגנון שעליו יושתת בעתיד המטאברס. לא מדובר במשחק מקובע,  אחיד ושגרתי עם נקודת סיום ומטרה מוגדרת. במקום זאת, משתמשי המשחק יוצרים בעצמם את סביבת המשחק שלהם וקובעים בעצמם כיצד תיראה חווית הגיימינג שלהם. כל אחד יכול ליצור עולם מיינקראפט משלו ישירות מהמחשב.

המשתמש שוקע בעולם הוירטואלי של המשחק ומרגיש חלק בלתי נפרד ממנו גם ללא מכשירי מציאות מדומה או רבודה מתוחכמים.

מיינקראפט מעודדת את השחקנים שלה לגלות יוזמה ויצירתיות ולהשפיע על מהלך המשחק וההתקדמות שלו באמצעות יצירת פריטים שונים כמו כלי נשק, מחסה וכו’ באמצעות שילוב של חומרי גלם שונים שהוא מוצא בעולם המשחק. 

הגמישות המבנית פורצת הדרך של מיינקראפט מספקת השראה ומזון למחשבה לאנשים וארגונים אחרים. הארגון ללא כוונת רווח "עיתונאים ללא גבולות" הקים במיינקראפט ספריה וירטואלית שהנגישה לציבור הרחב מסמכים עיתונאיים שצונזרו. המיזם החשוב ארך שלושה חודשים והורכב מ-12 מיליון בלוקים. 

אז בעוד ענקיות הטכנולוגיה המובילות נאבקות כדי לפתח מטאוורס חדש משלהן, ייתכן שפלטפורמות הגיימינג כבר הצליחו במשימה הזאת בלי להתאמץ יותר מדי. 

תעשיית המוזיקה היא החלוצה בשימוש באווטארים 

דווקא תעשיית המוזיקה הייתה הראשונה לאמץ אווטארים (דמויות דיגיטליות) במהלך הופעות חיות וירטואליות. 

המופע הוירטואלי של הזמר טראוויס סקוט בתוך משחק הוידאו הפופולרי פורטנייט באפריל 2020 הפך לפריצת דרך ונקודת מפנה אמיתית ששינתה את כל כללי המשחק והביאה בשורה חדשה לעולם ההופעות החיות שהושבת לגמרי בעקבות מגפת הקורונה שהשתוללה בחוץ. 

קיימות גם דוגמאות קיצוניות יותר לאימוץ "כפילים" דיגיטליים בתעשיית המוזיקה. האטסונה מיקו, אלילת פופו יפנית עם מיליוני מעריצים היא למעשה הולוגרמה ממוחשבת שהוציאה למעלה מ-100 אלף שירים שונים.

מיקו נוצרה על ידי התאגיד Crypton Future Media שהשתמש בטכנולוגיית הסינסתייזר המתקדמת בתוכנת Vocaloid 2 מבית ימאהה ובמאגר דגימות קול של השחקנית והמדבבת סאקי פוג’יטה. השימוש בתוכנת Vocaloid יעלה מדרגה ככל שכוכבי מוזיקה דיגיטליים חדשים יפותחו עבור המטאברס. 

אין ספק שהמטאוורס טומן בחובו פוטנציאל עצום והזדמנות ייחודית עבור עולם המוזיקה. הזרמת תכנים מוזיקליים והופעות בזמן אמת יאפשרו ליצור מקורות הכנסה חדשים.

ניתן יהיה למכור מזכרות ומוצרים נלווים דיגיטליים בעולם הוירטואלי. המטאברס יעזור להתגבר על מרחק גיאוגרפי ומכשולים אחרים ולאפשר לבני משפחה ולחברים לצרוך תכנים מוזיקליים ולפקוד הופעות ביחד במרחב וירטואלי משותף. 

איך למנף ולנצל לטובתכם את המטאוורס? 

אז בשעה טובה יש לכם מושג ראשוני מה זה המטאוורס ומה עומד מאחוריו.

אבל עם כל הכבוד לסיפור הנחמד הזה על היקום הוירטואלי שמתיימר לעצב מחדש את האינטרנט ולשנות את חיינו, איך כל החזון המרשים הזה רלוונטי, שימושי ומועיל עבורכם? החדשות הטובות הן שתוכלו להפיק תועלת ממשית אם תצטרפו לקהילת המטאוורס ותתרמו את החלק שלכם לבניית הבסיס והיסודות למרחב הוירטואלי שיהפוך לעתיד של כולנו.

אתם ממש לא חייבים להיות גאוני מחשבים מדופלמים, להשקיע ב- NFT או לקנות נכסי נדל"ן וירטואליים כדי להרוויח כסף בעזרת המטאוורס. בדיוק כפי שכל עסק שמכבד את עצמו לא יוכל להצליח ללא נוכחות פעילה ברשתות החברתיות, כך תצטרכו להתקדם עם רוח הזמן ולהתאים את המותג והעסק שלכם לחזון המטאוורס שהולך וצובר תאוצה.

הגיע הזמן לרכוב על הגל ולנצל לטובתכם את הצמיחה המרשימה והעניין המוגבר בתחום של העתיד. איך בדיוק עושים את זה? לפניכם כמה טיפים מנצחים ועצות בדוקות שיספקו לכם לא מעט נצחונות והישגים בטווח הקצר והארוך. 

להעצים ולהעשיר את חווית הלקוח לשלושה מימדים שונים

הלקוחות שלכם צמאים לחדשנות. הם אוהבים ומעריכים חוויות חדשות והצעות מקוריות. לכן, הם תמיד יחפשו דרכים חדישות, מלהיבות ויצירתיות לצרוך מידע ולהתעדכן במתרחש אונליין. 

בעוד שהניוזפיד הדו-מימדי המסורתי לא הולך להיעלם הזמן הקרוב, הלקוחות יעברו בהדרגה לעולמות תוכן תלת-מימדיים שיספקו להם חוויה הרבה יותר מרגשת וסוחפת.

במקום לקרוא עובדות יבשות מהמסך, מי מאיתנו לא היה רוצה שהתכנים שאנו נחשפים אליהם יתעוררו לחיים ויקיפו אותנו מכל עבר? לכן, כדי למשוך את תשומת הלב של הלקוחות שלכם, לכבוש את ליבם ולמנוע מהם להשתעמם ולאבד עניין, אתם חייבים להמציא מחדש את הנרטיב והקונספט של המותג שלכם בתלת מימד.

איך ניתן לעשות את זה? מטא היא אחת מהחברות שהפכו את המשימה המאתגרת והשאפתנית הזאת לאפשרית באמצעות השקת פלטפורמת Horizon Worlds.

נאוה ברג, יוצרת Facebook Horizon ואחת מהמייסדות של קהילת Women in Horizon מתארת את פלטפורמת המציאות המדומה בצורה הבאה:

" קישור ניוזפיד דו מימדי רגיל לקהילה תלת מימדית בפלטפורמת Horizon הוא המקום שבו אנשים מתחברים אחד עם השני ויוצרים קהילות משגשגות. Horizon הוא הלב הפועם של המטאוורס החברתי". 

מותגים רבים כבר קלטו את הנקודה הזאת והעמיקו את האחיזה שלהם בפלטפורמות מטאברס שונות כדי להעצים את החיבור עם הלקחות שלהם. החל מתצוגות אופנה ומופעים וירטואליים, דרך רכישת מודעות פרסום אינטרקטיביות במשחקי עולם פתוח ועד להצעת נכסים דיגיטליים ייחודיים במשחקי וידאו, הם כבר גילו מזמן את נפלאות המרחב הוירטואלי התלת מימדי ומנצלים אותם לטובתם. 

בעידן שבו נתן למדוד בגדים בתאי מדידה וירטואליים כדי לוודא שהם יושבים עליכם בול או לבצע הדמיה כיצד נראה ומשתלב רהיט מסוים שאתם רוצים לקנות בסלון שלכם בלחיצת אצבע אחת על הסמארטפון ובלי להתרומם מהכורסא, המותג שלכם יאבד יתרון תחרותי מכריע אם לא תשכילו להעניק חוויה תחת-מימדית סוחפת, מציאותית ומותאמת אישית שהלקוחות שלכם מחפשים ומעריכים. זה יכול להיות קלף מנצח שיעזור לממש את מלוא הפוטנציאל של העסק שלכם ולמקסם את ההצלחה שלו. 

יצירת קהילה מגובשת

למרות שעדיין לא ברור כיצד בדיוק יראה המטאוורס ומתי הוא יהפוך לחלק משמעותי בחיינו, דבר אחד אינו מוטל בספק: קהילת המשתמשים תהיה המנוע שתדחוף אותו קדימה. 

הטבע המבוזר של רשת הבלוקצ’יין בשילוב הסביבה הדיגיטלית הרבגונית, הנגישה, הניתנת להרחבה והמספקת תאימות הדדית מלאה של המטאוורס מבטיחה שאף גוף ריכוזי,מונופול או תאגיד דורסני יכתיבו את הכללים, ינהלו את ההצגה וישלטו בפלטפורמה ביד רמה. 

במילים אחרות, הלקוחות שלכם הם לא רק אנשים זרים העומדים מהצד השני של המתרס. בדיוק כמוכם, הם יוצרים הלוקחים חלק פעיל בבניית ופיתוח המטאוורס.

לכן, אם אתם רוצים להבטיח את צמיחת והצלחת המותג שלכם בפלטפורמת המטאברס, תצטרכו לגייס את התמיכה של קהל הלקוחות שלכם ולזכות באהדה ובאמון שלהם.

תצטרכו להוכיח להם שהם לוקחים חלק פעיל בעיצוב המותג שלכם ומייחסים ערך ומשקל רב לדעות ולצרכים בקביעת המדיניות וההתנהלות שלכם. אם תעצימו את הלקוחות שלכם ותהפכו אותם לשותפים מלאים ושווים במותג שאתם מטפחים, תוכלו להצליח בענק. 

איך צולחים את המשימה הזאת? פשוט מאוד: תצטרכו להתמקד בבניית וטיפוח קהילה חמה, תוססת ומלוכדת. 

כל היופי בקונספט של המטאוורס היא העובדה שהוא מושך ומתגמל משקיעים,יוצרים וכשרונות שיעזרו לכם ליצור חוויות ייחודיות ומקוריות המאפשרות להקים קהילה חזקה של אנשים המשדרים על אותו הגל ומתחברים למותג שלכם.

לדוגמה, חברת פייסבוק השיקה קרן בסכום כולל של 10 מיליון דולר עבור יוצרים שיעזרו לעצב חוויות חדשות בפלטפורמת המציאות המדומה Horizon Worlds.

אתם צריכים להפגין יוזמה ולחשוב על דרכים יצירתיות כיצד למשוך את האנשים הנכונים והמתאימים שמזדהים עם החזון והערכים של המותג שלכם.

הענקת תמריצים מהסוג הזה ידרבנו את קהל הלקוחות שלכם להיות מעורבים ופעילים יותר בקהילת המותג ויגבירו את המוטיבציה והרצון שלהם לתרום מעצמם להאצת הצמיחה והתתפתחות שלה. 

יצירת חוויות מותאמות אישית 

החשיבות של התאמה אישית רק תלך ותגדל ההפרדה הברורה והמובנת מאליה בין החיים האמיתיים לעולם הדיגיטלי תצטמצם באופן משמעותי. אנשים ישקיעו המון זמן ומאמץ בהפגנת נוכחות במטאוורס.

הם ישאפו ליצור חוויות המשקפות ומייצגות בצורה כמה שיותר אמינה ומדויקת את החיים האמיתיים שלהם. לשם כך, הם ירצו לבנות אווטאר שישקף נאמנה את האופי, האישיות ותחומי העניין שלהם ויהיה כמה שיותר קרוב לאדם האמיתי מאחוריו. 

אם אתם רוצים להכין בצורה מלאה את המותג שלכם למטאברס, חשוב שתהיו מסוגלים לספק חוויות מותאמות אישית במגוון רחב של פלטפורמות, היבטים ורזולוציות.

נכון להיום, טכנולוגיות הבינה המלאכותית ולמידת המכונות לא הבשילו בצורה מלאה כדי לאפשר ליצור "כפיל" דיגיטלי נטול רבב, אבל אין ספק שאנו מתקדמים בכיוון הנכון בכל התחומים האלה וכבר בשנים הקרובות נפצח את הנוסחה לשדרוג חווית המשתמש והבטחת חוויה ה"תפורה" לצרכים, להעדפות ולהשקפות העולם שלו.

כל החוכמה היא לנסות להיכנס לראש של הלקוח ולהבין מה הוא צריך ומחפש כדי לפנות אליו בצורה המשכנעת והיעילה ביותר ולספק מענה יעיל לצרכים ולדרישות שלו. זה כל הסיפור. 

שאלות ותשובות 

בחורה בסוודר צהוב מחזיקה שלט עם המילה מטאברס יד על הסנטר מבט חושב

כיצד מתבצעת הגישה למטאוורס?

המירוץ לבניית המטאוורס נמצא בתחילתו והטכנולוגיה הזאת עדיין לא הבשילה למוצר סופי ומוגמר. מדובר רק בחזון כללי שייקח עוד כמה שנים טובות לשכלל ולפתח וכנראה המכשיר שיאפשר לנו להיכנס ולצלול לתוך המטאוורס עדיין לא הומצא. אם וכאשר חזון המטאברס יתממש בעתיד,  רוב הסיכויים שהגישה ליקום הוירטואלי תהיה באמצעות קסדת מציאות מדומה משוכללת, משקפיים חכמים נוחים וקומפקטיים, עדשות מגע מיוחדות או אפילו שבב מתקדם שיושתל במוח שלנו. כל מה שנשאר זה לחכות בסבלנות ולראות מה צופן לנו העתיד. 

האם שוק המטאברס מוסדר באמצעות חוקים ותקנות?

אי אפשר לפקח על משהו שעדיין לא קיים. קונספט המטאברס עדיין נמצא בחיתוליו ולכן מוקדם לדבר על הרגולציה שלו. עם זאת, השחקניות העיקריות בשוק המטאברס חושבות קדימה וכבר התחילו לעסוק בהיבטים המשפטיים, המוסריים והחברתיים של המרחב הוירטואלי החדשני הזה. 

מהם מאפייני המפתח של המטאוורס?

מת’יו בול, משקיע הון-סיכון בעל שם עולמי שחיבר כמה מאמרים מכוננים ומשפיעים על קונספט המטאוורס קובע שהיקום הוירטואלי הזה חייב להיות עקבי ומתמשך, זמין בזמן אמת, אינסופי, שיתופי ומאפשר תאימות ומעבר בין פלטפורמות שונות ולהיות מסוגל לתמוך ולהתקיים בזכות עצמו. כמובן שהוא חייב לספק חוויה סוחפת, מציאותית ונאמנה למקור שתגרום לו להרגיש כמו החיים האמיתיים. 

מי ינהל את המטאברס?

במסגרת ריאיון לאתר Verge, מארק צוקרברג ציין שהמטאברס יהפוך לגרסה אינטרקטיבית, כוללת וסוחפת יותר של האינטרנט שתופעל ותנוהל על ידי כמה שחקנים מבוזרים. הוא מבטיח שהמטאברס לא תהיה שייכת באופן בלעדי לפייסבוק. המטאברס אמור להיות פלטפורמה שיתופית ופתוחה המבוסססת על שיתוף פעולה של כמה חברות שונות ללא גוף ריכוזי אחד שעל פיו יישק דבר. 

אילו הזדמנויות עסקיות טמונות בעולם המטאוורס?

שוק המטאוורס לא מספיק לצמוח, להתרחב ולהתפתח. מדובר במנוע צמיחה משמעותי שיכול להפוך למכרה זהב אמיתי עבור משקיעים ויזמים. בנוסף, התמחות והתמקצעות בתחום יכולה לפתוח דלת למשרה יוקרתית ונחשקת בתחום ההייטק.

כמובן שגם השקעה בחברות הזנק, פלטפורמות מציאות רבודה ומדומה וכל מיזם מבטיח אחר בתחום המטאוורס יכולה להיות רווחית ומשתלמת במיוחד. בעתיד, ניתן יהיה להרוויח כסף גם בפלטפורמות המטאוורס עצמן בזכות השקעה ביצירות אומנות ונכסים וירטואליים וכו’.

השורה התחתונה 

בחורה עם משקפי VR יושבת על ספה צוחקת ילד מחייך עם אישה נוספת

אם התלהבתם משיחות וידאו, עבודה ולימודים דרך הזום,  קניות אונליין ופרסום ברשתות החברתיות וחשבתם שמדובר בפלא טכנולוגי מהפכני שקשה לתאר את החיים שלנו בלעדיו, אז מה תגידו בנוגע למטאוורס? יקום וירטואלי תלת מימדי שלוקח את האינטרנט צעד אחד קדימה ומשדרג אותו בכמה רמות.

במקום להתבונן ולהשקיף מהצד בתכנים דיגיטליים, תוכלו להפוך לחלק בלתי נפרד מהמרחב הדיגיטלי, לשקוע בתוכו בצורה מלאה ולשחזר בצורה מציאותית ומדויקת את רוב הפעילויות שאתם מבצעים על בסיס יומיומי בעולם האמיתי. מדובר בהרבה יותר מטרנד חולף או גימיק שיווקי חסר תועלת עם יחסי ציבור מנופחים.

המטאברס הוא עולם דיגיטלי אלטרנטיבי שיעצב מחדש את החיים שלנו ויהפוך לעתיד של כולנו. לא משנה כמה זמן יקח עד שהטכנולוגיה פורצת הדרך הזאת תבשיל ותתפתח בצורה מלאה כדי שכולנו נוכל ליהנות ממטאברס בקנה מידה מלא, אי אפשר להתכחש לעובדה שהמהלך הזה כבר יצא לדרך ושפרק חדש בהיסטוריה של האינטרנט והעולם הדיגיטלי כבר נכתב.

אם עדיין לא נפל לכם האסימון, חשוב להפנים שהמטאוורס יכול לפתוח בפני בעלי עסקים, יזמים, משקיעים ואנשי שיווק ופרסום עולם שלם של אפשרויות והזדמנויות חדשות ומלהיבות לקידום המותג שלכם, הגברת החיבור, המעורבות וההזדהות של הלקוחות ושיפור הנראות, החשיפה והמכירות של העסק ביעילות חסרת תקדים.

אז במקום להתכחש למהפכת המטאוורס ולפספס את הפוטנציאל העצום שלה, תצללו פנימה ליקום הוירטואלי פורץ הדרך שצומח, מתפתח ולובש צורה מול עיניכם ותחשבו כיצד ניתן לנצל אותו לטובתכם.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי

יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן