ספרי היסטוריה מומלצים: 10 ספרי היסטוריה מומלצים לשנת 2024 [המדריך המלא]

דיסקליימר על מוצרים של Amazon.com
אתר "מייליסט" משתתף בתכנית השותפים של חברת Amazon Services LLC, מדובר בתכנית שיווק שותפים המיועדת לספק לאתרי אינטרנט עמלות פרסום, על ידיי פרסום וקישור ל- Amazon.com. כתוצאה מכך, חלק מהקישורים באתר הזה הם קישורי שותפים, מה שאומר שהאתר ירוויח עמלה אם תלחצו על הקישור ותקנו מוצר מסויים.

היסטוריה: רצף האירועים מהעבר לפי סדר ההתרחשות על ציר הזמן. ספרי היסטוריה מתארים לנו תקופות ותרבויות שונות במלחמת הקיום לאורך השנים.

נשמע מורכב ומבולגן, אבל בינינו? זה לא כל כך מסובך לזכור ובכלל לא מסובך להבין. ככל שיודעים יותר, ככה הרבה יותר קל להבין ולעשות סדר בין כל האירועים במהלך שנות האנושות גם מבחינה היסטורית וגם מבחינה של ההקשר המודרני. 

ממהרים? הנה 3 הספרים המובילים בדירוג שלנו:

השורה התחתונה
הבחירה שלנו
History Adventures, World of Character Revolutions and Industrialization, 1750 – 1900
History Adventures, World of Character Revolutions and Industrialization, 1750 – 1900
מסע בזמן
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
מחפשים את הדרך הכי טובה והכי מעניינת ללמוד על ההיסטוריה של העולם? צאו למסע אחורה בזמן לרצף האירועים, המהפכות והאנשים בין השנים 1750-1900 ותוכלו ליהנות מהמון הרפתקאות דרך ספר עטור פרסים.
במקום השני
עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי מאת ויליאם ל. שירר
עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי מאת ויליאם ל. שירר
מבט מעמיק
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
הספר מתמקד בעלייתה ונפילתה של גרמניה, עם דגש על האימפריה הנאצית. הוא נכתב על ידי העיתונאי הנודע וויליאם ל.שירר ולוקח אותנו בחזרה בזמן לתקופה בהיסטוריה שמתחילה בשלב שהיטלר נולד ב-1889 ועד לנפילת האימפריה שבנה, בשנת 1945. 
זוכה פרסים
רובים, חיידקים ופלדה מאת ג'ארד דיימונד
רובים, חיידקים ופלדה מאת ג'ארד דיימונד
קולח ומרתק
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
הספר הזה של ג'ארד דיימונד נמצא בליגה משלו. בניגוד לספרי ההיסטוריה האחרים, הוא משקף קבוצה מסוימת של אנשים, אזור או גזע, במקום להתמקד בהיסטוריה הכללית ובנסיבות שבהן התרחש אירוע.

ההיסטוריה מלאה במלחמות וגיבורים; ממלחמת האזרחים ומלחמות העולם, בין המלחמה הקרה ומלחמת וייטנאם, מג'ינגס חאן ועד יוליסס גרנט, תתקלו בהרבה שמות של מרגלים, רוצחים ופוליטיקאים שנלחמו מלחמות דת ומדע.

הדרך לקרוא היסטוריה היא לא רק ללמוד מה קרה, אלא גם ללמוד את הדרך שבה אנשים פועלים, בכל זמן ובכל מקום.

אספנו 10 ספרי היסטוריה מומלצים ביותר לקריאה והוספנו מדריך קנייה מקיף שיעזור לכם לבחור ולעשות סדר בין כל המגוון העצום.

אם לא התחברתם לנושא הזה עד היום, תרשו לי לעשות היסטוריה… ברשותכם כמובן.

מוכנים? בואו נצא לדרך…

תוכן העניינים הצג תוכן עניינים

10 ספרי ההיסטוריה הכי טובים לשנת 2024

1

History Adventures, World of Character Revolutions and Industrialization, 1750 – 1900

צאו למסע בזמן
הבחירה שלנו
תוכלו לחוות את הסיפור של 5 דמויות שחיו בתקופה הזאת דרך אנימציה, קריאה אינטראקטיבית ואפקטים חזותיים.

הספר History Adventures לוקח את החינוך והלמידה בנושא ההיסטוריה העולמית לרמה חדשה עם חוויות תלת מימד, הדמיות נתונים, אפקטים קוליים וגרפיקה מדהימה. הוא בא לייצג גישה רעננה ללימודי ההיסטוריה ומתאים את עצמו לדור הדיגיטלי של היום, במיוחד לתלמידי חטיבת הביניים והתיכון.

בעזרת הספר הזה, אפשר להתחיל ללמוד איך ליהנות מלימודי היסטוריה, מעכשיו וכנראה שלתמיד. במילים פשוטות, הספר נועד כדי לסגור את הפינה לכל מי שחושב שללמוד היסטוריה זה משעמם.

השילוב הייחודי של טכנולוגיית עיצוב מדיה מתקדמת לצד סיפור סוחף עם דמויות מעניינות הולך להפוך את חווית הלימוד שלכם למרתקת בהרבה יותר.

2

עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי מאת ויליאם ל. שירר

מחקר מקיף
מטריד
הספר מכסה את כל ההיבטים החשובים של גרמניה הנאצית דרך רגעי השיא ורגעי השפל.

אף אימפריה גדולה וחזקה אחרת בעולם לאורך ההיסטוריה לא הורישה כל כך הרבה עדויות על ההקמה ועל ההרס והנפילה שלה כמו הרייך השלישי. 

כשהמלחמה הסתיימה ולפני שהנאצים הספיקו להשמיד את כל המידע שלהם, הדרישה של בעלות הברית לכניעה ללא תנאי נותנת תיעוד של כמעט שעה אחרי שעה של אימפריית הסיוט שבנה אדולף היטלר במהלך השנים, כולל עדויות של מנהיגים נאצים ושל אסירי מחנות ריכוז, קטעים מיומנים של פקידים, תמלילים של ועידות חשאיות, פקודות צבא, מכתבים פרטיים ועוד כל מיני מסמכים שבאים להציג את הדחף של היטלר לכבוש את העולם.

כתב החוץ וההיסטוריון המפורסם וויליאם ל. שירר, שצפה ודיווח על הנאצים מאז 1925, בילה 5.5 שנים בסינון המידע מהתיעוד האדיר הזה. התוצאה היא גם ספר מרתק וגם מחקר מקיף שזכה לשבחים רבים על אחד מהפרקים המפחידים ביותר בהיסטוריה של האנושות.

3

רובים, חיידקים ופלדה מאת ג'ארד דיימונד

קפיצה מרתקת להתפתחות האנושית
אימפריאליזם
"רובים, חיידקים ופלדה" בא כדי לענות על השאלה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית שלאחר עידן הקרח: למה העמים האירופאיים-אסייתיים הם אלה שפיתחו את מרכיבי הכוח (רובים, חיידקים ופלדה) מוקדם יותר משאר העולם.

כותרת הספר היא התייחסות לאמצעים שאיתם חברות מבוססות חקלאות כבשו אוכלוסיות ושמרו על דומיננטיות, ככה שהאימפריאליזם התאפשר על ידי רובים, חיידקים ופלדה.

דיימונד טוען שהמאפיינים הגיאוגרפיים, האקלימיים והסביבתיים הם אלה שגרמו להתפתחות מוקדמת של חברות חקלאיות, מה שהוביל בסופו של דבר לחסינות ממחלות אנדמיות של בעלי חיים ולהתפתחות של מדינות חזקות ומאורגנות שמסוגלות לשלוט באחרים.

4

ההיסטוריה של האנשים האמריקאים מאת פול ג'ונסון

מסע בזמן אל ההיסטוריה של אמריקה
לקוראי אנגלית
יצירת מופת הזאת נכתבה על ידי אחד מהסופרים המוכרים בעולם, פול ג'ונסון. 

הספר "ההיסטוריה של האנשים האמריקאים" לוקח את הקוראים למסע בזמן משלב ההקמה של המעצמה הענקית הזאת ועד לאיפה שהיא הגיעה בהתקדמות למאה ה-20 תוך כדי תשומת לב לאירועים חשובים שהתרחשו לאורך ההיסטוריה האמריקאית. הוא לוקח אתכם לטיול מעניין שיעזור לכם להבין בדיוק למה אמריקה הגיעה לרמת הכוח והעוצמה שיש לה היום.

הספר נותן פרשנות מחודשת של ההיסטוריה האמריקאית משלב ההתנחלויות הראשונות ועד לממשל קלינטון. הוא מכסה כל היבט של ההיסטוריה של ארה"ב: פוליטיקה, עסקים וכלכלה, אמנות, ספרות ומדע. חברה ומנהגים, מסורות מורכבות ואמונות דתיות.

הסיפור מסופר דרך הגברים והנשים שעיצבו והובילו את האומה ויצרו ביחד את האופי הייחודי שלה.

5

המניפסט הקומוניסטי מאת קרל מרקס

הכרת הקומוניזם
חשוב
"המניפסט הקומוניסטי" מנסה להסביר את מטרות הקומוניזם ואת התיאוריה שעומדת כעיקר ההשקפה של התנועה. הספר נוגע במאבקי מעמדות וניצול בין במעמדות ועל איך זה השפיע על ההתפתחויות ההיסטוריות.

החברה התעשייתית המודרנית מאופיינת בקונפליקט מעמדי בין הבורגנות לפרולטריון. לצד זה, כוחות הייצור של הקפיטליזם מפסיקים במהירות להיות תואמים למערכת היחסים הזאת. זה אומר שהפרולטריון יוביל מהפכה.

הספר נכתב על ידי קרל מרקס ופרידריך אנגלס ונחשב לחיבור הקומוניסטי הכי חשוב והכי משפיע עד היום. הם עשו הרבה כדי להפוך את המניפסט לכזה, עם ניסוחים פשוטים וברורים, לצד עמדה לוחמנית ושימוש בסיסמאות חזקות וקליטות.

6

מסעי הצלב: ההיסטוריה הסמכותית של המלחמה על ארץ הקודש מאת תומס אסברידג'

מלחמת קודש מרתקת
תיאורים מרתקים
"מסעי הצלב" נותן לנו היבט על המאבק האכזרי על ארץ הקודש בימי הביניים.

במאה ה-11, צבא נוצרי ענק שזומן למלחמת קודש על ידי האפיפיור השתולל בעולם המוסלמי של המזרח התיכון, וכבש את ירושלים, עיר שחשובה לשתי הדתות.

במהלך 200 שנה אחרי מסע הצלב הראשון הזה, האיסלם והמערב נלחמו על שליטה בארץ הקודש, מלחמות אכזריות מצמררות.

מסעי הצלב מספר את הסיפור של המאבק האפי הזה גם מנקודת המבט של הנוצרים וגם מנקודת המבט של המוסלמים כאחד, הספר מתאר את החוויות והעמדות של שני הצדדים. 

תומס אסברידג' ההיסטוריון המוכר מכסה את השנים 1095 עד 1291 עם תיאורים גדולים, שאפתניים ועוצמתיים של אחת התקופות המרתקות בהיסטוריה. 

מריצ'רד לב הארי ועד צלאח א-דין האדיר, מקיסרי ביזנטיון ועד האבירים הטמפלרים, ספרו של אסברידג' הוא אפוס מרהיב של מלחמת קודש בין העולם הנוצרי והאסלאמי, מלא הרפתקאות בתקופת זמן מרתקת.

7

העות'מאניים: חאנים, קיסרים וח'ליפים מאת מארק דיוויד באר

השפעת העותמאנים על המזרח התיכון
מעניין
העות'מאניים היו שושלת חשובה מאוד ששלטה בעולם במשך 700 שנים.

הספר הזה מראה את הדגשים ואת החשיבות של השושלת העות'מאנית ביחס למדינות המזרח התיכון, ואת התפקיד שלה בהיסטוריה האירופאית. הספר מציג 6 רגעי מפתח בהיסטוריה העות'מאנית כחשובים.

כשהוא מספר על ההתפתחות המדהימה של העות'מאניים עד שהפכו לאימפריה עולמית, מארק דיוויד באר נוגע בנקודות החשובות שהיו חלק בלתי נפרד מהתהליך כמו החיבור למורשת הטורקית, המונגולית, האסלאמית והביזנטית ואיך הם השתמשו גם בסובלנות דתית וגם בגיור כדי לשלב עמים נכבשים.

הספר מציג איך במאה ה-19, העות'מניים אימצו בלעדיות, מה שהוביל לטיהור אתני, רצח עם ומות השושלת אחרי מלחמת העולם הראשונה.

"העות'מאניים" משחזר בצורה חדה את הסיפור המדהים של מעצמת השושלת החזקה הזאת.

8

1491: גילויים חדשים של אמריקה לפני קולומבוס מאת צ'ארלס סי מאן

מבט חדש על העולם הישן
מקיף
מחקר פורץ דרך שמשנה באופן קיצוני את ההבנה שלנו על ההיסטוריה של ייבשת אמריקה לפני ההגעה של האירופאים בשנת 1492. 

בספר מעניין ומבוסס ב-30 שנה של מחקרים, דור חדש של חוקרים מצוידים בטכניקות מדעיות חדשניות מגיעים למסקנות חדשות ומרעישות: כנראה שבשנת 1491 חיו יותר אנשים ביבשת אמריקה מאשר באירופה. ערים מסוימות כמו טנוצ'טיטלאן, בירת האצטקים, הייתה גדולה בהרבה מבחינת אוכלוסייה מכל עיר אירופאית של היום, היו שם מים זורמים, גנים בוטניים יפים ורחובות נקיים.

הערים הקדומות ביותר בחצי הכדור המערבי שגשגו עוד לפני שהמצרים בנו את הפירמידות הגדולות. אינדיאנים פרה-קולומביאנים במקסיקו פיתחו תירס בתהליך רבייה כל כך מתוחכם, לרמה שכתב העת ""Science תיאר אותו לאחרונה כ-"ההישג הראשון ואולי הגדול ביותר של האדם בהנדסה גנטית".

בצורה מאתגרת ומפתיעה, הספר הזה נותן מבט חדש וחלופי, על עולם עשיר ומרתק שרק חשבנו שאנחנו מכירים.

9

אוגוסט 1914 מאת ברברה וו. טוכמן

זוכה פרס פוליצר
מלחמת העולם הראשונה
נתחיל מהעובדה שהספר נבחר על ידי הספרייה המודרנית כאחד מ-100 ספרי העיון הטובים ביותר בכל הזמנים.

בספר הזה, שזכה בפרס פוליצר, ההיסטוריונית המוכרת ברברה וו. טוכמן משחזרת את החודש הראשון של מלחמת העולם הראשונה: 30 יום גורליים בתוך הקיץ של שנת 1914, הימים שהולכים לקבוע את התחלת תהליך הסכסוך של המאה ובסופו של דבר, סכסוך שהולך לשנות את הסדר העולמי עוד שנים קדימה.

החל מהלוויה של אדוארד השביעי, טוכמן עוקבת אחרי כל צעד שהוביל להתנגשות ולהתלקחות הבלתי נמנעת.

"הרובים של אוגוסט" מקיף בצורה מסחררת ומתוארת בצורה מרהיבה עם הכישרון המפורסם של הסופרת לעורר את הדמויות של שחקני המפתח של המלחמה. מדובר באופוס קלאסי שמחזיק מעמד מרתק לאורך דורות שלמים.

10

ארץ השטן: אנגליה תחת מצור 1588-1688 מאת קלייר ג'קסון

השפעות ההקצנה הדתית באנגליה
רלוונטי מתמיד
הספר כתוב בצורה מעולה. הוא מספק תובנות חדשות ומעניינות מתוך הסתכלות על אנגליה דרך עיניים אירופאיות. 

המחברת מדגישה שזרים קראו לאנגליה 'ארץ-שטן', מדינה שטנית, שנפגעה קשות מהקצנה דתית, התמוטטות מלכותית ומלחמת אזרחים. הספר בוחן את המורכבות במעורבות הגיאו-פוליטית של אנגליה ואת האופי החרדתי התמידי של החיים בתקופת סטיוארט.

קלייר ג'קסון מצייר את אנגליה כמדינה כושלת. במהלך 100 השנים האלה, רוב האירועים הכאוטיים שהיא מתארת נגרמו בגלל הריבים הקבועים של אנגליה עם אירופה. הספר מציג את אנגליה כמדינה בעלת מנטליות מצור.

מדובר בתיאור מקורי של העידן הסוער והרדיקלי ביותר של ההיסטוריה האנגלית. הוא מספר את הסיפור של אומה במצב של משבר כמעט מתמשך והוא ישנה את ההשקפות שלכם על המאה ה-17. 

ספרי היסטוריה מומלצים: המדריך המלא

דיוק הוא תמיד בעיה כשמדובר ביצירות היסטוריות. יצירות היסטוריות מנסות לקבוע שמשהו קרה בעבר, בדרך כלל בלי עדים חיים שישנו את דעתם. היסטוריונים חייבים להסיק מסקנות ממה שקרה לפי דברים שכבר נכתבו בדפי ההיסטוריה. 

יש צורך לקרוא יותר מתיאור אחד של אירוע אם אנחנו רוצים באמת להבין אותו. זה חשוב על אחת כמה וכמה אם לאירוע יש משמעות היסטורית וגורלית (כמו מלחמת האזרחים).

היתרונות של לימודי היסטוריה

קריאת ספרי היסטוריה תעניק לכם כמה יתרונות חשובים. הנה כמה מהם:

הבנה של העולם

דרך ההיסטוריה, אנחנו יכולים ללמוד איך נבנו חברות, מערכות, אידיאולוגיות, ממשלות, תרבויות וטכנולוגיות בעבר, איך הן פעלו ואיך הן השתנו עם השנים והאירועים. ההיסטוריה העשירה של העולם עוזרת לנו לצייר תמונה מפורטת של המקום שאנחנו חיים בו היום.

פיתוח הידע בהיסטוריה יגרום לפיתוח הידע שלכם על כל ההיבטים השונים של החיים. ילדים יכולים ללמוד על עמודי התווך שעליהם נבנו תרבויות שונות, כולל תרבויות ואנשים שונים מהעם שלנו.

לצאת מהקופסא

ההיסטוריה מלאה בסיפורים. חלק מהסיפורים שתקראו מעוררי השראה, חלק מהם כאוטיים ולא מוסריים. 

מעבר לזה, תוכלו להבין בצורה עמוקה יותר את ההבדלים בין אנשים. יש גם לקחים טובים וגם לקחים רעים מהצורה שבה האנשים החזקים לאורך ההיסטוריה קיימו אינטראקציה עם אנשים אחרים, עם דרכים שונות לחיות.

בעולם מודרני, הבנה של הצורה שבה חברות העבר השתלבו ביניהן היא המפתח לשיפור האנושות בעתיד.

הבנת הזהות

כל העמים מורכבים מאוסף של סיפורים ואגדות. הסיפורים האלה מעצבים את הדרך שבה אנחנו חושבים על המדינה שלנו ועל המעמד שלנו בתור אזרחים.

תוכלו ללמוד איך נוצרו המוסדות הגדולים ביותר של המדינה ואיך הם השפיעו לטובה או לרעה על המקום שאנחנו חיים בו היום.

הסתכלות אחורה על המנהיגים שבנו את המדינה שלנו זאת דרך מעולה כדי לבסס את הזהות שלנו, למצוא מי אנחנו ואולי אפילו איזה חותם אנחנו יכולים להטביע בעולם הזה בעצמנו.

השראה

הסיפורים מההיסטוריה יכולים לשמש כמקור מידע מעורר השראה בשביל הרבה אנשים. ההיסטוריה זוכרת אנשים מבריקים ואת מעשי הגבורה שלהם ששינו עמים שלמים, תרבויות שונות.

תוכלו לקבל כמות עצומה של מוטיבציה רק מללמוד על האירועים ששינו את פני העולם והתחילו מאנשים פשוטים, בלי הרבה יכולות, ידע או אמצעים.

תלמדו מטעויות

"עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל." (יגאל אלון).

זה אחד המשפטים המצוטטים ביותר שיכול להסביר בצורה מושלמת למה כולם צריכים ללמוד היסטוריה.

העבר מלא בסימני אזהרה. אנחנו חייבים להיות מסוגלים להבין את האירועים שכבר קרו בעבר, ללמוד מטעויות של אנשים אחרים ולהיות מוכנים לכל תרחיש בעתיד. בפועל, גם אתם, תוכלו לזהות מתי החברה עוברת מסלולים מסוכנים ולתרום בדרך שלכם להחזרה של החברה למסלול.

איך ללמוד היסטוריה?

היסטוריה לא קשורה לשינון רשימה של עובדות או תאריכים, להפך. היסטוריה דורשת פרשנות וניתוח של מידע סביב נושאים שבדרך כלל אין להם תשובות נכונות או לא נכונות.

בכל זאת, יש הרבה שיטות יעילות ללימוד היסטוריה, הנה כמה טיפים:

חברו אירועים ביחד

ההיסטוריה מעוצבת מרשימה של אירועים כרונולוגיים. כשלומדים על שינוי שנוצר בתרבות או במדינה, חשוב להבין איזה אירועים גרמו לזה ולמה הם היו כל כך חשובים.

שיטה מוכרת היא לעשות את זה תוך כדי יצירת קשר בין האירועים בשביל לקבל את התמונה המלאה. 

שורות מפתח, עיקר ותפל

עם כל כך הרבה מה ללמוד, חשוב שתצליחו להתמקד במידע ובפרטים הכי חשובים ולא בשטויות לא רלוונטיות. ההיסטוריה מתמקדת בדרך כלל בתמונה הרחבה יותר ולא רק ברצף של תאריכים או עובדות, לפעמים הבנה של כמה שורות מפתח, ועיקר האירועים שקרו בטווח הזמן שאתם לומדים עליו, יעזור לכם לזכור עוד כל מיני פרטים שלא חשבתם שתזכרו.

איך לבחור ספרי היסטוריה מומלצים באמת

חפשו איזה פרסים וצורות אחרות של הכרה ציבורית הספר קיבל.

אחת הדרכים הקלות ביותר לגלות על ספרים מעולים היא לחפש ברשימות של זוכי הפרסים. זה שונה מרשימות של רבי מכר ומדובר בהכרה מאנשים מהתחום שמעבירים ביקורת כנה ומקצועית על הספר. הנה כמה מקומות לחפש:

  • מגזין Smithsonian, מפרסם רשימה שנתית של ספרי ההיסטוריה החדשים הכי אהובים על העורכים.
  • "פרס פוליצר" נותן את הכבוד לספר היסטוריה וביוגרפיה כל שנה.
  • "פרס בנקרופט" יכול להיות נחשב יותר מפרס פוליצר בשביל היסטוריונים מקצועיים שחוקרים את חצי הכדור המערבי. בכל שנה מקבלים את הפרס בין 2 ל-3 יצירות היסטוריה מכובדות.
  • "פרס הספר הלאומי" מגיע לרוב ליצירה היסטורית, ורשימות של ספרים מועמדים אחרים מתפרסמות יחד עם השם של הזוכה בכל שנה.
  • אגודת ההיסטוריונים האמריקאים מעניקה את "פרס פרנסיס פארקמן" מדי שנה ליצירה היסטורית בזכות הכישרון הספרותי שלה. והחל משנת 2020, האגודה תעניק את "פרס טוני הורביץ" להיסטוריונים עם משיכה רחבה ומשמעות ציבורית מתמשכת.
  • חוג מבקרי הספרים הלאומי מעניק פרס שנתי ליצירה מכובדת של ביוגרפיה, לרוב היסטורית.
  • "פרס קונדיל להיסטוריה" מנוהל על ידי אוניברסיטת מקגיל בקנדה ומוענק לכתיבת היסטוריה מצוינת באנגלית.

כל הפרסים האלה מוקירים את העבודה של היסטוריונים או ביוגרפים מקצועיים שמפרסמים ספרים שמיועדים לקהל רחב של קוראים משכילים.

חפשו מפרסם עם מוניטין

הוצאות מסחריות מסוימות מכוונות את הספרים שלהן לקהל גדול של קוראים וזוכות להערכה גדולה מהיסטוריונים מקצועיים. הסיבה היא שהמפרסמים האלה הרבה פעמים מבקשים את העצה של היסטוריונים.

לפעמים אפילו מעבירים את טיוטת כתבי היד שהם רוצים לפרסם לבדיקה כדי להבטיח איכות גבוהה.

איזה הוצאה לאור אתם צריכים לחפש תלויה בנושאים שמדברים אליכם, אבל באופן כללי, הנה כמה מהשמות הגדולים שאפשר לראות בדרך כלל בעמודי השער של מגזינים שמפרסמים ספרי היסטוריה בשפה האנגלית:

  • W. W. Norton
  • Knopf
  • Rowman & Littlefield
  • Penguin Books (not necessarily other Penguin Random House imprints)
  • Vintage Books
  • Farrar, Straus and Giroux
  • Bloomsbury

צריך לזכור שכשהיסטוריונים מבצעים מחקר אקדמי בספרים, הם מבלים את רוב הזמן שלהם בקריאת ספרים שפורסמו על ידי עיתונות אוניברסיטאית, לא הוצאות ספרים מסחריות.

עיתונות אוניברסיטאית קיימת בעיקר כדי לפרסם דברים לקבוצה לא גדולה מידי של אנשים. הספרים האלה לא ממש מיועדים לקריאה למי שמחוץ לאקדמיה.

אבל הרבה עיתונות אוניברסיטאית מפרסמת גם ספרים מעולים שמיועדים לקוראים מחוץ לאקדמיה. חלק מהספרים שלהם יתפרסמו כספרי מסחר, ויפנו בעיקר לקוראים מחוץ לאקדמיה.

באופן כללי, אם אתם מוצאים ספר שפורסם על ידי עיתונות אוניברסיטאית על המדפים או ברשימת רבי מכר מכל סוג שהוא, כנראה שהוא נכנס לאחת משתי הקטגוריות האלה.

תבדקו את המומחיות והניסיון האקדמי של המחבר

אחת הדרכים הפשוטות לשפוט יצירה היסטורית או ביוגרפית היא לקרוא קצת על המחבר.

סופרים שעובדים באוניברסיטאות, מכללות ומוזיאונים גדולים לא אומר שהם בהכרח חכמים או טובים יותר בכתיבה מסופרים אחרים.

מה שכן, אם אותו סופר קשור בצורה כזאת או אחרת לאוניברסיטה כזאת או אחרת, זה בדרך כלל סימן טוב בשביל הקוראים, לקריאה איכותית ואמינה.

הזמן עושה את שלו

זה לא תמיד מובן מאליו, אבל היסטוריונים מתייחסים לרוב התיאוריות והפרשנויות כאילו זאת הדעה הראשונה והאחרונה שאי פעם תקראו.

בפועל, עם הזמן יתגלו ראיות חדשות, יתעוררו מחלוקות חדשות וינוסחו פרשנויות חדשות שיהפכו את ספרי ההיסטוריה הישנים יותר לישנים מידי ואת חלקם אפילו ללא נכונים.

לעומת זאת, יש ספרים מסוימים שנחשבים לקלאסיקות ברורות שהרבה מאוד מספרי ההיסטוריה החדשים נשענים אליהם.

באופן כללי, ספרי היסטוריה שפורסמו בערך ב-12 השנים האחרונות יהיו הרבה יותר עדכניים מאשר ספרים ישנים יותר. ספר שיצא ב-4 שנים האחרונות נחשב לספר חדש.

מה שחשוב הוא להימנע לקחת ספרים בני עשרות שנים ולהתייחס אליהם כאילו הם הנכונים והעדכניים ביותר.

כתיבת היסטוריה טובה כרוכה בהסקת מסקנות ממחקר וביקורת. זה אומר שהידע ההיסטורי משתנה עם הזמן.

שאלות ותשובות

בחורה בגופיה אדומה מחזיקה ספר וחושבת רקע תכלת

האם ספרי היסטוריה אמינים?

למרות שרוב האנשים לוקחים את מה שכתוב בספרי ההיסטוריה כעובדה, המציאות היא שלפעמים ספרי היסטוריה לא לגמרי אמינים ב-100%. בדיוק בגלל זה חשוב לנו להבין מה קורה מאחורי הקלעים של מה שנכנס לספרי ההיסטוריה.

למה כדאי ללמוד היסטוריה?

ללמוד היסטוריה זה ללמוד שינוי.

היסטוריונים הם מומחים בבחינה ובפירוש של זהויות אנושיות ותמורות של חברות וציוויליזציות לאורך זמן. הם משתמשים במגוון של שיטות וכלים אנליטיים כדי לענות על שאלות העבר. לימוד ההיסטוריה עוזר לנו להבין ולהתמודד עם שאלות ודילמות מורכבות באמצעות בחינת הצורה שבו העבר עיצב (וממשיך לעצב) יחסים גלובליים, לאומיים ומקומיים בין חברות ואנשים.

כמה סוגי היסטוריה יש?

יש 6 תת-ז'אנרים להיסטוריה, והם:

  1. היסטוריה פוליטית
  2. היסטוריה דיפלומטית
  3. היסטוריה תרבותית
  4. היסטוריה חברתית
  5. היסטוריה כלכלית
  6. היסטוריה אינטלקטואלית

מה החשיבות של לימודי היסטוריה?

  • היסטוריה עוזרת לראות איך ההווה שלנו מושפע, זהה או שונה מתקופות שונות בעבר
  • לימודי היסטוריה עוזרים לפתח כישורי חיים חשובים
  • הבנת הזהות האישית, החברתית והתרבותית שלכם
  • עוזר לצאת מהקופסא

מה זה היסטוריון?

היסטוריונים מקדישים את הקריירה והחיים שלהם כדי לחקור אירועים בולטים מהעבר כמו סכסוכים צבאיים, אבני דרך פוליטיות ותנועות חברתיות.

אלה אנשי מקצוע שעובדים באוניברסיטאות ובמסגרות חינוכיות אחרות, בארגונים ציבוריים, פרטיים ובמלכ"רים השונים.

השורה התחתונה

בחור במשקפיים וחולצה משובצת מחזיק ספר וקורא מרותק רקע אפור

זה אולי נשמע קצת קלישאתי, אבל ההיסטוריה היא מה שאנחנו עושים ממנה. מה שבטוח, אסור לשכוח, חשוב להבין ורצוי לזכור.

האנושות שלנו התפתחה במשך אלפי שנים, והרבה אירועים היסטוריים קרו במהלך השנים האלה.

אם אנחנו רוצים להגיע לגדולות והצלחה בחיים, חובה לדעת וללמוד את ההיסטוריה. חשוב לדעת מאיפה באתם כדי לדעת לאן אתם הולכים.

 למזלכם, הדרך הכי טובה כדי לעשות את זה היא לקרוא והשפע של ספרי היסטוריה הוא עצום.

אנחנו מקווים שרשימת ספרי ההיסטוריה המומלצים יחד עם המדריך המלא שלנו יעזור לכם לבחור את האחד שלכם, שיגרום לכם להתאהב בעבר, להתכונן לעתיד ולחיות הווה טוב יותר.

תיהנו!

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן