ספרים מומלצים לילדים: 8 ספרי ילדים מומלצים לשנת 2024 [מדריך קנייה מקיף]

קריאת ספרים מעניקה לילדים המון יתרונות חשובים וכדאי לפתח ולטפח את האהבה שלהם לספרים הכי מוקדם שאפשר.

אחת הדרכים הכי טובות לגרום לילדים להתאהב בספרים היא לבחור את ספרי הילדים הטובים ביותר, אם הספר הראשון שלהם ישאיר חוויה טובה ומהנה הם יוכלו להמשיך להנות מקריאה גם במהלך ההתבגרות וגם בחייהם הבוגרים.

ממהרים? הנה 3 הספרים המובילים שלנו:

השורה התחתונה
הבחירה שלנו
לילה טוב ירח מאת מרגרט וייז בראון
לילה טוב ירח
מושלם לטקס שינה
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
האגודה הלאומית לחינוך באירופה בחרה בספר הזה לאחד מ-100 ספרי התמונות המובילים בחינוך לגיל הרך. המסר המתוק, הציורים הצבעוניים והכתיבה הקלילה הפכו אותו לכובש לבבות קטנים.
במקום השני
הזחל הרעב מאת אריק קרל
הזחל הרעב
קלאסיקה שלא כדאי לפספס
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
ספר מתוק שאין ספק שכל ילד עד גיל 5 כבר הספיק להכיר. סיפורו של הזחל הרעב מגולל את מחזור חיו של הזחל ואת דרכו של הטבע.
שווה קריאה
תנחש כמה אני אוהב אותך מאת סם מקברטני
תנחש כמה אני אוהב אותך
אהוב במיוחד
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
ספר מתוק של הסופר סם מקברטני העוסק במערכת היחסים של ילדים והוריהם באמצעות איורים מתוקים ושימוש בחיות להעברת המסר.

בכל שלב בחיים קריאת ספרים מעשירה אותנו ומעניקה הרבה כלים שימושיים לחיים. כדי שילדים יוכלו להנות מהיתרונות של הספרים חשוב שהם יהיו מתאימים לגיל שלהם. ספרי נוער למשל נמצאים בקטגוריה שונה לחלוטין מספרי ילדים.

כל ספר נכתב ומאויר בצורה שפונה לילדים בגילאים אחרים. ברוב הספרים לגיל הרך יש תמונות ואיורים צבעוניים שנועדו למשוך את העין, יחד עם מילים פשוטות. ככל שהגיל של הילדים עולה בדרך כלל גם כמות הטקסט תגדל וכמות התמונות תקטן.

ספרי הילדים הכי טובים הם אלה שכבשו את לבם של הילדים וגם של ההורים במהלך השנים, הספרים האהובים שהפכו לקלאסיקה.

אז כדי לעזור לכם למצוא ספרים מומלצים לילדים, דירגנו בשבילכם 10 ספרי ילדים מומלצים שנבחרו על ידי מומחים לספרות ילדים. בסיקור שלנו תוכלו למצוא כמה הקלאסיקות הגדולות וגם כמה ספרים חדשים, ייחודיים ומושכים במיוחד.

אז בואו נצא לדרך ונכיר את…

תוכן העניינים הצג תוכן עניינים

8 ספרי הילדים הכי טובים לשנת 2024

1

לילה טוב ירח

חלומות מתוקים
הבחירה שלנו
הספר הזה הוא הפתרון המושלם לקריאה לפני השינה שתסייע לילדים להירדם בנחת.

"לילה טוב ירח" הוא ספר ילדים מנוקד עם תמונות שיצא לאור בשנת 1947 והפך לאהוב במיוחד כסיפור לילדים לפני השינה. בסיפור מסופר על ילד בדמות ארנב שאומר לילה טוב לכל החפצים שיש לו בחדר כמו: תמונה, בלון, חתולים ועוד.

הספר הזה נבחר כאחד מספרי התמונות המובילים של כל הזמנים בשנת 2012 ולאחד מ-100 הספרים המובילים שנבחרו על ידי מורים מהאגודה הלאומית לחינוך.

2

הזחל הרעב

אהוב במיוחד
צבעוני
הספר הזה הוא אחד מהספרי הילדים הקלאסיים ביותר בכל הזמנים, הוא מכיל דפי קרטון קשיחים חתוכים, מנוקבים ומלאים באיורים צבעוניים.

הסיפור מתאר את ההתפתחות של זחל שאוכל את כל מה שהוא מוצא בדרך ובסוף הוא הופך לפרפר יפהפה. הסיפור הזה מלמד על תהליכי הטבע, ימות השבוע, סוגי מזונות ומחזור החיים של פרפר.

מתאים ומומלץ במיוחד לילדים בגיל הרך ויעניק להם חוויה צבעוניות, חינוכית ומשעשעת שתגרום להם רק לרצות לקרוא אותו שוב ושוב.

3

תנחש כמה אני אוהב אותך

שווה קריאה
איורים מתוקים
הרבה מהספרים של סם מקברטני מדברים על יחסים במשפחה והוא משתמש בדמויות של בעלי חיים שמושכות את הקטנטנים.

"תנחש כמה אני אוהב אותך" הוא סיפור מתוק במיוחד על אגוזיני הארנבון הקטן ואגוזי הארנב הגדול שמגלים ביחד שלא כל כך פשוט למדוד אהבה.

הספר הזה הפך לקלאסיקה אהובה במיוחד בזכות הסיפור עצמו והאיורים הצבעוניים שצוירו על ידי אניטה ג'ראם והם מלאים בדמיון ומתאימים במיוחד לפעוטות. 

4

קורדרוי מאת דון פרימן

אהבה ללא תנאים
מוסר השכל
סיפור מרתק במיוחד עם מסר של אהבה ללא תנאים. הספר הזה יצא בשנת 1968 וכבר מאז חלק מההכנסות שלו מועברות לקרן לתמיכה במחקר פסיכולוגי של מחלת הסרטן אצל ילדים.

ילדה קטנה הולכת עם אמא שלה לחנות צעצועים ומתאהבת בדובון בשם קורדרוי שלובש אוברול ירוק. האמא לא מסכימה לקנות לילדה את הדובון בגלל שהוא נראה ישן חסר לו כפתור ברצועת הכתף של האוברול. 

הדברים מתחילים להיות מעניינים כשהחנות נסגרת וקורדרוי מתעורר לחיים כדי לחפש את הכפתור האבוד, הוא בטוח שזה יהפוך אותו למושך יותר ואולי אז אחד הילדים יבחר בו.

השומר מוצא את קורדרוי ומחזיר אותו בחזרה למקומו על המדף. כשהוא מתעורר בבוקר הוא מגלה שהילדה הקטנה חזרה כדי לאמץ אותו כי לא אכפת לה איך הוא נראה. 

5

הבית של יעל

נמצא בכל בית
מעודד עצמאות
הספר הזה זכה להצלחה רבה, ונמצא כמעט בכל בית בישראל שיש בו פעוטות.

הבית של יעל, שכתבה מרים רות, הוא אחד מספרי הילדים הפופולריים ביותר בישראל. הסיפור נשמע די פשוט ומספר על ילדה שמחפשת בעצמה בית משלה, אך הצליח לכבוש את לב הילדים בזכות כתיבה מחורזת וקלילה.

במהלך השנים הוא הופיע בעשרות מהדורות וקיבל מעמד קלאסי בספרות הילדים הישראלית. ואפילו נלמד בגנים ובפעוטונים וזכה לעיבודים בימתיים שונים.

המסר המיוחד של הסיפור, המעודד ילדים לבצע בחירות אישיות, למצוא את מקומם וקולם האישי מועבר באמצעות מסעה של יעל בחיפוש אחר בית שיהיה רק שלה. האיורים של אורה איל תורמים רבות להצלחת הספר והמחשת העלילה.

6

משאית כחולה קטנה מאת אליס שרטל

חברות היא ערך עליון
קליל
כשאחד מהחברים נכנס לצרה המשאית הכחולה וגם שאר החברים תמיד שם כדי לעזור ולהציל את המצב!

זה התחיל מספר אחד והפך לסדרה על משאית כחולה וקטנה עם לב רחב במיוחד, זאת בדיוק הסיבה שיש לה המון חברים שאוהבים אותה מאוד.

ספר קליל וחמוד במיוחד עם חרוזים שמלמד הרבה על חברות. האיורים בספר אוירו על ידי ג'יל מקלמורי, והדמויות הפכו לאהובות ומוכרות.

7

ג'ירפות לא רוקדות מאת ג'יילס אנדריאה

קבלת האחר
חינוכי
הספר "ג'ירפות לא רוקדות" מלא בחרוזים קליטים ומקסימים. זה סיפור מרגש על איך ללמוד לקבל ולאהוב את האחר למרות השוני.

ג'רלד הג'ירף מרגיש קצת מגושם, הוא גבוה מאוד והרגליים שלו עקומות. הוא מגיע למסיבה בג'ונגל ומנסה לרקוד למרות כל הקשיים, שאר החיות צוחקות עליו והוא נפגע מאוד.

בהמשך הסיפור ג'רלד פוגש צרצר חכם שמצליח לשנות את נקודת המבט שלו עם מילים מעצימות: "לפעמים כשאתה שונה, אתה פשוט צריך שיר אחר." הסיפור מלא במסרים חיוביים והסוף הוא הדובדבן שבקצפת.

8

חתול תעלול מאת ד"ר סוס

קסם של סיפור
משעשע
ספר ילדים משנת 1957 שנכתב ואויר על ידי תיאודור גייזל שידוע בשם העט ד"ר סוס.

הספר הזה פשוט חובה לכל הילדים! הסיפור כתוב בחרוזים קצביים וקליטים שכיף להקריא בקול רעם וכיף להקשיב להם והסיפור מרתק ומשעשע במיוחד.

החתול המקסים והשובב מגיע ביום גשום לבית שבו נמצאים שני ילדים לבד ומנסה לבדר ולשעשע אותם.

תוך כדי התעלולים החתול הורס את הבית והילדים מודאגים אבל הוא בונה מכונה שמצליחה לנקות ולסדר את הכול לפני שהאמא חוזרת הביתה.

מדריך קנייה: איך תבחרו ספרי ילדים?

בחירת ספרים מומלצים לילדים יכולה להיות עסק מבלבל במיוחד. למרות שכולם נכנסים תחת הקטגוריה של ספרי ילדים, כל ספר מתאים לקבוצת גיל אחרת וחשוב לבחור בספרים שמתאימים לשלב ההתפתחותי של הילדים. 

תינוקות ופעוטות

ספרים עם תמונות של דברים נפוצים מהסביבה מתאימים מאוד לתינוקות. ספרים עם אנשים, בגדים, חפצים נפוצים בבית, בעלי חיים ועוד יכולים להעניק לפעוטות כלים חשובים מאוד בהתפתחות.

אנו נוטים בדרך כלל לקנות צעצועי התפתחות שונים ולעיתים מזניחים את החלק של הספרים, מתוך מחשבה שהתינוקות קטנים מידי מכדי להנות מהספר או להבין אותו. זו כמובן מחשבה מוטעית, קריאת ספרים הוכחה על ידי מחקרים כיעילה כבר מגיל לידה!

ספרי ילדים עם איורים צבעוניים ופשוטים מושכים במיוחד את בני הגיל הזה והם דרך כלל עשויים מבד או מקרטון כי הם עמידים, קלים לניקוי ונוח לתינוקות ולפעוטות להחזיק אותם מבלי לקרוע את הספר.

בגיל הזה הם סקרנים במיוחד ונהנים מלהקשיב לקול שמקריא את הסיפור, מהתמונות הצבעוניות וגם מלהחזיק את הספר עצמו.

ילדים בגן

ספרי ילדים שמתאימים לילדים בגן הם אלה שיש בהם הרבה פעולות, תמונות וחזרות על מילים. בדרך כלל הסיפורים יהיו על ילדים אחרים בגיל שלהם שעוברים חוויות שונות.

ילדים בגיל הזה אוהבים לשמוע את אותו סיפור שוב ושוב, למרות שזה יכול להיראות משעמם זה דווקא מאוד מועיל ללמידה ולהתפתחות שלהם. תבחרו ספרים איכותיים ותחפשו ליצור מגוון טוב של ספרים מסגנונות ספרותיים.

סוגים של ספרים שמתאימים לילדים בגן כוללים:

  • סיפורים אמיתיים מהחיים כמו סיפורים על תחנת כיבוי אש, בעלי חיים, מזג אוויר, דחפורים, עונות השנה, טרקטורים ועוד.
  • סיפורים על מה חיות עושות
  • חזרה על צלילים, מילים או רעיונות. למשל: "אבא דוב טיפס על העץ. אמא דובה טיפסה על העץ. דוב תינוק טיפס על העץ".
  • סיפורים עם מילים מצחיקות וקליטות אפילו אם אין להן משמעות
  • סיפורים שאפשר לקרוא בכמה דקות עם שורה אחת או שתיים מודפסות בעמוד.
  • סיפורים עם סוף טוב.
  • ספרים עם תמונות שמרמזות על העלילה של הסיפור
  • תמונות גדולות וצבעוניות ומעט טקסט כתוב
  • תמונות של חפצים או מצבים מהחיים האמיתיים שהילדים יכולים להזדהות איתם בקלות
  • תמונות שמציגות פעולות מסוימות (במיוחד בספרים לילדים מעל גיל שנתיים וחצי) כמו: מרוצי מכוניות, חיות משחקות, ילדים מטפסים ועוד.
  • כדאי לא לתת לילדים ספרים עם תמונות שמתארות פעולות שאתם לא רוצים שהילדים יחקו, כמו: מריבות או שבירת חפצים.

דברים שחשוב לקחת בחשבון

הנקודות החשובות האלה יכולות לעזור לכם מאוד בבחירת ספר ילדים:

  • אתם יודעים הכי טוב איזה ספר ימשוך את הילדים שלכם והכי יתאים להם! אתם לא צריכים לבחור ספר רק בגלל שהוא זכה בפרסים, אל תשכחו להתייחס לאישיות הייחודית של הילדים.
  • דימויים חיים וברורים הם חובה לילדים בגילאים 4-8 והתמונות יעילות ביותר כשהן מתאימות לעלילה.
  • ספרים ללא מילים הם מקור מעולה לפיתוח כישורי שפה, זה מחייב את הילדים לפרש את האיורים ככל שהסיפור מתקדם.
  • חשוב מאוד לבחור בספר שכתוב בשפה שמתאימה לגיל. חשוב שהכתיבה תהיה מלאת דמיון, עשירה ומאתגרת. הילדים ילמדו ויוסיפו עוד מילים לאוצר המילים שלהם ויוכלו להבין את המשמעויות של המילים הקשות מההקשר של הסיפור.
  • ילדים ומבוגרים נהנים לקרוא על נושאים שהם יכולים להזדהות איתם

סגנון שפה

לסוגים שונים של ספרות יש סגנונות שפה שונים, חשוב שתחשפו את הילדים לסגנונות שפה שונים כדי ליצור מגוון בחומר הקריאה.

היכרות עם סוגים שונים של ספרות גם תעזור לפתח קריאה שוטפת. תבחרו ספרי ילדים בסגנונות שפה שונים כדי שהילדים יכירו סגנונות שפה של ז'אנרים שונים.

נושא

קריאת ספרים על נושאים שלא יודעים עליהם הרבה או בכלל זאת דרך מעולה להרחיב את הידע. יש ספרי עיון מצוינים עם תמונות שאפשר ללמוד מהם על נושאים רבים ומגוונים כמו: דמויות מעוררות השראה, הרפתקאות היסטוריות, אירועים שקרו בעולם, אמנות ועוד.

תוכלו לבחור בספרי ילדים על משפחות שחיות במדינות אחרות שנועדו כדי לחשוף את הילדים לתרבויות אחרות.

ספרים שקשורים לעונות השנה, ספרים עם עובדות או סיפורים על בעלי חיים, מקצועות יוצאי דופן, ועוד שיכולים להעשיר ולפתוח את הילדים לתחום רחב מאוד של נושאים מחיי היומיום.

חוץ מזה שהם ירחיבו את האופקים, הם גם יחשפו לנושאים שהם יצטרכו להתמודד איתם בעתיד ויצברו ידע כללי מגוון וגם ישפרו את כישורי הקריאה שלהם.

חשוב לבחור בספרים שעוסקים בנושאים שמתאימים לתחומי העניין והתחביבים של הילדים, אם הם מתעניינים בנושא מסוים יהיה להם יותר מוטיבציה לקרוא עליו וגם יותר להבין את מה שהם קוראים. 

גיל הילד

חשוב שתתאימו את הספר לרמה ההתפתחותית של הילדים שלכם.

לפעוטות

מתאימים ספרים עם הרבה חרוזים וחזרות. הם נהנים מטקסט צפוי ומגלים עניין רב בתהליך הקריאה.

לילדים בגן

מתאימים ספרים עם עלילה קצת יותר מורכבת ועם פסקה או שתיים יותר של טקסט. 

לילדים בבית הספר

צריך להתאים ספר לפי רמת ההתקדמות האישית שלהם בקריאה.

מגוון של ספרים

ילדים רוצים לקרוא את אותו ספר שוב ושוב, וחשוב מאוד לתת מקום גם לזה אבל גם חשוב לעודד אותם לקרוא מגוון ספרים.

גם אם הילד אוהב סיפורים על פיות תנסו מדי פעם להוסיף גם ספר על דרקונים, פיראטים ועוד דמויות אחרות שירחיבו את המגוון

יתרונות וחסרונות של ספרים דיגיטליים

בשנים האחרונות נוצר מעבר מספרים מודפסים לספרות דיגיטלית. המהלך נעשה ממגוון סיבות שיצרו אוהדים אך גם מתנגדים. ריכזנו לכם כמה מהיתרונות והחסרונות של ספרים דיגיטליים.

 יתרונות

אין ספק שיש המון יתרונות בקריאה של ספרים דיגיטליים והנה כמה מהבולטים שבהם:

לא תופסים מקום

היתרון הכי גדול של ספרים אלקטרוניים הוא זה שהם לא תופסים מקום פיזי. גם אתם וגם הילדים לילדך יכולים להסתובב עם ספרייה מלאה בספרים בכיס. זה שימושי במיוחד לטיולים או אם אתם מחפשים דרך להעסיק את הילדים לכמה שעות.

האפשרות הזאת נותנת לילדים אפשרות לקרוא בכל מקום ובכל זמן ואפילו להתחיל ספר חדש אם הם סיימו את הקודם או לא התחברו אליו.

למרות שאין דבר כזה יותר מדי ספרים, העובדה שספרים אלקטרוניים לא תופסים מקום תאפשר לכם לקנות עוד ספרים בלי לחשוש מלאבד אותם או שתצטרכו לוותר עליהם כדי לפנות מקום. 

ספרים דיגיטליים זולים יותר

ספרים יכולים להגיע למחירים גבוהים, במיוחד אם הילדים קוראים סדרות או קוראים הרבה. המחיר של ספרים דיגיטליים יכול להיות נמוך יותר באופן משמעותי. 

כלים אינטראקטיביים

ספרים אלקטרוניים בדרך כלל כוללים שתי תכונות: מילון מובנה ואפשרות להקראת טקסט. המילון המובנה שימושי במיוחד לילדים הצעירים שנתקלים במילים חדשות שהם לא מכירים.

אפשרות הקראת הטקסט מועילה במיוחד, היא תעזור לילדים במצבים בהם הם מתקשים לבטא מילה. אפשר ללחוץ או להקיש על המילה ולשמוע הקלטה קולית של המילה.

זה מועיל במיוחד לילדים שלומדים לקרוא. בנוסף, אפשר גם להדגיש טקסט, לכתוב הערות ולהתאים אישית את מראה הגופן.

חסרונות

המתנגדים לספרים הדיגיטליים יטענו שהחסרונות עולים על היתרונות. אין ספק שחלק מהקסם של קריאת ספרים הולך לאיבוד בספר הדיגיטלי והנה כמה חסרונות בולטים:

יש נטייה לשכוח יותר מידע בספר אלקטרוני

במחקר מקיף שהשווה בין קריאת ספר אלקטרוני לספר רגיל, אנשים נטו יותר לזכור את מה שהם קראו בספר המודפס לעומת מה שקראו על המסך.

קריאה על המסך יכולה להיות סוחפת ומהנה יותר מאשר בספרים מודפסים אבל ספרים מודפסים יעזרו לילדים להתמקד יותר בטקסט עצמו מאשר קריאה על מסך.

חלק מהספרים האלקטרוניים מגיעים עם מוזיקה, משחקים ואנימציות, למרות שהתכונות האלו יכולות להפוך את הסיפור לאינטראקטיבי יותר אבל הן יכולות להסיח את דעתם מהסיפור. 

ספרים אלקטרוניים פחות מושכים

ספרים מודפסים מתמקדים מאוד באסתטיקה, יש להם כריכות מושכות ויפות ואפשר ממש להריח את הספר ואת מה שהוא עבר, גם אם הוא חדש וגם אם הוא משומש, הריח הזה מעורר את החושים ובשילוב עם הכריכה מתקבלת חוויה ייחודית ששום דבר לא משתווה לה.

הפתיחה של הספר, הדפדוף בדפים החלקים וגם העובדה שאפשר לראות את כמות העמודים שנשארו הולכת ומצטמצמת נותנים תחושה של הישגיות ככל שמתקרבים לסוף הספר.

בחלק מהספרים האלקטרוניים יש סימון שמראה באחוזים את ההתקדמות ואחרים מציגים את מספרי עמודים אבל ככה או ככה ספרים מודפסים עושים יותר חשק להמשיך ולקרוא עד סף הספר.

דורשים מכשיר דיגיטלי

אחד החסרונות העיקריים הוא שספרים אלקטרוניים דורשים מכשיר לקריאה. ספרים מודפסים יכולים לשרוד נפילות, מכשירי קריאה אלקטרוניים ומכשירים אחרים יקרים ויכולים להישבר בקלות.

החיסרון הזה גורם להורים להתלבט אם לתת לילדים הקטנים מכשיר קריאה אלקטרוני.

למכשירי קריאה יש סוללה נטענת ותוחלת חיים מוגבלת. כמו כל המכשירים המתקדמים יכולים להיות בהם עדכונים ארוכים וגם תקלות מערכת. הדברים האלה יכולים לקרות בזמן הקריאה או בדיוק כשהילד תכנן לקרוא ולגרום להם לוותר על זמן הקריאה.

כמובן שבקטגוריה הזו גם נכנסת הבעיה של קריאת ספר דיגיטלי בשבת. לדתיים ושומרי מסורת שלא משתמשים במכשירים אלקטרוניים בשבת אין אפשרות לקרוא את הספרים הדיגיטליים. זו בעיה לא קטנה, מאחר שלרוב האנשים יש זמן לקרוא ספרים בעיקר בסופי השבוע.

אי אפשר להשאיל ספרים אלקטרוניים

במהלך השנים אנשים השתמשו בספרים כדי לפתח נושאי שיחה או כדי לחנך. אם אהבתם ספר מסוים ואתם חושבים שחבר או בן משפחה אחר יוכל להנות ממנו גם יש לכם את האפשרות להשאיל להם את הספר. 

אצל ילדים זה לא שונה, השאלת ספרים לחברים בונה אמון ומספקת להם נושאים לשיחה כמו הדמויות, העלילה או מהלך הסיפור.

זה מחזק את הכישורים החברתיים ועוזר לילדים ליצור קשר עם בני גילם שחולקים איתם תחום עניין משותף. אי אפשר לשתף ספרים אלקטרוניים וזה חיסרון גדול.

ספרים אלקטרוניים מאמצים יותר את העיניים

מחקרים מראים שספרים אלקטרוניים גורמים ליותר מאמץ לעיניים.

קריאה או צפייה במסך במשך שעות ארוכות בכל פעם יכולה לעייף את הילדים, לגרום להם לשכוח מידע וגם לגרום לבעיות ראייה. בנוסף, צפייה במסך וגם שימוש באפשרות ההקראה יכולים לגרום להפרעות בשינה. 

סוגים של ספרי ילדים

עולם הספרים כל כך גדול שתוכלו למצוא אינסוף סוגי ספרים העוסקים בכל דילמה, בעיה או קושי.

הספרים הם דרכנו ללמד את הילדים כיצד להתמודד עם סיטואציות חברתיות שונות, ללמד את ילדינו על העולם ועל החיים. אז מה הם הסוגים העיקריים? הנה רשימה קצרה ומצומצמת:

ספרים עם פורמטים נגישים

פורמטים נגישים הם בעצם גרסאות חלופיות לספרים המודפסים והם מתאימים במיוחד לילדים עם לקויות ראייה. תוכלו למצוא ספרים עם הקראה דיגיטלית, טקסט מוגדל ועוד. 

ספרים מוקלטים

ספרי אודיו הם דרך מצוינת ליהנות מסיפור טוב וגם לתרגל מיומנויות האזנה. הם מתאימים במיוחד גם להאזנה בקבוצות ויכולים לתת לילדים נושאי שיחה משותפים לדבר עליהם.

ספרים אלקטרוניים

ספרים דיגיטליים לילדים מגיעים בכמה צורות ומעניקות לקורא חוויות שונות. יש בהם יתרונות שאין בספרים מודפסים אבל גם כמה חסרונות משמעותיים.

ספרי תמונות

ספרי תמונות הם דרך מעולה לחלוק שפה עשירה, תמונות מורכבות ורעיונות חכמים עם ילדים צעירים או אנשים מבוגרים. 

ספרי עיון

ילדים מתעניינים באנשים, מקומות ואירועים אמיתיים אבל רוב הילדים קוראים יותר ספרות מאשר ספרי עיון. תכירו לילדים עולם חדש של מידע וככה תעזרו להם לרכוש ידע כללי חשוב.

רומנים גרפיים

רומנים גרפיים יכולים לספר כל מיני סוגים של סיפורים, בכל ז'אנר. יש ברומנים טקסט ותמונות שמזמינים את הקוראים לחקור את התמונות ביחד עם הטקסט כדי ליהנות מחוויית קריאה עשירה.

ילדים אוהבים מאוד את הסיפורים האלה והם עוזרים להם לפתח מיומנויות קריאה חשובות ומשפרים את רמת הקריאה וההבנה של הילדים.

שירה

משחקים עם מילים, קצב וחריזה עוזרים לבנות ולחזק את כישורי הקריאה של הילדים וגם להנות יותר מהקריאה והלמידה.

איך להתאים את הספר לגיל של הילדים?

קריאה היא מיומנות חשובה מאוד לעתיד הילדים, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לבחרו ספרי ילדים טובים ומתאימים לתינוקות ופעוטות:

מגיל לידה עד 6 חודשים

תחפשו ספרים עם תמונות גדולות ופשוטות, איורים צבעוניים ומודגשים על רקע מנוגד. תינוקות ייהנו מספרים עם תמונות ובלי מילים, או כאלה שיש בהם רק מילה אחת עם תמונה גדולה אחת בעמוד.

תנסו גם ספרים עם ביטויים או משפטים קצרים, חשוב שהתינוקות ישמעו את השפה. חרוזים מומלצים מאוד לילדים בגילאים האלה. 

העיצוב של ספרים לתינוקות צריך להיות מעניין ומושך, תנסו ספרי קרטון קשיחים, ספרים עם דפים מתקפלים שיוצרים דמויות צבעוניות, ספרי בד או ויניל רך.

תינוקות רוצים את כל תשומת הלב שלכם, תנסו לדקלם חרוזים ושירים שאתם זוכרים בעל פה. קריאה לפני השינה היא תמיד דרך נחמדה לסיים את היום!

7-12 חודשים

ילדים בגיל הזה ייהנו מספרים עם תמונות בינוניות עד גדולות ואיורים צבעוניים ונועזים. תחפשו ספרים שיש בהם ציורים פשוטים של פעולות, אירועים ודברים אחרים מוכרים.

בגילאים האלה הילדים מתחילים להיכנס לתוכן ויכולים לקשר תמונות לעולם, למרות שהם עדיין ייהנו מספרי תמונות תנסו כמה ספרים עם סיפורים פשוטים שיש להם שורה אחת של טקסט בכל עמוד.

תקריאו לילדים בקול ותזכרו שאולי לא תצליחו לסיים את הספר בפעם אחת כי זה בדיוק השלב שהילדים חוקרים, גם את הסביבה וגם את הספר עצמו, תגלו סבלנות ותתנו להם את הזמן שלהם לחקור בזמן שהם צופים ומקשיבים.

הסוגים של הספרים שמתאימים לגילאים האלה הם ספרי בד, ויניל וספרי קרטון עם דפים קשיחים ועבים.

12-18 חודשים

ילדים בגילאים האלה אוהבים ספרים עם תמונות של דמויות מוכרות כמו חיות, ילדים, דמויות טלוויזיה או מבוגרים בתפקידים מוכרים כמו שוטרים או כבאים. תחפשו ספרים שיש בהם תמונות אקשן, זה השלב שהתינוק מתחיל ליהנות מתמונות עם יותר פרטים.

זה גיל מושלם לנסות ספרים עם שירים ופסוקים שחוזרים על עצמם או ספרים עם עלילה פשוטה שמתייחסת לחוויות של הילדים.

תוכלו לחפש גם ספרים עם נושא שמציגים סדרה של תמונות קשורות וכמה מילים, הספרים האלה עוזרים ללמוד ולהבין פעולות פשוטות. אל תנסו להקריא להם סיפור עם עלילה מורכבת.

למרות שתינוקות גדלים מהר, הם עדיין ייהנו לשחק עם ספרים עם דמויות נפתחות או דפים קשיחים ועבים. ספרים עם דפים דקים יותר בציפוי פלסטיק יכולים להיות בחירה טובה מאוד לילדים בגיל הזה.

תהיו קרובים אליהם ותקריאו להם בקול רם\ זה עוזר לתינוקות לשייך את הקריאה לתחושת ביטחון. חיבור הצלילים לתמונות שהם רואים בספרים יהפוך את הקריאה המשותפת למהנה עוד יותר.

19-30 חודשים

בגילאים האלה הילדים ימשיכו ליהנות מספרים עם דמויות מוכרות אבל הם גם יתחילו להתעניין בתמונות עם יותר מידע, פעולות ופרטים. תנסו כמה סיפורים קצרים, משלים וספרים בדיוניים שמתארים בעיה או מצב שהגיבור צריך להתמודד איתה.

תנסו ספרים צפויים עם טקסט שחוזר על עצמו, מילים מתחרזות ותמונות שמתאימות לטקסט. ספרים עם שירים ומשפטים שחוזרים על עצמם הם בחירה מעולה לילדים בגילאים האלה. בשלב הזה הילדים יכולים ליהנות מספרים עם דפי נייר אבל הם עדיין יאהבו ספרים עם תמונה בכל עמוד ומעט טקסט.

תנסו לדבר איתם על הדמויות והאירועים בסיפור ולקשר את הסיפור לחוויות שהם עוברים. תעצרו כשאתם מקריאים חרוז או ביטוי כדי לתת לילד את האפשרות להשלים אתכם, זה עובד מעולה עם ספרים שיש בהם חרוזים ומשפטים שחוזרים על עצמם.

שאלות ותשבות

אישה מחזיקה ספר עומדת בספריה מול מדף ספרים ומתלבטת מה לבחור

מה צריך לעשות אם הספר קשה מדי בשביל הילד?

לא כדאי "לאתגר" ילדים עם ספרים קשים מדי, זה גורם לרוב הילדים לא לאהוב ספרים או להתנגד לקריאה. הקושי גורם להרגל של לדפדף בין דפים, לדלג על מילים לא מוכרות או לקרוא לא נכון למרות שאין בזה הגיון.

אם יש לכם ספר שאתם חושבים שהוא לא מתאים כדאי לקנות ספר אחר שמתאים לגיל ולרמה ההתפתחותית של הילד.

באיזה גיל מתחילים לזהות אותיות?

רוב הילדים לומדים לזהות אותיות בין גיל 3 ל-4. בדרך כלל הם ילמדו לזהות קודם את האותיות בשם שלהם. 

באיזה גיל ילדים מתחילים לקרוא?

עד גיל 6, רוב תלמידי כיתות א' יכולים לקרוא כמה מילים בקול ובקלות. בדרך כלל, ילדים מזהים את השם שלהם וכמה מילים שנקלטו להם מראייה. בגיל הזה רוב הילדים יכולים לקרוא צירופים של כמה אותיות.

עד כיתה ב', רוב הילדים מסוגלים לקרוא ספר פשוט.

מה זה פוניקה?

פוניקה שיטה פשוטה ללמד קריאה על ידי שימוש בצליל של אותיות וקבוצות אותיות. תרגול פוניקה יכול לכלול קריאת ספרים עם מילים פשוטות בלבד שרובן מתחרזות או עם דפוסי אותיות דומים.

מהי קריאה מפולסת?

קריאה מפולסת היא דרך להתאים את הרמה של הספר בדיוק לרמה של הקורא. חשוב לגרום לקורא חדש לקרוא גם ספרים ברמת קושי גבוהה יותר. חשוב שהספרים לא יהיו קשים מדי כדי שהם לא יחששו לנסות בעצמם.

כשנכנסים לתוכנית של קריאה מפולסת, הילד עובר מבחן בהתחלה כדי לקבוע את הרמה שלו.

השורה התחתונה

משפחה הורים וילדים יושבים על ספה וקוראים ספר ביחד שמחים

תזכרו שכל ספר נראה אחרת ומתאים לקבוצת גיל שונה, אם תבחרו את הספר שמתאים לגיל של הילד זה יעזור מאוד להתפתחות, להבנה וגם לפתח את האהבה לספרים.

אם הספר לא יעניין או ימשוך את הילדים או יהיה ברמה שלא מתאימה להם זה עלול ליצור קשיים בעתיד וגם לגרום להם להתרחק מספרים. 

אנחנו בטוחים שהמדריך הזה יעזור לכם לבחור את ספרי הילדים הכי טובים ומעשירים שתוכלו למצוא שגם יאפשרו לכם לבלות זמן איכות עם הילדים לפני השינה.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן