רכב חשמלי: הרכבים החשמליים המומלצים לשנת 2024 [מדריך קנייה מקיף]

רכב חשמלי הוא העתיד של עולם הרכב, והעתיד הזה מתחיל להפוך להווה שלנו. לא רחוק היום שבו כל הרכבים שיוצעו למכירה יהיו רכבים חשמליים (EV), ולאט לאט התשתיות שנבנו סביב ההנחה שכולנו נמשיך לנצח לנסוע ברכבים שמונעים בדלק מתחילות לקבל את ההתאמות הנדרשות לדור הבא של הרכבים.

כרגע העולם וגם מדינת ישראל מתקדמים לכיוון הרכבים החשמליים ודואגים בהדרגה להוסיף עוד ועוד תחנות טעינה ובמקביל לדאוג למדיניות תואמת.

אם אתם תוהים אם כדאי לכם כבר לעבור לעולם הרכבים החשמליים, כדאי לכם לקרוא קודם את הסקירה הזו של המודלים המומלצים לשנה הזאת. מי יודע? אולי תמצאו כאן מודל שהוא בדיוק כל מה שרציתם מהרכב שלכם.

ממהרים? הנה טבלה להשוואה מהירה:

השורה התחתונה
יתרונות
חסרונות
השורה התחתונה
 אחד המודלים הכי טובים בשוק, והוא שומר על הטייטל הזה כבר כמה שנים טובות.
יתרונות
המחיר ירד והוא די טוב (בוודאי ביחס לתמורה)
עיצוב מודרני ונקי
דירוג בטיחות גבוה
ביצועים מעולים
חסרונות
מערכת ההיגוי האוטומטי עדיין צריכה שיפורים
מושב הנהג לא הכי נוח
השורה התחתונה
כיף לראות, כיף לנהוג, עיצוב פרקטי וטעינה מהירה. ללא ספק אחד המודלים הטובים ביותר ברשימה.
יתרונות
עיצוב SUV קלאסי ואלגנטי
רמת אבזור בטיחותי גבוהה
טעינת סוללה מהירה במיוחד
חסרונות
רכב גדול פיזית
אחד מהרכבים היקרים ביותר ברשימה
השורה התחתונה
רכב מלא סטייל ששונה מאוד ממודל איוניק 5 (שהוא SUV), ויש לו מראה יוקרתי, ביצועים טובים ומחיר סביר.
יתרונות
עיצוב חיצוני מהמם
עיצוב פנימי חכם ואנושי
מערכות טכנולוגיות חכמות רבות לחוויה מקיפה ומושלמת
חסרונות
תא מטען בגודל מוגבל

רכבים חשמליים הופכים להיות טרנד פופולרי בארץ בפרט ובעולם בכלל, והיום אפשר לראות מגוון די גדול של חברות ומודלים המציעים חוויית נסיעה משופרת.

בשביל להבין אם הרכבים האלו מסוגלים כבר עכשיו לענות על כל הציפיות שלכם, הכנו לכם סקירה מפורטת של הדגמים המובילים בשוק כרגע.

בואו נצא לדרך..

תוכן העניינים הצג תוכן עניינים

6 הרכבים החשמליים הכי טובים לשנת 2024

1

Tesla Model 3

הכי פופולרי
הבחירה שלנו
המובילה בדירוג שלנו היא ללא ספק אחת המכוניות שכבשה את עולם הרכבים החשמליים.
יתרונות
  • שטח פנימי מרווח
  • עיצוב מודרני ונרי
  • טווח נסיעה מעולה
  • ביצועים מעולים
חסרונות
  • מערכת ההיגוי האוטומטי עדיין צריכה שיפורים
  • מושב הנהג לא הכי נוח

אי אפשר לדבר על רכב חשמלי בלי לדבר על פורצי הדרך ועל נושאי הדגל – חברת טסלה והרכבים החשמליים הייחודיים שלה.

השינויים הקוסמטיים במודל הפכו אותו לאווירודינמי יותר, ואת זה אתם תרגישו גם בטווח הנסיעה המקסימלי – על הנייר הרכב יכול לנסוע 629 ק"מ לפני ריקון מלא של הסוללה.

בפנים לנוסעים יהיה נוח מאוד ולנהג קצת פחות, כי הכיסא שלו נמוך יחסית והזווית לא אופטימלית. אנחנו ממליצים להשקיע קצת זמן בכוונון כל מה שאתם צריכים לפני שאתם יוצאים לדרך.

כמו כן, תהיו מוכנים להיפטר מהרגל אחד חשוב והוא העברת היד מאחורי ההגה לאיתות – הכפתורים נמצאים על ההגה עכשיו. זה ייקח לכם כמה מאות או אלפי קילומטר עד שתתרגלו.

חוץ מזה טסלה עומדת בכל הציפיות הרבות סביב המותג הזה – ביצועים טובים, טווח נסיעה טוב ואיכות טובה של כל המרכיבים שלה.

2

קיה EV6 חשמלי

נסיעה שקטה וחלקה
מרווחת
קיה נותנת פייט רציני למתחרים עם רכב חשמלי איכותי, נוח, מרווח וקל לתפעול.
יתרונות
  • עיצוב חיצוני ופנימי מרווח ואלגנטי
  • טעינת סוללה מהירה במיוחד
  • רמת אבזור בטיחותי גבוהה
חסרונות
  • רכב גדול פיזית
  • יקר

אי אפשר שלא להכניס את קיה למרוץ הרכבים החשמליים, ויש לה מודל שלדעתנו חובבי הרכבים הגבוהים יאהבו והוא EV6.

יש ברכב הזה המון מערכות בטיחות מוכנות לשימוש: התראה על נוסעים במושב האחורי, בלימה אוטומטית ברוורס, מערכת למניעת סטייה מהנתיב, בלימת חירום אוטומטית אם הולכי רגל או רוכבי אופניים מתקרבים לרכב יותר מדי, בקרת מהירות ושיוט ועוד.

בקיה גם מבטיחים זמן האצה מ-0 ל-100 של 5.2 שניות בלבד וזמן טעינה של 18 דקות בלבד כדי להרים את אחוזי הסוללה מ-10% ל-80% (בשימוש במטען רכב חשמלי 800V).

העיצוב הפנימי והחיצוני מספקים אסתטיקה מרשימה, הרכב מרווח מאוד וקל לתפעול, ואם אתם חובבי כפתורים וגאדג'טים יש המון מהם בתוך הרכב. בקיצור, רכב שהוא חוויה.

3

Hyundai IONIQ 6

אסתטיקה וטכנולוגיה נפגשים
איכותית
איך נשמע לכם לא לבקר בתחנת דלק יותר אף פעם? הגיע הזמן להתקדם ולחסוך-ובסטייל.
יתרונות
  • טווח נסיעה וביצועים מעולים
  • עיצוב חיצוני מהמם
  • מערכות טכנולוגיות חכמות רבות לחוויה מקיפה ומושלמת
חסרונות
  • תא מטען בגודל מוגבל

יונדאי היא חברה ממש לא חדשה בתחום הרכב בישראל, והיא גם ממש לא מאכזבת בגזרת הרכבים החשמליים. ספינת הדגל החדשה שלה היא מודל איוניק 6, ולעומת איוניק 5 שהוא רכב SUV הפעם מדובר ברכב נמוך וארוך יותר.

אנחנו לא יכולים להוריד את העיניים מהמראה האסתטי של הרכב הזה, ויש לו גם טווח נסיעה די ארוך – מ-429 ק"מ ועד ל-614 ק"מ, תלוי בסוג רמת הגימור של הרכב שאתם בוחרים (יש כל מיני סוגים כמו Premium, Elite, Prestige ועוד) רואים שיונדאי השקיעו בהנדסת האנוש, וזה מתבטא בעיצוב פנים נוח והגיוני שהופך את השהייה באוטו להכי טובה שיש.

בגזרת הטכנולוגיה יש לא מעט מערכות שיעזרו לכם לנווט בקלות ולראות את השטחים המתים בשדה הראייה, לכוונן את נוחות המושבים ולחמם אותם, למנוע שכחה של נוסע במושב האחורי ועוד – בתוך הרכב אתם מוקפים בטכנולוגיה מועילה ונוחה לשימוש.

רבים אומרים שיונדאי במגמת עלייה מבחינת המוצרים שהיא משווקת ואנחנו מסכימים – רוצים נסיעה חלקה? זהו המודל בשבילכם.

4

Toyota bZ4x

שונה בנוף
מפנקת
דגם סולידי של החברה, המתאים יותר לאנשים שלא יוצאים לטיולים ארוכים מדי באופן תכוף.
יתרונות
  • עיצוב ייחודי
  • שטח פנימי מרווח, מעוצב ונוח
  • מערכת מולטימדיה המתחברת ל-Android Auto ול-Apple CarPlay , עם אפשרות לפתיחת wi-fi, ניווט מבוסס ענן וטעינת הטלפון החכם שלכם בקלות
חסרונות
  • לא רכב זול
  • לוח המחוונים נמצא במקום לא נוח
  • קצב טעינת הסוללה איטי ביחס למתחרים

מי שיראה את הרכב לא יהסס לרגע וידע שמדובר בדגם של טויוטה, אם כי הוא שונה מהדגמים האחרים הנפוצים ועדיין מכיל קצת ייחודיות.

יש לרכב מגוון מערכות לעזרה בתפעול ולהפעלת אזהרות במידת הצורך, וגם cruise control כמובן.

עם זאת, מערכת הבלמים לא מהנוחות ביותר שיש בשוק הרכבים החשמליים, ואומנם הם עושים את העבודה אבל אין ספק שתצטרכו להשתמש בשתי הדוושות (לעומת רכבים אחרים המאבדים מהירות ברגע שאתם מרימים את הרגל מהגז ושם אתם בקושי צריכים להשתמש בדוושת הבלימה).

הרכב הזה מתאים יותר לאנשים שלא מתכננים קילומטראז' גבוה בשגרה שלהם, ולכאלו הוא מספק אופציה סולידית ונוחה.

5

BYD Dolphin

מתאימה לחניות קטנות
מחיר משתלם
BYD אומנם נכנסה לשוק הישראלי ממש לא מזמן, אבל כל מודל שלה מראה שמדובר בחברה רצינית ובמוצרים טובי
יתרונות
  • מרווח ונוח
  • סוללה חכמה ובנויה היטב שתספק לכם טווח נסיעה טוב
  • מחיר נגיש יחסית
  • בידוד רעש טוב גם במהירות גבוהה ובתנאי שטח לא אידיאליים
חסרונות
  • תוכנת המולטימדיה מגושמת ולא הכי אינטואיטיבית
  • כשהסוללה עומדת על 0 או קרוב לכך אתם עדיין תראו שהרכב מסוגל לנסוע כמה קילומטרים (וזה לא נכון)
  • תא מטען לא עמוק במיוחד (אפשר להרחיב אותו אם מקפלים את המושבים האחוריים)

עד לפני שנתיים בערך, שמות כמו BYD או Geely פשוט לא היו קיימים בארץ.

אבל מהפכת הרכבים החשמליים עשתה הרבה שינויים חיוביים במציאות שלנו, ובהם גם הוספת חברות חדשות להיצע כדי לייצר תחרותיות רבה המועילה לנו הלקוחות.

BYD היא אחת החברות הסיניות שנכנסה לרשימה שלנו, ויש לה מגוון מודלים מעניינים ויפים להציע לכם ובהם מודל דולפין מסדרת האוקיינוס – מ-0 ל-100 קמ"ש ב-7 שניות בלבד, וטווח נססיעה של 427 ק"מ בערך.

לחברה יש אפליקציה מתקדמת לטלפון החכם המאפשרת לכם לשלוט על הרכב ולעקוב אחרי הנתונים שלו בזמן אמת, ושם אתם גם תקבלו התראה אם יש תקלה כלשהי.

בהתאם להוראות היצרן אתם תוכלו גם לעדכן את הגרסה של הרכב מרחוק ולשדרג את היכולות שלו. הסוללה של הרכב הזה קצת שונה מהסוללות הנפוצות האחרות, אבל ל-BYD יש שנים רבות של ניסיון בתחום ונראה שהיא ממש לא מאכזבת ומספקת את הסחורה.

6

Volvo XC40

רכב שטח ופנאי
מושבי עור
אל תתנו לגודל להטעות אתכם, שתכנסו פנימה תגלו תא נוסעים גדול, מרווח ונוח במיוחד.
יתרונות
  • רמת בטיחות גבוהה
  • חומרים מתקדמים
  • האצה עוצמתית ומדויקת
  • מושבים נוחים
חסרונות
  • זמן טעינה ארוך יחסית
  • יקר יחסית

ה-XC40 Recharge אולי נראית קטנה מבחוץ, אבל מדובר באחד מרכבי הפנאי שטח היוקרתיים והקומפקטיים ביותר.

היא אמנם יקרה יותר מרוב הדגמים החשמליים שתמצאו בדירוג שלנו, אבל אנחנו לגמרי חושבים שמגיע לה מקום. גם בגרסה הבסיסית שלה, תקבלו לא מעט.

ממושבי עור מחוממים ועד לחבילה מלאה של מערכות מתקדמות שיהפכו את החיים שלכם להרבה יותר קלים, כמו למשל מערכת מצלמות שמאפשרת צפייה ב-360 מסביב לרכב בכל רגע נתון לראות מושלמת. 

הדגם הזה מגיע לטווח נסיעה חשמלי 414 ק"מ ויכול להאיץ מ-0 ל-100 רק ב-4.9 שניות, נתון מרשים שרק יכול לתת לכם טיפה מושג מה זה להחזיק בידיים רכב עם צמד מנועים חשמליים בהספק של 407 כ"ס.

במידה ותתקינו בבית תיבת טעינה תלת-פאזית בעוצמה של ‎11 kW, תוכלו לבצע טעינה מלאה, מ-0% ל-100% תוך כ-7 עד 8 שעות.

במידה ותחברו אותה לשקע חשמל רגיל, ייקח לכם בין 40 ל-72 שעות להטעין אותה טעינה מלאה.

לעומת זאת, בתחנת טעינה ציבורית DC בעוצמה של ‎150 kW, תוכלו לטעון את הסוללה מרמה של 10% ל-80% תוך בערך 35 דקות. אם יש לכם רק 10 דקות ואתם די ממהרים, תוכלו להוסיף בזמן הזה לטווח הנסיעה שלכם עוד כ-90 ק"מ.

7

Tesla Model Y

מודל מרווח

טווח נסיעה גדול

טסלה מייצרת רכבים חשמליים כל כך טובים שאי אפשר לא לדבר על שניים מהם. 
יתרונות
  • שטח פנימי מרווח מאוד
  • אפשרות להוספת וו גרירה
  • טווח נסיעה מעולה
  • זמן האצה קצר במיוחד
חסרונות
  • ראות לקויה
  • ללא לוח מחוונים

מודל Y לא שונה מאוד ממודל 3, וגם הוא טוב דיו כדי להיכנס לרשימה שלנו. המודל הזה קצת גדול יותר, ואפשר להוסיף בתוך הרכב בגרסת Long Range שורת מושבים שלישית, אם כי הם יתאימו יותר לילדים קטנים בגלל מגבלת המקום בצד האחורי של הרכב.

ביחס למודל 3 העיצוב החיצוני קצת לוקה בחסר, אבל הביצועים המרשימים של הרכב, מערכת הטכנולוגיה הפנימית שלו וטווח הנסיעה הגדול (455 ק"מ למודל הבסיס ו-533 ק"מ ל-Long Range) הופכים אותו לבחירה טובה ומשתלמת, ובין הפופולריות ביותר בעולם כולו.

8

Geely Geometry C

אהוב על ישראלים

מחיר נוח

רכב יפה בעל ביצועים טובים שמופיע הרבה בכבישי ישראל, אז הם כנראה עושים משהו נכון.
יתרונות
  • עיצוב חיצוני מרשים
  • מחיר נגיש יחסית ותמורה מעולה
  • ציון מושלם במבחני הריסוק הסיניים
חסרונות
  • נוחות נסיעה ברמה בינונית
  • בידוד רעשים לוקה בחסר
  • לוח המחוונים מבולגן

ג'ילי היא עוד חברה סינית שנכנסה חזק לשוק הרכב העולמי בכלל והישראלי בפרט, ודגם Geometry C הוא אחד שכיף לראות על הכביש ומתברר שגם כיף לנהוג בו.

זמן ההאצה של הרכב מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7 שניות בדיוק, ויש לו טווח נסיעה של עד 485 ק"מ בסוללה אחת – נתונים מרשימים מאוד, בייחוד כשמביאים בחשבון את העובדה שהמודל הזה די נגיש גם מבחינת המחיר שלו לצרכן.

העיצוב של המושבים מספק מרווח רב לרגליים גם במושבים האחוריים, אתם מקבלים גם גלגל רזרבי עם הרכב והמזגן יעשה את העבודה כמו שצריך בימי הקיץ החמים (או בימים חמים באופן כללי, יש לנו הרבה כאלו בזמן האחרון).

9

Hyundai IONIQ 5

יוקרה פנימית וחיצונית

מרשים

גם ליונדאי יש המון רכבים העומדים במבחן הזמן, ואפילו שיש מודל חדש יותר גם איוניק 5 הוא מודל ששווה לבדוק.
יתרונות
  • עיצוב חיצוני מטורף
  • מערכת הנעה כפולה המספקת האצה מהירה
  • עיצוב פנים ידידותי
  • מושבים מרווחים ונוחים
חסרונות
  • קצת קשה להסתכל אחורה
  • תא מטען קטן יחסית

עם טווח נסיעה של כ-480 ק"מ והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 7.4 שניות, תוכלו להגיע למהירות מרבית של 185 קמ"ש, וכל זה במהלך נסיעה שקטה ורגועה בדיוק כמו שהייתם מצפים מרכב חשמלי.

למודל הזה יש עיצוב חיצוני מרשים מאוד ומערכת מולטימדיה 12.25 אינץ' המאפשרת חיבור ל-Apple CarPlay ול-Android Auto למכשירים המתאימים, כדי תוכלו לגשת לכל הנתונים של הנייד שלכם בלי להתאמץ יותר מדי ולהרגיש מייד את החיבור האמיתי שלכם לרכב.

כל עמדות הטעינה הציבוריות בארץ עומדות בתקן אירופאי ומתאימות להטענת כל דגמי יונדאי החשמליים. יכול להיות רק הבדל בזמן הטעינה לפי ההספק החשמלי בעמדת הטעינה.

10

Mini Cooper SE

קומפקטית וחדשנית

לנסיעות בעיר

אם אתם נוסעים בעיקר נסיעות קצרות בעיר ומחפשים דגם קומפקטי, יעיל, מגניב ואפילו אייקוני, המיני SE החשמלית תעשה את העבודה בצורה המושלמת.
יתרונות
  • עיצוב מגניב בכל ההיבטים
  • מחיר זול יחסית
  • מתאים במיוחד לנהיגה קלילה וקצרה
חסרונות
  • טווח נסיעה נמוך יחסית

אחד היתרונות הבולטים של רכבי מיני הוא היכולת שלהם להשתחל בקלות למרווחי חנייה קטנים, ועם טווח נסיעה חשמלי של כ-230 ק"מ תוכלו לעבור כמה ימים טובים של נסיעות ברחבי העיר בלי הצורך בטעינה נוספת.

אם יש לכם אפשרות להטעין בבית זה מעולה, וגם אם לא תוכלו להתחבר לטעינה באחת מהעמדות הציבוריות ולהגיע לכ-80% סוללה בחצי שעה בערך. 

רמת האבזור הבטיחותי נמוכה יחסית, אבל זה לא אמור להיות קריטי במיוחד בנסיעה עירונית במהירות נמוכה. אם אתם מחפשים לנסוע בסטייל עם רכב קטן וחדשני בלי הצורך לתדלק, זה הדגם הכי טוב שתוכלו למצוא בשוק.

11

Volkswagen ID.4

דגם משופר

מולטימדיה איכותית

קרוסאובר בעל עיצוב יוקרתי וביצועים מרשימים
יתרונות
  • עיצוב חיצוני ופנימי בווייב הייטקי
  • תא מטען רחב
  • אפשר להטעין את הרכב בבית או בעמדות ייעודיות
  • מערכות בטיחות רבות, כולל כאלו המציגות לכם את השטח המת של שדה הראייה
חסרונות
  • ממשק המולטימדיה לא נוח במיוחד
  • יקר יחסית

לפולקסווגן יש גם אחיזה בשוק הרכבים החשמליים, ובארץ אתם יכולים ליהנות מהיכולות של דגם ID.4 המגיע עם סוללה של 82 קילוואט-שעה.

הדגם הזה עבר לא מעט שיפורים מאז השקתו, והוא טיפס בטבלת הטווחים לגובה מרשים של 524 ק"מ. יש בה לא מעט אבזור בטיחות ומערכות בקרה וסיוע כדי שהרכב יהיה מסוגל לבלום בעצמו, להפחית את עומס הפעולות על הנהג ולאפשר נהיגה בטוחה לאורך כל הדרך.

מערכת המולטימדיה מתחברת ל-Apple CarPlay ול-Android Auto אבל יכול להיות שהתפעול שלה יהיה קצת מגושם. המודל הזה של רכב הפנאי המשפחתי לא זול אבל מספק נסיעה מרווחת, נוחה במיוחד ובהרבה סטייל אורבני לכל הנוסעים.

מדריך קנייה: איך לבחור רכב חשמלי?

כמות האנשים המחליטים לקנות רכב חשמלי רק גדלה בכל העולם. לדוגמה, בארצות הברית רשומים נכון לעכשיו כ-2.4 מיליון רכבים חשמליים לחלוטין, וכשליש מהם נמצאים רק במדינת קליפורניה (במדינה הזאת 1 מתוך 50 רכבים הוא חשמלי).

רכבי EV מטפסים גבוה ברמת האמינות שלהם וברמת הזמינות שלהם. אם עוד לא התקדמתם לרכב חשמלי ואפילו אם אתם רק סקרנים אם זה בכלל משתלם, בואו נתחיל להבין במה מדובר.

היתרונות של רכב חשמלי 

בואו נדבר על כל היתרונות של שימוש ברכב חשמלי מכל ההיבטים – ההיבט הכלכלי, ההיבט האקולוגי ועוד:

חסכוני יותר

אחד היתרונות הכי גדולים של רכבים מהסוג הזה הוא קלות התחזוקה. לא תצטרכו להחליף שמן או מים, או להתעסק עם מנוע מסורבל וישן, מה שהופך את עלות התחזוקה למינימלית לגמרי.

שקט יותר

הסוף לכבישים מלאים ברכבים רועשים עדיין לא כאן, אבל הוא גם לא רחוק מאיתנו. מנועים חשמליים הם שקטים מאוד ועושים רעש מינימלי בזמן עבודתם. יש מקרים שבהם לא תשמעו בכלל רכבים חשמליים עוברים לידכם, והאוזניים של כולנו אומרות תודה על כך.

ידידותי לסביבה

אחד הרעיונות הבולטים של שימוש ברכבים חשמליים הוא העובדה שהופכים דלק למשאב לא נחוץ. זה אומר שהרכבים אינם פולטים חומרים מזהמים או גזי חממה לאוויר והוא נשאר נקי יותר.

זהו בונוס חשוב בהחלט, בייחוד כשהמודעות לשמירה על הסביבה התגברה מאוד בשנים האחרונות והאנושות כולה צועדת לעבר אורח חיים אקולוגי והפחתת הזיהום בכל היבט אפשרי.

דלק אאוט, חשמל אין

עוד היבט חשוב של חוסר שימוש בדלק הוא העובדה שמדובר במשאב מתכלה – מתישהו בעתיד מצבורי הדלק בעולם יקטנו ממש ואף ייגמרו, ואז איך נוכל להפעיל את הרכבים? זהו בדיוק הפתרון שמספק רכב חשמלי – אפס תלות בדלק ופנייה לשימוש במקור יציב יותר של אנרגייה.

חוויית נהיגה משופרת

נהגים רבים מספרים שהמעבר לרכב חשמלי הפך את כל חוויית הנהיגה לחלקה ולנעימה יותר. החל ברעשים המינימליים שהרכב עושה, דרך מערכות הרכב הפנימיות שנוח לתפעל וכלה בתחושה הכללית מהכניסה לרכב ועד ליציאה ממנו.

כמו כן, מנועי בנזין ומנועי בעירה באופן כללי בונים את הכוח שלהם בהדרגה. ברגע שתלחצו על דוושת הגז, גם המנועים החזקים והמהירים ביותר יצטרכו כמה שניות להגיע למומנט המרבי.

לעומתם, מנועים חשמליים הופכים 100% מהכוח שלהם לזמין בכל רגע נתון, וזה אומר שרכבים חשמליים מאיצים מהר יותר מאשר רכב המונע באמצעות דלק בלבד.

טסלה מייצרת רכב חשמלי שיודע להגיע מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-2 שניות – נתון שאף אחד ממנועי הבעירה לרכבים לא הצליח להגיע אליו עד היום.

סוגי רכבים חשמליים

רכב חשמלי מתחלק ל-3 סוגים שונים: רכב חשמלי היברידי (HEV), רכב חשמלי פלאג אין היברידי (PHEV), ורכב עם מנוע חשמלי בלבד (EV). כל שלושת הסוגים משתמשים במנוע חשמלי להנעה, וההבדלים ביניהם מתבטאים באופן הפעולה, בתוספת של עוד מערכות הנעה ובטווח הנסיעה.

רכב היברידי (HEV)

רכב היברידי משלב מנוע בעירה פנימי רגיל עם מערכת הנעה חשמלית. מנוע הבעירה עושה את רוב העבודה, בזמן שהמנוע החשמלי עוזר. המטרה העיקרית היא הקטנת צריכת הדלק ושימוש במנוע החשמלי בעיקר במהירויות נמוכות.

אין אפשרות להטעין רכב היברידי. רכב היברידי משתמש במנוע הבעירה הפנימי ובמערכות בלימה מתקדמות כדי להטעין את הסוללות של המנוע החשמלי.

הרבה רכבים בארץ הם רכבים היברידיים כיוון שאנשים עדיין לא מוכנים ללכת עד הסוף ולעבור לרכב חשמלי לחלוטין, וכיוון שיש הרבה ביקוש בשוק יש גם הרבה היצע.

רכב פלאג אין היברידי (PHEV)

רכבי פלאג אין היברידיים (PHEV) הם בעצם רכבים שאפשר גם לחבר לחשמל ולהטעין אותם. הסוללה גדולה יותר לעומת רכב היברידי רגיל, והם יכולים לנסוע על חשמל למרחקים ארוכים יותר.

ברגע שהכוח החשמלי מתרוקן, הם פועלים כמו רכב היברידי רגיל. רוב הדגמים יכולים לנסוע בין 30 ל-70 ק"מ באמצעות הסוללה ומערכת ההנעה החשמלית לפני שמנוע הבנזין נכנס לעבוד.

רכב חשמלי (EV)

רכב בהנעה חשמלית מלאה בלבד. בלי דלק, בלי זיהום אוויר, רק סוללות וחשמל. לעומת הדגמים ההיברידיים, לא תוכלו להמשיך לנסוע ברכב אם הסוללה נגמרת – אין לכם עוד מנוע בעירה לגיבוי. בשביל זה תצטרכו לוודא שיש לכם אפשרות להטעין את הרכב בצורה מהירה כדי שלא יהיה מצב שלא תוכלו להמשיך לנסוע.

חוויית הנהיגה על רכב חשמלי לעומת רכב רגיל 

לוקח קצת זמן להתרגל לנהוג ברכב חשמלי (EV) ללא מנוע בעירה. השינוי הראשון שתרגישו, או יותר נכון לא תרגישו הוא רעש המנוע והתנועה שלו – כמו שאמרנו המנוע שקט מאוד ואין בו חלקים נעים ולכן החוויה תהיה חלקה ונעימה. לצד זה, רכבים חשמליים מאיצים בקלות רבה מאוד, אפילו האיטיים יותר מביניהם, ככה שתצטרכו ללחוץ על הגז די בעדינות כדי לא לנסוע מהר מדי.

כיוון שרכבים חשמליים משתמשים במערכת בלימה מתקדמת המסוגלת להמיר את האנרגייה הקינטית מהבלימה לאנרגיה חשמלית לצורך טעינת הסוללה, ברגע שתרימו את הרגל מהגז, תגלו שרכב חשמלי מאבד מהירות מהר הרבה יותר מרכב מונע בנזין.

לבסוף, ככל שהנסיעה שלכם תהיה אגרסיבית יותר, ככל שתשתמשו יותר במזגן או תבלו את השעות שלכם בדרכים בנסיעות מורכבות יותר כמו עליות ותנאי דרך משובשים, הרכב החשמלי יצרוך כמות רבה יותר של אנרגייה כדי לעבור כל ק"מ של נסיעה. זאת אומרת, סגנון הנסיעה שלכם ישפיע על טווח הנסיעה החשמלי של הרכב שלכם.

הטענת רכב חשמלי

היתרונות של רכב חשמלי הם רבים, ונדמה שזה פתרון חלומי שיגרום לנו להפנות גב לבנזין ולמנועי בעירה. אבל יש עוד עניין אחד חשוב שעדיין לא דיברנו עליו – איפה מטעינים רכב חשמלי? הינה כל האפשרויות העומדות לפניכם:

טעינה בבית

רוב האנשים שיש להם רכב מסוג EV ו-PHEV ישתמשו באפשרות להטעין את הרכב בבית. טעינה באמצעות שקע חשמל רגיל בדרך כלל תוסיף משהו כמו 5 ק"מ לטווח הנסיעה החשמלי בכל שעה.

רכב PHEV פלאג אין היברידי מגיע בדרך כלל לטווח נסיעה על חשמל של בין 40 ל-70 ק"מ, ככה שבדרך כלל טעינה של 8 או 9 שעות בלילה תספיק כדי למלא את הסוללה לגמרי גם אם היא ריקה.

במקרים של רכב חשמלי EV, אם הסוללה תתרוקן לגמרי ותצטרכו להטעין את הרכב שלכם בשקע ישראלי רגיל ולא דרך תיבה תלת פאזית, בגלל גודל הסוללה זה יכול לקחת גם 72 שעות. יכול להיות שבדיוק מהסיבה הזאת תרצו לשדרג את האפשרות לטעינה ביתית לכזאת שתהיה מהירה יותר.

חשמלאי מוסמך יכול להתקין עמדת טעינה קבועה AC (Mode 3) בחנייה שלכם או בחלק החיצוני של הבית כדי שיהיה לכם מקור מהיר ונוח לטעינה.

עמדות טעינה קבועות מהסוג הזה (שהוא גם הנפוץ ביותר היום) מגיעות להספק חשמלי שנע בין 7,360 קוט"ש (חד פאזי) ל-22,000 קוט"ש (תלת פאזי), בין פי 2 לבין פי 8 מהספק החשמל של שקע ישראלי חד פאזי רגיל (Mode 2). 

עמדות טעינה ציבוריות

Mode 4 היא עמדת טעינה קבועה DC, הנקראת גם עמדת טעינה מהירה. בעמדת טעינה כזאת ההמרה של זרם ה-AC ל-DC מתבצעת בעמדת הטעינה עצמה. ה-DC מתחבר לרכב ובצורה הזאת מתבצעת טעינה ישירה.

עמדת DC היא עניין לא זול בכלל, ההספק החשמלי הדרוש הוא גבוה ומגיע בדרך כלל בטווח שבין 30,000 קוט"ש ל-350,000 קוט"ש (!).

כמו כן, לרוב עמדות טעינה האלה מגיעות עם מערכות קירור בשיטה של מים או אוויר. כיוון שמדובר בעמדות עוצמתיות ויקרות ביותר הדורשות תשתית רצינית, אלו הן לרוב העמדות שתמצאו במרחב הציבורי.

בחלק מהמקרים והמקומות תמצאו עמדת טעינה ציבורית קבועה AC (Mode 3), הדורשת עלויות התקנה נמוכות יותר ונותנת מענה יעיל דיו בהתחשב בעובדה שתקבלו דרכה הספק של עד 25,000 קוט"ש בערך.

מה צריך לקחת בחשבון לפני שקונים רכב חשמלי?

הינה כמה עניינים שחשוב לשים לב אליהם כדי לבחור את הרכב החשמלי שישרת את המטרה שלכם בצורה הטובה ביותר:

סוג הרכב החשמלי

קודם כול, תצטרכו להחליט איזה סוג רכב חשמלי אתם רוצים לקנות. בגדול, החלוקה היא ל-4 סוגים שונים של רכב חשמלי: רכב חשמלי טהור (EV), חשמלי היברידי (HEV), חשמלי היברידי נטען (PHEV) ורכב תאי דלק חשמליים.

האם אתם מוכנים לוותר לגמרי על מנוע בעירה ולקפוץ ראש למהפכת הרכבים החשמליים, או שאתם רוצים שיהיה לכם גיבוי המסתמך על שיטות התדלוק הישנות?

טווח נסיעה

טווח הנסיעה של רכב חשמלי הוא המרחק שרכב חשמלי מסוגל לעבור בסוללה מלאה עד לריקון מלא. טווח הנסיעה הוא אחד מהגורמים הכי חשובים כשקונים רכב חשמלי, בעיקר כי תשתית הטעינה עדיין לא מתקדמת במיוחד.

כמות עמדות הטעינה לרכבים החשמליים רק גדלה עם הזמן, אבל תהיו חייבים להתחשב במרחק שתוכלו לנסוע עם הרכב החשמלי עד שתמצאו איפה להטעין אותו, כי לא בכל מקום יש עמדת טעינה לרכב חשמלי.

רכבים חשמליים עושים שימוש בסוללות ליתיום-יון קלות ויעילות. ככל שהקיבולת של הסוללה גבוהה יותר, ככה בהתאם גם טווח הנסיעה גדל. לכל רכב EV יש קיבולת אחסון חשמל מקסימלית, או במילים פשוטות כמה חשמל הסוללה יכולה להחזיק בתוכה לשימוש זמין.

הנתון הזה מופיע ביחידת המידה קילוואט (1,000 וואט). הנתון שתצטרכו לשים לב אליו הוא כמה הסוללה יכולה לאחסן בתוכה. לצורך העניין, טסלה דגם X מגיעה עם סוללה היכולה לאחסן עד 100 קילוואט.

עוד נתון שצריך להביא בחשבון הוא צריכת החשמל של הרכב, הנמדדת בקוט"ש (קילו-וואט לשעה). אותה טסלה שלקחנו לדוגמא צורכת בערך 24,000 וואט לכל 160 ק"מ, וזה אומר שבחישוב גס טווח הנסיעה של הרכב בסוללה מלאה הוא כ-660 ק"מ.

טעינה של רכב חשמלי

חשוב לדעת לכמה זמן או יותר נכון לאיזה טווח נסיעה הסוללה תספיק לכם, אבל אחד הנתונים החשובים שתצטרכו לשים לב אליהם הוא כמה זמן לוקח להטעין את הסוללה של הרכב החשמלי שאתם רוצים לקנות.

בדרך כלל, רכבי EV מאפשרים גם טעינה רגילה וגם טעינה מהירה. התקנה של עמדת טעינה מהירה היא יקרה אבל משתלמת, ותוכלו להטעין את הרכב שלכם בבית תוך 7 או 8 שעות ממצב ריק לחלוטין למצב מלא לגמרי.

תוכלו כמובן להשתמש גם בכבל המתחבר לשקע הישראלי הביתי, אבל חשוב לדעת שזאת טעינה איטית שיכולה להגיע גם ל-72 שעות של טעינה מ-0% ל-100%.

אחריות על סוללה

הסוללה ברכב חשמלי היא אחד הרכיבים היקרים ביותר. בדרך כלל היצרנים נותנים אחריות על ערכת הסוללות המוגבלת למרחק נסיעה מסוים בקילומטרים או לתקופת זמן מסוימת.

תמיד תבדקו מהי תקופת האחריות או לכמה קילומטרים של נסיעה תספיק לכם האחריות של הסוללה, כי סוללה חדשה יכולה להגיע למחירים של יותר מ-10,000 ש"ח.

חיסכון בכסף

מצד אחד, עלות של רכב חשמלי היא עדיין יקרה משמעותית מגרסאות הבנזין והדיזל, אבל החיסכון לאורך זמן הוא מהותי.

חוץ מזה, עוד כמה שנים אזורים מסוימים בארץ ובעולם לא יאפשרו כניסה לרכב עם הנעה מזהמת, ככה שגם הרכבים הרגילים ואפילו הרכבים ההיברידים (HEV) לא יוכלו להיכנס. מבחינת השקעה לטווח הארוך, רכב חשמלי יחסוך לכם לא מעט כסף.

עדכוני תוכנה

רכבים חשמליים מצוידים במערכות מורכבות ובטכנולוגיה מתקדמת. החלק הכי מגניב הוא שהרבה מאוד מהטיפולים לרכב נעשים בצורה של עדכון תוכנה ולא טיפול פיזי.

חלק מהיצרנים והדגמים ייתנו לכם עדכוני תוכנה לזמן מסוים ללא תוספת מחיר וחלק מהיצרנים יבקשו תשלום עבור כל עדכון תוכנה.

שימו לב למה שהחברה, היצרן או הדגם מספקים לכם, כדי שתדעו מראש לכמה זמן אתם מקבלים עדכונים חשובים היכולים להשפיע המון ולעשות הרבה הבדל ברכב החשמלי שלכם.

עלויות תחזוקה

בדרך כלל קל מאוד לתחזק רכבים חשמליים. כיוון שיש כמות קטנה יותר של חלקים שזזים פיזית ברכב, יש הרבה פחות מה לתחזק וסיכוי נמוך יותר לתקלות.

הבעיה היא שאם יש תקלה כזאת או אחרת במערכת או במנוע החשמלי, עלויות התיקון יקרות מאוד. לא כל המכונאים יודעים לעבוד עם רכבי EV וחלקי החילוף הזמינים לרכישה עדיין די יקרים בעצמם.

עניינים נוספים שכדאי לדעת על רכבים חשמליים

לפני שאנחנו מסיימים את הסקירה, יש עוד כמה עניינים שכדאי שתדעו לפני שאתם פונים לסוכנות הקרובה לביתכם להתעניינות במודלים השונים. העניינים האלו יכולים להשפיע על הבחירה שלכם במודל הספציפי או ברכב חשמלי בכלל.

מהירות וטמפרטורה משפיעים על טווח הנסיעה

סגנון הנהיגה והמהירות שבה אתם נוסעים ישפיעו באופן ניכר על טווח הנסיעה של הרכב. אם לדוגמא תיסעו במהירות של 120 קמ"ש, המנוע יצרוך הרבה יותר חשמל לעומת נסיעה במהירות של 100 קמ"ש.

ברוב המקרים שתראו את הנתון של טווח הנסיעה, תביאו בחשבון שהיצרנים מודדים אותו בהתחשב במהירות ממוצעת של כ-80 קמ"ש בתנאים אידיאליים, בלי הרבה האצות ובלי הרבה עצירות.

עוד עניין המשפיע מאוד על יעילות הסוללות הוא טמפרטורת הפעולה. רוב הסוללות מתפקדות ביעילות הכי גבוהה בטמפרטורת פעולה של בין 15 ל-30 מעלות צלזיוס. בחודשי החורף ובימים חמים ממש ייתכן שיעילות הסוללה תפחת.

רכב חשמלי ייתן מענה טוב למי שלא נוסע הרבה

חשוב שתדעו כמה אתם נוסעים כל יום בממוצע כדי להבין אם שימוש ברכב חשמלי הוא הפתרון האידיאלי עבורכם. אצל רוב האנשים הנתון הזה אמור להיות הרבה פחות מ-300 ק"מ ביום, וזה אומר שרוב הרכבים החשמליים יכולים לתת מענה ליום שלם בלי שום בעיה.

ברכבים עם סוללות לא גדולות במיוחד תוכלו להגיע למצב שתרוקנו את הסוללה כמעט כל יום או יומיים, אבל בדרך כלל סוללות כאלו אפשר להטעין תוך לילה בחיבור לחשמל הביתי.

שאלות ותשובות

 בחורה בלונדינית בחולצה צהובה מחזיקה מפתח של  רכב וחושבת

מהם החסרונות של רכב חשמלי?

רכב חשמלי בדרך כלל יכול לנסוע מרחק קצר יותר לעומת רכבים היברידיים או רכבים עם מנוע בעירה בלבד. כמו כן, עמדות הטעינה הציבוריות הולכות וצוברות תאוצה אבל עדיין אי אפשר להטעין את הרכב החשמלי בכל מקום (לעומת תחנות דלק הנמצאות בתפוצה רחבה).

נוסף על כך העלות הראשונית יקרה יותר, אבל גם עם כל החסרונות האלה רכישה של רכב חשמלי יכולה בכל זאת להיות השקעה משתלמת מאוד גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך.

למה כדאי לעבור לרכב חשמלי?

יש סיבות רבות שבגללן כדאי לעבור לרכב חשמלי, למשל שמירה על הסביבה, חיסכון בעלויות התחזוקה של הרכב, הזדמנות ליהנות מביצועים טובים מאוד של הרכב על הכביש וגם הנאה מהשקט שבתפעול רכב כזה. הטכנולוגיה מתקדמת לעבר עולם שבו הרכבים הם רק חשמליים, ועכשיו זוהי הזדמנות נהדרת להפוך את העתיד להווה.

מה טווח הנסיעה של רכב חשמלי?

לרוב הרכבים החשמליים יש טווח נסיעה של בין 200 ל-400 ק"מ לסוללה מלאה. רכבים חשמליים יקרים יותר יודעים גם להגיע לטווח נסיעה חשמלי של יותר מ-600 ק"מ בטעינה אחת.

איך מטעינים רכב חשמלי?

באחת מ-4 דרכים:

  1. עמדת טעינה ביתית AC, שקע ישראלי רגיל חד פאזי שמספק טעינה איטית (Mode 2) עד 3600 קוט"ש בערך
  2. עמדת טעינה מהירה ביתית/ציבורית AC שמספקת עד 22,000 קוט"ש (Mode 3)
  3. עמדת טעינה סופר מהירה ציבורית DC שמספקת בין 30,000 ל–350,000 קוט"ש (Mode 4)
  4. עמדת טעינה Supercharge של טסלה במידה ויש לכם טסלה

מהו ההבדל בין רכב חשמלי לרכב היברידי?

רכב חשמלי הוא רכב שיש לו מנוע חשמלי בלבד, ולעומתו לרכב היברידי יש גם מנוע בעירה פנימי המשתמש בדלק. ההבדל הזה מתבטא בין היתר במרחק המקסימלי שכל רכב יכול לנסוע, ברמת הזיהום ובעלות התחזוקה.

האם כדאי לקנות רכב חשמלי?

העתיד הולך לכיוון של 100% רכבים חשמליים על הכביש, אז אם אתם יכולים להרשות לעצמכם לעבור לרכב חשמלי כבר עכשיו, אנחנו חושבים שזהו צעד חכם. החיסכון הרב בהוצאות הדלק ובהוצאות על תחזוקה יהפכו את החיים שלכם לשקטים ולרגועים הרבה יותר מכל הבחינות.

השורה התחתונה

בחור אפריקאי מחייך עומד ליד רכב חשמלי עם פתח טעינה פתוח

רכבים חשמליים מתחילים לצבור תאוצה, מכל הבחינות.

העתידנות של נסיעה ללא שימוש בדלק וללא זיהום אוויר הופכת להיות ריאלית יותר ויותר והופכת את החלום של לאפשרי ואמיתי עם עלויות סבירות שרק יורדות עם השנים ועם הביקוש. 

רכב חשמלי דורש תחזוקה הרבה פחות מרכב עם מנוע בעירה, והם ייתנו לכם מענה משתלם גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך.

כמו כן, לא תצטרכו לוותר עליו גם אם יחליטו לסגור את תל אביב או אזורים נבחרים במדינה לכניסה לכלי רכב הפולטים גזים מזהמים.

עם החיסכון באנרגייה מגיע גם החיסכון בכסף – עלות החשמל והתחזוקה לא משתווה לעלויות הדלק השנתיות והטיפולים התקופתיים שרכב עם מנוע בנזין דורש, זה בטוח.

אנחנו מקווים שמדריך הקנייה המפורט שלנו יעזור לכם להחליט את ההחלטה הנכונה ולבחור את הרכב החשמלי הכי טוב בשבילכם ובשביל הצרכים שלכם, כזה שישרת אתכם עוד שנים טובות קדימה.

תתחילו לחסוך באנרגייה, תתחילו לחסוך בכסף, תתקדמו לעתיד.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

תגובה 1
  1. כתבה מעולה. תודה על ההסבר המפורט.

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן