ספרי רומנים מומלצים: 9 רומנים מומלצים לשנת 2024 [מדריך קנייה מקיף]

גם אם אתם קוראים רק מדי פעם וגם אם אתם "תולעי ספרים" של ממש, רומנים טובים תמיד יכולים להעביר את זמן הקריאה בהנאה עם סיפור מעניין וסוחף שלא תרצו להפסיק לקרוא!

קשה לענות על השאלה מה הם הרומנים הכי טובים כי לכל אחד יש העדפות שונות ותחומי עניין שונים והמבחר של הרומנים רק הולך וגדל עם הזמן.

כמובן שגם הגיל משחק תפקיד משמעותי בבחירת הספר. מבוגרים יתחברו לספרים מסוימים יותר מבני נוער. אבל אל תדאגו, אנחנו פה כדי לעזור לכם לבחור רומן חדש ומעולה שיתאים בדיוק לסגנון שלכם.

ממהרים? הנה טבלה של הספרים המובילים בדירוג:

השורה התחתונה
הבחירה שלנו
מפגש עם חוליית הבריונים ג'ניפר איגן
מפגש עם חוליית הבריונים
מאיר עיניים
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
הרומן זוכה הפרסים הזה עוסק בתעשייה של הסלבריטאים האמריקאים, "ספין" תקשורתי, זהויות הזויות ורדיפה חסרת מטרה בחברה קפיטליסטית של סוף שנות ה-70 עד לשנת 2020.
במקום השני
חלומות רכבת דניס ג'ונסון
רכבת החלומות
מלא השראה
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
מבעד לחייו של רוברט גריינייר, פועל הבונה גשרי רכבת בראשית המאה ה-20, נבחנים המיתוסים האמריקאים של חלוציות וקידמה והמחיר הגבוה שלהן.
שווה קריאה
מידלסקס
מידלסקס
ייחודי ומרתק
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
סיפור מרתק על ילד שנולד בכלל כילדה למהגרים יוונים שהגיעו לדטרויט ומחפשים את מקומם בעולם.

אספנו 7 רומנים מומלצים במיוחד, כל אחד מהם אהוב במיוחד מסיבות שונות. הם לא מסודרים לפי דירוג כי זה ממש עניין של טעם, בגלל זה אנחנו ממליצים שתקראו עד הסוף ואנחנו בטוחים שתמצאו רומן חדש ומעניין במיוחד לקריאה. 

אז בואו נצא לדרך ונכיר את..

9 הרומנים הכי טובים לשנת 2024

1

מפגש עם חוליית הבריונים

קריאה מומלצת
הבחירה שלנו
יש בספר הזה רגעים בלתי נשכחים, הוא קיבל ביקורות מעולות וזכה בפרס פוליצר בשנת 2011 ופרס מעגל מבקרי הספרים הלאומי. ההישגים האלה חיזקו את מעמדה של הסופרת כאחת הסופרות האמריקאיות הכי שנונות של המאה ה-21.

דולי, מומחית ביחסי ציבור לשעבר מקבלת עבודה שמטרתה להחיות את התדמית הציבורי של דיקטטור אפריקאי שמכונה "הגנרל".

היא ניגשת למשימה עם עזרתה של קיטי ג'קסון שהתפקיד שלה הוא לעמוד ליד הגנרל בתמונה. בסופו של דבר קיטי שואלת יותר מדי שאלות על רצח עם ונשלחת לכלא.

כמה חודשים אחרי שהממשלה של הגנרל הופכת לדמוקרטיה, קיטי משתחררת מהכלא, ודולי פותחת חנות סנדוויצ'ים. 

2

רכבת החלומות

מחיר הקדמה
דרמה ריאליסטית
הסיפור מלא ביופי, איומים וצער עמוק והוא הולך על חבל דק בין שלום לפורענות.

הסיפור המלהיב של רוברט גריינייר, כורת עצים ופועל במסילות הברזל. הסיפור מתרחש בתחילת המאה, רוברט מאבד את משפחתו בשריפה ומחליט לעצור הכל ולעברו לחיות עמוק בתוך היער של איידהו בזמן שהמדינה ממשיכה להתפתח מסביבו.

"רכבת החלומות" הוא סיפור מרגש על נשמה שלא קשורה לציוויליזציה, אדם שמתמודד בדרך משלו מול טרגדיה בלתי נתפסת. 

3

מידלסקס

קבלה והכלה
מיוחד וסוחף
"מידלסקס" נמכר במיליוני עותקים, קיבל ביקורת ושבחים רבים וזכה בפרס פוליצר לספרות.

קליופה סטפנידס היא ילדה בת 14 שמגלה שיש לה מוטציה נדירה שהופכת אותה לאנדרוגינוס (גם זכר וגם נקבה). במיכת הוריה, היא מחליפה מגדר והופכת לנער בשם קאל.

המצב של קאל מעניק לו מתנה נדירה במיוחד, את היכולת לתקשר בין המינים ולראות את הדברים ביותר מכיוון אחד.

הסיפור של קאל נבנה על רקע סיפורם של סביו היוונים שהיגרו לדטרויט בתקופת הזוהר שלה ועל רקע מהומות הגזע בעיר באותן שנים.

4

שיניים לבנות

ההבנה האנושית לעומקה
יוצא דופן
הסופרת זיידי סמית' הייתה רק בת 23 כשכתבה את הספר הזה. קראו לה ילדת פלא והיא הדהימה את העולם הספרותי עם הרומן הראשון שלה שהציג זווית ראיה רחבה ושנינות נדירה.

הסיפור מתרחש בלונדון, ארצ'י ג'ונס וסמאל איקבאל הם שני חברים ששירתו יחד במלחמת העולם השנייה. הסיפור מתחיל עם ארצ'י, הוא גרוש מאשתו השנייה וגר באחוזה מפוארת.

ביום השנה החדשה של שנת 1975 הוא מחליט להתאבד ומחנה את הרכב מול קצביה בשם "חלאל" רק כדי להציל את הבעלים.

"שיניים לבנות" הוא סיפור מלא בדמויות ותרחישים מהחיים, הוא זכה בפרס הבדיון על שם ג'יימס טייט בלאק בשנת 2000, פרס וויטברד לרומן הביכורים הטוב ביותר לשנת 2000, פרס ספר הביכורים של הגרדיאן, פרס ספר הביכורים של ארגון סופרי חבר העמים הבריטי, ופרס בטי טראסק. בנוסף, הוא נכלל ברשימת 100 הרומנים הטובים ביותר בשפה האנגלית מ-1923 עד 2005.

5

אנה קרנינה

רומן מהפכני
קלאסיקה
הספר של טולסטוי עורר דיונים מהורהרים על אהבה, כאב ומשפחה בחברה הרוסית.

אם אתם אוהבים סיפורים על נושאים עסיסיים כמו בגידה, הימורים, חיי נישואין ועוד, הספר הזה בדיוק בשבילכם! זהו אחד הרומנים הגדולים ביותר, קלאסיקה מוכרת ואהובה שזכתה להמון ביקורות מעולות מאז שפורסמה במלואה בשנת 1878.

הסופר הרוסי ליאו טולסטוי כתב את היצירה הזאת ב-8 חלקים. העלילה הדמיונית מספרת את סיפורן של שתי דמויות מרכזיות: אחת מהן היא עקרת בית חסרת קסם והשנייה היא אנה שבורחת עם אהובה הצעיר, קונסטנטין לוין, שנאבק באמונה ובפילוסופיה.

הרומן הזה היה מהפכני במיוחד בהתייחסותו לנשים ותיאר ברגישות את הדעות הקדומות ואת הקשיים החברתיים של אותה תקופה.

6

גטסבי הגדול

החלום ושברו
קולח
גטסבי הגדול נותן מבט פנימה אל עידן הג'אז של שנות ה-20 בארצות הברית ומעביר ביקורת על "החלום האמריקאי".

"גטסבי הגדול" נכתב על ידי פ. סקוט פיצג'רלד והוא נחשב כאחד הספרים הטובים ביותר ללימוד של אמנות וקריאת ספרות ביקורתית.

הרומן מסופר מנקודת מבטו של בחור צעיר בשם ניק קארוואי שעבר לאחרונה לניו יורק, הוא מתחבר עם השכן שלו, ג'יי גטסבי שהוא עשיר ומוזר ובעל מוצא מסתורי.

7

הצבע ארגמן

סיפור התבגרות כואב
שובה לב
הספר עובד לסרט שהיה מועמד לפרס האוסקר בשנת 1985.

רומן של אליס ווקר שכתוב כמכתבים שנכתבו על ידי דמות אחת או יותר. ווקר הפכה לאלופת הסגנון עם הרומן "צבע ארגמן" שזכה בפרס פוליצר ובפרס הספר הלאומי לשנת 1982.

הסיפור מתרחש בדרום אמריקה שלאחר מלחמת האזרחים ומלווה את ההתבגרות של נערה אפרו-אמריקאית צעירה בשם סאלי שעוברת התעללות מינית מאביה ובהמשך גם מבעלה.

היא כותבת מכתבים לאלוהים ולאחותה נטי ובהם היא מתעדת את הסבל והקושי, אבל גם את הצמיחה שלה, של החברים שלה ושל בני משפחתה.

הרומן מתייחס לנושאים כמו סקסיזם, גזענות, מגדר, נטייה מינית ונכות בעזרת דמויות מקופחות ודחויות שעם הזמן גדלות ומשנות את חייהן.

8

ההרפתקה של אליס בארץ הפלאות

אהוב במיוחד
קסום
הספר זכה לפופולריות רבה כל כך שהובילה את הסופר לכתוב עוד ספרים לסדרה: "מבעד למראה", ו-"מה אליס מצאה שם".

הספר מוכר גם בשמו המקוצר "אליסה בארץ הפלאות", הוא נכתב על ידי לואיס קרול ופורסם בשנת 1865, מאז, הוא הפך במהרה לאחת היצירות הפופולריות ביותר של הספרות האנגלית, לספר ילדים ובהמשך לסדרות וסרטים מצוירים.

הסיפור הוא על ילדה צעירה בשם אליס שנרדמת באחו וחולמת שהיא עוקבת אחרי ארנב לבן במורד חור ארנב. משם היא עוברת הרפתקאות מדהימות ויוצאות דופן עם יצורים מוזרים במיוחד.

אליס לפעמים משנה את הגודל שלה באופן לא צפוי, היא גדלה לגובה של בית או מתכווצת לגודל של פירור בחלק אחר של הסיפור.

הספר יצא לאור בתקופה שבה ספרות לילדים עסקה בדרך כלל בהוראה ושיעורי מוסר, הביקורות על הספר היו קשות ולא הצליחו להבין איך ה-"שטויות האלה" כל כך כבשו ילדים צעירים.

9

1984

חיזוי עתידות
מרתק
רומן אנגלי שנכתב על ידי ג'ורג' אורוול ועוסק במדיניות מעקב, חירות המחשבה, זכויות אדם, דיכוי והתנהגות בחברה.

הרומן נכתב בשנת 1948 והסיפור מתרחש בעתיד הרחוק, שנת 1984. בעתיד של הרומן הזה יותר מ-50% מהעולם נופל קורבן למלחמה מתמדת, מעקב ממשלתי בכל מקום ותעמולה.

בעולם המצמרר שמתואר בספר אנשים מנהלים חיים עלובים ומפחידים, הסיפור השאיר לאנשים הרבה חומר למחשבה והרעיונות שלו הצליחו להיכנס לתרבות, בודדים הספרים במהלך ההיסטוריה שהצליחו ליצור השפעה כל כך משמעותית.

הרבה מהמושגים בספר כמו: "משטרת המחשבות" ו-"האח הגדול" נחרטו בלקסיקון הבינלאומי והפכו למילים נפוצות שמשמשות כדי לתאר התעללות חברתית ופוליטית בעידן המודרני.

איך לבחור ספרי רומן מומלצים שלא תרצו להניח מהיד?

רומן הוא סיפור דמיוני בדרך כלל שנכתב במטרה לבדר, לשעשע או להדריך את הקורא. רומן הוא כמו סיפור אבל ארוך ומורכב יותר.

אלמנטים חשובים בבחירת ספר

כדי להבין סיפור או רומן, חשוב לחפש את 6 האלמנטים שבהם משתמשים הסופרים כשהם כותבים סיפורים או רומנים. זיהוי של המרכיבים האלה בסיפור יעזור לכם להבין אותו יותר טוב וליהנות הרבה יותר.

דמויות

הדמויות הן המרכיב הכי חשוב בכל סיפור או רומן, הדמויות לרוב יהיו אנשים אבל הן יכולות להיות גם חיות או אפילו יצורים דמיוניים. הדמות הראשית משחקת את התפקיד הגדול ביותר ולרוב היא גם הדמות הראשונה שמוצגת בסיפור. 

בדרך כלל הסיפור מסופר מנקודת המבט של הדמות הראשית. דמויות משניות ממלאות תפקיד משנה קטן יותר והן מוצגות לאורך כל הסיפור.

תפאורה

התפאורה משחקת תפקיד חשוב בקריאת סיפור או רומן, זהו המקום שבו מתרחש הסיפור. זה יכול להיות בבית, בכפר, בעיר, בבית ספר, או בכל מקום אחר שבו יבחר המחבר.

התפאורה מתוארת בדרך כלל בשלב מוקדם מאוד בסיפור.

זמן

תקופת הזמן שבה הסיפור מתרחש, הסיפורים יכולים להתמקד בתקופות שונות ממהלך ההיסטוריה, כמו מהפכות, מלחמות ועוד, בעידן של היום או אפילו בעתיד הקרוב או הרחוק.

בדרך כלל הזמן שבו הרומן מתרחש מוצג בשלב מוקדם מאוד בסיפור.

בעיה

הבעיה נוצרת לרוב מתוך קונפליקט בין הדמות הראשית לדמות אחרת ברומן, אבל הבעיה יכולה להיות גם מקרים אחרים כמו הוריקן, מלחמה או אחד מהמכשולים הרבים שאפשר להיתקל בהם בחיים.

אירועים

אירועים הם הניסיון לפתור את הבעיה ברומן. בדרך כלל יהיו כמה ניסיונות לפתור את הבעיה והאירועים האלה הם חלק מאוד עיקרי מהסיפור.

פתרון

פתרון הוא המרכיב האחרון בסיפורים או רומנים, בחלק הזה הבעיה נפתרת או מגיעה אל סיומה. לרוב הפתרון מתגלה לקראת סוף הסיפור ולפעמים הפתרון לא נחשף עד העמוד האחרון או אפילו עד הפסקה האחרונה של הסיפור.

למה אנשים אוהבים לקרוא ספרים?

הרבה אנשים אוהבים לקרוא ספרים, זה מאפשר לקחת הפסקה קצרה מהשגרה, לקבל קצת שקט ולהתנתק. הנה כמה מהסיבות העיקריות שבגללן אנשים אוהבים לקרוא ספרים:

קריאה ממכרת: הסופרים יוצרים עולם אחר שקל מאוד להישאב אליו והדמיון שלנו רק מעצים את החוויה שבקריאה. אם התפאורה, העלילה והדמויות מעניינים תוכלו למצוא את עצמכם צוללים עמוק פנימה, עד כדי כך שהעולם מסביב פשוט נעלם. 

השראה: רומן יכול לגרום לנו להסתכל על העולם בצורה אחרת, לעורר השראה בתחומים שונים בחיים או לפתוח אותנו לרעיונות לפעילויות שאפשר לעשות עם משפחה או חברים, יעד לטיול הבא או אפילו לתחביב חדש. 

רגע של שקט בתוך הטירוף: קריאת רומנים יכולה להיות דרך מעולה להטעין את עצמנו באנרגיות בין כל המשימות היומיומיות המעייפות. רומן יכול להיות הסחת דעת נחמדה מכל הרעש שמסביב, בהפסקת הצהריים שלכם, בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית, המתנה בתור או בכל מקום אחר שרק תוכלו לחשוב עליו.

יתרונות הקריאה

היתרונות כל כך רבים שהיה אפשר לעשות מאמר שלם רק על הנושא הזה. אבל הנה תמצית עיקרי הדברים:

אוצר מילים רחב יותר

מחקרים מצאו שילדים שקוראים ספרים באופן קבוע מגיל צעיר מפתחים אוצר מילים גדול בטווח הארוך וזה משפיע על ההצלחה שלהם אפילו בלימודים אקדמיים. הקריאה מעניקה כישורים חשובים כמו יכולת תקשורת ברורה

גם מבוגרים בכל גיל יכולים ליהנות מהיתרונות של קריאת ספרים, ללמוד מילים חדשות ולשפר את יכולת הביטוי והתקשורת.

יכולות תקשורת טובות יותר

הקריאה נותנת הרבה חומר למחשבה, היא גורמת לנו לחקור על נושאים וסיפורים שונים, לפתח דמיון טוב יותר ואוצר מילים עשיר. לרוב האנשים שקוראים קל להביע את עצמם, לדבר על הרגשות שלהם ולנהל שיחות מעניינות בלי מאמץ.

הפגת מתחים

מחקר של אוניברסיטת סאסקס משנת 2009 מצא שקריאה של 6 דקות בלבד מפחיתה ב-68% את רמת הלחץ. 

סיפור טוב יכול להסיח את דעתכם מהמשימות והדאגות היומיומיות. כשתפתחו את הספר, הוא ישאב אתכם למקום אחר, כל המתח שהיה עליכם לפני פשוט יעלם ויאפשר לכל הגוף שלכם פשוט להירגע.

קריאה מפתחת סובלנות

הקריאה מרגיעה את הגוף והנפש, פחות לחץ עוזר לשמור על מצב נפשי טוב יותר שמאפשר להכיל יותר את הסביבה. בנוסף, חשיפה לסיפורי חיים שונים יכולה לעזור להבין טוב יותר ההתמודדויות של אנשים אחרים ולהביא את הידע הזה לידי ביטוי בחיי היומיום.

הסקת מסקנות

קריאת ספרים עוזרת לשפר את יכולות הניתוח והסקת מסקנות. בזמן הקריאה המוח כל הזמן מנסה למיין ולארגן את המידע, הקריאה פשוט מאמנת את המוח והופכת אותו לטוב יותר.

בזמן שאתם עוקבים אחרי העלילה של הסיפור או מדמיינים את הסוף, אתם בעצם מאמנים את עצמכם גם לארגן, למיין, לדמיין, לנהל מידע ועוד. 

שאלות ותשובות

בחור עם משקפיים וחולצה צהובה מחזיק ספר שחור וחושב רקע סגול

מהם היתרונות בקריאת רומנים?

קריאת רומנים יכולה לעזור לפתח את הכישורים החברתיים, לפתח את המוח וגם משפרת את היכולת להתחבר לאנשים אחרים. ילדים ומבוגרים שקוראים רומנים מקבלים ציונים טובים יותר במבחנים שונים כמו מבחני אמפתיה ועוד.

חוץ מהכישורים החשובים האלה, הקריאה היא כלי בידור בריא, היא מפחיתה מתח ומאפשרת לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר וגם משפרת את יכולת הריכוז והסבלנות שלכם.

מהם היתרונות של קריאה לפני השינה?

קריאה לפני השינה היא הרגל עתיק מאוד עם כמה יתרונות מועילים במיוחד. זה לא מתאים לכולם, יש אנשים שיותר קשה להם לקרוא לפני השינה, אבל אם אתם יכולים ואוהבים לקרוא במיטה כדאי שתדעו שקריאה לפני השינה מפחיתה לחץ, עוזרת לשינה טובה יותר וגם יכולה למנוע נדודי שינה.

השורה תחתונה

בחורה עם שיער שחור וחולצה צהובה מחייכת מחזיקה ספר ונשענת על ספה

יש המון יתרונות בקריאת רומנים ובקריאה באופן כללי, היא יכולה לשפר את החיים בהרבה תחומים ונותנת לנו הזדמנות לחקור את האפשרויות השונות בעולם, לקבל השראה במהלך הדרך, לפתח אוצר מילים ועוד.

אבל הכי חשוב, הקריאה מאפשר זמן רגוע ומהנה שמאפשר לשכוח מכל הצרות ולהישאב אל תוך עולם מעניין ומרגש שמשתנה מספר לספר.

אנחנו מקווים שהמדריך שלנו יעזור לכם למצוא רומן או אפילו רומנים חדשים לקריאה שיגרמו לכם ליהנות מכל רגע!

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן