ספרי מדע בדיוני: 8 ספרי מדע בדיוני מומלצים לשנת 2024 [המדריך המלא]

דיסקליימר על מוצרים של Amazon.com
אתר "מייליסט" משתתף בתכנית השותפים של חברת Amazon Services LLC, מדובר בתכנית שיווק שותפים המיועדת לספק לאתרי אינטרנט עמלות פרסום, על ידיי פרסום וקישור ל- Amazon.com. כתוצאה מכך, חלק מהקישורים באתר הזה הם קישורי שותפים, מה שאומר שהאתר ירוויח עמלה אם תלחצו על הקישור ותקנו מוצר מסויים.

מי לא אוהב לקרוא על כל ההתקדמות הטכנולוגית והמדעית כדי ליצור לעצמו בראש עתיד דמיוני? בספרי מדע בדיוני תמצאו בדיוק את הדברים שיעזרו לכם לקחת את המוח שלכם לטייל בעולמות שרק אפשר לחלום עליהם.

ממהרים? הנה 3 הספרים המובילים בדירוג שלנו:

השורה התחתונה
הבחירה שלנו
פרנקנשטיין מאת מרי שלי
פרנקנשטיין
קלאסיקה במיטבה
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
הספר האהוב והמוכר הזה ממשיך לעצב את ההבנה שלנו לגבי מדע בדיוני ואימה עד היום, מה שהופך אותו לאחד מספרי המדע הבדיוני הקלאסיים והטובים ביותר.
רב מכר
Remote Control מאת ננדי אוקורפור
Remote Control
מותח ומטריד
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
ללא ספק מדובר באחד מספרי המדע הבדיוני החדשים והטובים ביותר. הוא לצערנו עדיין לא תורגם לעברית, אבל אם בא לכם לאתגר את עצמכם נסו לקרוא אותו באנגלית- הוא לגמרי שווה את המאמץ.
במקום השלישי
לבד על מאדים מאת אנדי וויר
לבד על מאדים
פופולרי
לבדיקת מחיר
השורה התחתונה
סיפור קלאסי על הישרדות כנגד כל הסיכויים בזמן ההמתנה לחילוץ, שמסופר בסגנון יומן לא רשמי שעוזר לקוראים להרגיש את העוצמה בבחירות הגורליות של הגיבור.

אפשר לחלק את ז'אנר המדע הבדיוני לאסטרונומיה, אסטרופיזיקה, מדע, מסע בזמן ועוד כל כך תחומים קטנים שסביר להניח שלא נצליח לגעת בכולם.

קחו בחשבון שבחירת ספרים מומלצים יכולה שלא לקלוע באופן מלא לטעם האישי שלכם ולכן נסו לקרוא ספרים מגוונים של תתי ז'אנר עד שתמצאו את מה שמושך אתכם.

ועדיין, אנחנו הולכים לעזור לכם לבחור מבין ספרי המדע הבדיוני הכי טובים שאפשר למצוא על מדפי הספרים יחד עם עוד כמה טיפים מעניינים.

מוכנים לצאת לדרך? קבלו את..

8 ספרי המדע הבדיוני הכי טובים לשנת 2024

1

פרנקנשטיין מאת מרי שלי

ראשית המדע הבדיוני
הבחירה שלנו
פרנקנשטיין יצא בשנת 1818 והפך לאחד מהספרים הבלתי נשכחים.

כולנו מכירים את פרקנשטיין ולכולנו יצא לראות את העיבודים הקולנועיים השונים שהדמות הזאת קיבלה. הסיפור מגיע לחקור ולהתעמת עם שאלות של מוסר ואנושיות בצורה מעניינת ומרתקת.

הסופרת מרי שלי התחילה לכתוב את הספר כשהיא הייתה נערה וסיימה בהצלחה לכתוב את אחד מספרי המדע הבדיוני המוכרים ביותר שקיימים היום, תוך כדי, היא הצליחה לערבב את זה עם מספיק אימה כדי להשפיע על יסודות של שני ז'אנרים מרכזיים.

הסיפור של המדען המטורף פרנקנשטיין חוקר נושאים מעניינים שאפשר לראות עד היום, מה שהופך אותו לאחד מספרי המדע הבדיוני הקלאסיים.

למרות שפרנקנשטיין יכול ליצור חיים מרקמות מתות, נשאלת השאלה המוסרית המתבקשת: כדאי לעשות את זה? מה הקווים המוסריים ביצירה מדעית כזאת?

2

Remote Control מאת ננדי אוקורפור

עולם מרתק
ספר קצר
דמות ראשית מורכבת שבלי הרבה מאמצים תגרום לכם להתאהב ולהעריץ אותה ברגע.

בתוך עולם דמיוני, הקוראים שואלים את עצמם בראש את השאלה המתבקשת, מה היה קורה אם זה היה אמיתי. מפחיד, אבל מסקרן. שלט רחוק הוא סיפור קלאסי של ננדי אוקורפור, מה שאומר מרגש, מפתיע וכתוב בצורה מבריקה.

הספר קצר יחסית אבל חוקר רגשות חזקים ועמוקים, שיכולים להיות קצת כבדים בשביל חלק מהקוראים. אוקורפור יוצרת בהצלחה עולם דמיוני שגורם לנו להסתכל פנימה, על עצמנו, על אחרים ועל העולם במציאות.

3

לבד על מאדים מאת אנדי וויר

כנגד כל הסיכויים
מותח
סיפור על המסע של האסטרונאוט מארק וואטני שנתקע על הכוכב מאדים.

אחרי סופת אבק שגורמת לו לנתק קשר עם שאר חברי הצוות אחרי שאיבד את ההכרה, שאר האסטרונאוטים מוצאים את עצמם עם האפשרות היחידה: לחזור לספינת החלל שנמצאת מחוץ למאדים ולהשאיר אותו שם. יחד עם הרבה קשיים והרבה פתרונות יצירתיים, הוא מצליח להתאושש וליצור קשר עם כדור הארץ.

למרות שנראה שכל רעיון יצירתי שהוא מצליח לחשוב עליו מצליח, מגיעה עוד מכה שמקשה עליו עם ההתמודדות ועם הסיכויים לשרוד את הטירוף הזה בחיים.

בעקבות הספר הופק סרט הקולנוע "להציל את מארק וואטני" בכיכובו של מאט דיימון.

4

אני רובוט מאת אייזק אסימוב

סופר מוכר ומוערך
מסקרן
אם אתם מתחילים להיכנס לעולם ספרי המדע הבדיוני, אין ספק שזה הספר הראשון שכדאי לכם לקרוא.

הספר הזה הוא כבר מזמן קלאסיקה מודרנית. הוא נכתב על ידי אייזק אסימוב, ביוכימאי וסופר יהודי אמריקאי, שהגה את שלושת חוקי הרובוטיקה, ובכך שינה לחלוטין את הדרך שבה אנו מבינים ומתייחסים שלנו לרובוטים, להתנהגותם ולמקומם בחברה האנושית העתידית.

הספר אני רובוט הוא אוסף של תשעה סיפורים קצרים המתאגדים תחת אותה מסגרת ספרותית ומדגימים את שלושת חוקי הרובוטיק ואת תפיסת הרובופסיכולוגיה. הוא משלב תערובת של עובדות מדעיות ומדע בדיוני- ממצבם הפרימיטיבי של הרובוטים ועד לשכלולם המוחלט.

הספר עובד גם לסרט בכיכובו של ויל סמית וזכה להצלחה אדירה.

5

המשחק של אנדר מאת אורסון סקוט קארד

שליטה פסיכולוגית
מלא אקשן
חובבי ספרי מדע בדיוני ידעו שאי אפשר לכתוב רשימת המלצות לספרי מדע בדיוני מומלצים בלי להכניס את אחת הסדרות שכבשו את עולם המדע הבדיוני.

סדרת הספרים שהראשון בהם הוא "המשחק של אנדר" מציגה את סיפורו של אנדר וויגין, ילד בן שש שנאלץ לעזוב את ביתו ומשפחתו בעקבות החשש מפני פלישת גזע חייזרים המאיים על האנושות.

אנדר יוצא אל חגורת האסטרואידים שם הוא מגויס לבית ספר ללחימה, שמטרתו להכשיר את אנדר להיות לוחם על. חיו נשלטים באמצעות משחקי תודעה וקרבות דמה.

אנדר מפגין כישורים יוצאי ופן במהלך אימוניו ההופכים אותו לשחקן החזק ביותר במשחקים. הצלחתו מייעדת לו גורל חדש ויוצא דופן שישנה את מסלול חיו ויהפוך על פיו כל מה שידע.

6

Parable of the Sower מאת אוקטביה א. באטלר

עומקה של מציאות בלתי נתפסת
מעורר מחשבה
הספר הזה ייקח אתכם אל עומקו של עולם המדע הבדיוני, אל מציאות מטרידה וכמעט בלתי נתפסת ואל החיים בצל אותה מציאות.

חלק מסדרה של 2 ספרים שבאים לחקור בצורה פילוסופית את הדת ולקבל תובנות שאפשר ליישם בחיים ובמציאות של היום. סופרת המדע הבדיוני האגדית אוקטביה באטלר מראה לנו את שנת 2025 בצורה מטרידה אבל מציאותית במיוחד.

בספטמבר 2020, "משל הזורע" היה במקום ה-14 ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. זה ספר חובה לכל מי שאוהב מדע בדיוני.

7

מדריך הטרמפיסט לגלקסיה מאת דאגלס אדמס

מתאים לכולם
מצחיק
סיפור מצחיק וסוחף מספיק כדי למשוך גם את אלה שלא ממש אוהבים ספרי מדע בדיוני.

מדובר בספר שהיה להיט מדע בדיוני קלאסי מאז שהוא יצא לאור בשנת 1979. הסדרה עוקבת אחרי ההרפתקאות של ארתור דנט ב דרכו על פני הגלקסיה מסיטואציה הומוריסטית אחת לאחרת.

זאת אחת מסדרות המדע הבדיוני הכי מצחיקות בכל הזמנים, אחת שמושכת אליה קוראים שבדרך כלל לא מעריכים את הז'אנר. אם אתם מחפשים לצאת להרפתקה קורעת מצחוק לאורך 5 ספרים, זאת סדרת ספרי המדע הבדיוני הכי טובה שתוכלו למצוא. 

8

The Office of the Future מאת קים סטנלי רובינסון

התמודדות עם השינויים באקלים
חקר הפחד
המשרד לעתיד הוא מדע בדיוני אבל אפשר להרגיש כמה הוא מושפע מההווה שאנחנו חיים בו היום.

בדומה לז'אנר האימה, ספרי מדע בדיוני דיסטופי נותנים דרך לאנשים לחקור את הפחד האמיתי מהמקרים הגרועים ביותר שיכולים באמת לקרות במציאות. 

סופר המדע הבדיוני המוכר קים סטנלי רובינסון שוחק את הגבול בין מציאות אנושית ששולטים בה היסודות החברתיים השליליים לבין המציאות שאנחנו חיים בה בהווה, בעיקר בזכות העובדה שהסיפור מתרחש בנקודת זמן לא רחוקה במיוחד מהיום.

תוכלו להסיק מסקנות, לענות על שאלות קיומיות שיש לכם בראש ולמצוא עוד קצת מוטיבציה להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר בזכות הספר הזה. אולי עוד יש תקווה? תקראו ותבינו.

ספרי מדע בדיוני: המדריך המלא

אז איך בעצם אמורים לבחור את ספרי המדע הבדיוני הטובים ביותר? איפה מתחילים ולאן ממשיכים? בדיוק בשביל זה כתבנו בשבילכם את המדריך המלא לספרי מדע בדיוני. בואו נתחיל! 

יש הרבה ספרי מדע בדיוני מרתקים ומפורטים שיכולים לגרום לכל מי שאוהב את הז'אנר להתמכר לקריאה. לא היה קל להחליט איזה מהספרים ייכנס לדירוג שלנו.

מה בעצם גורם לספר מדע בדיוני להיות ספר טוב?

איכות הכתיבה: איכות הכתיבה יכולה להיות סובייקטיבית, לא כל אחד יתחבר לכל סגנון אבל, ספרים שממשיכים להיות מוכרים ולצבור מעריצים ואהבה של קהל הקוראים למרות הרבה זמן שעבר לגמרי יכולים להצביע על איכות.

השפעה על הז'אנר: ספרים מסוימים לא רק השפיעו על הקוראים אלא על הז'אנר כולו. ספרים מסוימים פותחים רעיונות וצורות כתיבה שממשיכות להשפיע על ז'אנר המדע הבדיוני, גם בכתיבה וגם ביצירות מסוג אחר גם שנים קדימה.

מה זה מדע בדיוני קשה?

מדע בדיוני קשה או מדע בדיוני טכנולוגי (באנגלית: Hard science fiction) הוא תת-ז'אנר של מדע בדיוני שמדגיש דיוק מדעי ופרטים טכניים מדויקים כחלק מבניית העולם בסיפור.

כשסיפורי המדע הבדיוני האלה נוגעים בנושאים אמיתיים כמו מסעות בחלל, מדעי כדור הארץ, התקדמות מחשבים ובינה מלאכותית, הם עושים את זה בצורה מדויקת ומפורטת הכי שרק אפשר.

פרס הוגו, פרס ארתור סי קלארק, פרס הערפילית ופרס יופיטר הם פרסים בולטים בתחום המדע הבדיוני הקשה.

מדע בדיוני קשה שונה לגמרי מספרי מדע בדיוני רך. רומנים וסרטי מדע בדיוני רכים עוסקים בנושאים שלא תואמים את המדע כמו שאנחנו מבינים אותו.

לדוגמא, דברים לא-אפשריים מבחינה מדעית כמו מסע בזמן או ספינות חלל עם מהירות שעולה על מהירות האור ועוד דברים לא הגיוניים מבחינה מדעית מתאימים יותר לספרי מדע בדיוני רך.

הכללים המדעיים והטכנולוגיים בספרי מדע בדיוני רך הם בדרך כלל גמישים וחורגים מהמציאות. 

בספרי מדע בדיוני קשה, הטכנולוגיה והקדמה מבוססים כמעט לגמרי על כללים מדעיים ו/או מתמטיקה מוכרים וידועים. ברוב המקרים, במדע בדיוני קשה שמים דגש על מושגים ותיאוריה מדעיים ומנסים לפצח את שאלות העתיד בהתבסס על הידע של היום.

מה ההבדל בין מדע בדיוני לפנטזיה?

הז'אנר מדע בדיוני מסתמך על עובדות ותאוריות מדעיות כדי לתת תשובות וז'אנר הפנטזיה לא.

בסיפור פנטזיה כמו "פינוקיו", בובת עץ בדמות ילד קמה לתחייה עם קסם, בלי הסבר מה זה באמת קסם או איך הוא עובד.

בסיפור מדע בדיוני, כמו "אסטרו בוי" רובוט קם לתחייה ומקבל רגשות אנושיים על ידי המדען שיצר אותו. מדע בדיוני מתעסק במדע. פנטזיה מתעסקת בקסמים. זה ההבדל.

ההבדל בין ז'אנר הפנטזיה והמדע הבדיוני לא תמיד היה בעיה, אבל היום, יש כמה הבדלים מרכזיים בין הז'אנרים שיכולים לעזור לנו להפריד את שני הסגנונות האלה בצורה הרבה יותר ברורה.

מדע בדיוני נוטה להתמקד בקדמה טכנולוגית

תרבויות של חייזרים עם חלליות מתקדמות ועולמות מקבילים, בני אדם יוצרים רובוטים שמסיימים בשלוט בגורל של כולנו. המדע הבדיוני מתעסק ברוב המקרים בשאלות טכנולוגיות ובהיבטים החיוביים והשליליים שלהם על האנושות.

מדע בדיוני הופך את הבלתי סביר לאפשרי

מדע בדיוני מתעסק בתרחישים ובטכנולוגיה שכבר קיימים, ואם לא, זה רק עניין של זמן עד שיהיו קיימים. ספרי מדע בדיוני מסוימים יכולים לתת תחושה קצת לא הגיונית או הזויה, אבל הם עדיין לא חוצים את תחום התיאוריה המדעית ההגיונית.

פנטזיה הופכת את הבלתי אפשרי פיזית לממשי

פנטזיה לעומת זאת, מתעסקת בדרך כלל במציאות על-טבעית או קסומה שלרוב אין להם שום ביסוס מדעי, פיזיקלי, הגיוני או מציאותי.

פנטזיה עתיקה יותר ממדע בדיוני

פנטזיה היא ז'אנר עתיק יותר של ספרות לעומת מדע בדיוני; האמת, פנטזיה היא ללא ספק הז'אנר העתיק ביותר.

אם נסתכל אחורה על הסיפורים העתיקים ביותר ששרדו מהאנושות הקדמונית כמו האפוס השומרי של גילגמש או המיתוסים היווניים העתיקים, נמצא סיפורים על אלים, מפלצות וקסמים שרחוקים מכל מציאות מדעית מבוססת.

מדע בדיוני הוא ז'אנר חדש יחסית שהתחיל בערך לפני כ-100 שנה.

תת ז'אנרים

מדע בדיוני הוא ז'אנר אהוב. זה אחד הז'אנרים הנרחבים ביותר מבחינת נושאים והוא מאופיין במגוון גדול של תתי-ז'אנרים.

מסיפורים לקוראים צעירים ועד לנשים וגברים בכל הגילאים, מחברי ספרי מדע בדיוני בונים בסיס מעריצים רחב עם מעריצים מושבעים שעומדים בתור בכנסים של מדע בדיוני ברחבי העולם כולו. 

במדע בדיוני, המדע והטכנולוגיה הם חלקים מרכזיים בסיפור. המחברים של הספרים חוקרים את השפעת המדע והטכנולוגיה על האנושות דרך העיניים של בן אדם ובאמצעות המאבקים שנוצרים בגלל הקדמה המדעית והטכנולוגית.

סיפורי מדע בדיוני יכולים להתרחש בכל מסגרת זמן, אבל בדרך כלל מדברים על העתיד. המדע והטכנולוגיה שמופיעים ברומנים של מדע בדיוני חייבים לתת תחושה של עולם אמיתי ולהיות מבוססים על הגיון מהמדע המודרני.

כדי שתבינו כמה המגוון של ז'אנר המדע הבדיוני רחב, הנה 6 תת-ז'אנרים מוכרים ואהובים שיעזרו לכם להבין כמה הז'אנר הזה יכול להיות מורכב:

אפוקליפסה/פוסט אפוקליפסה: סיפורים שקשורים בסוף העולם בעקבות הרס האנושות או אסונות טבע.

מדע בדיוני צבאי: טקטיקות לחימה ומלחמות של צבאות הן החלק המרכזי בסיפורים מהסוג הזה. נשק עתידני ומלחמות אלקטרוניות.

מגע ראשון: סיפורים שחוקרים את הפגישה הראשונה בין חייזרים לבני אדם.

סייברפאנק: עלילות שמתמקדות בהאקרים למחשבים, תאגידי ענק וקיברנטיקה. 

מסע בזמן: סיפור על דמויות שנוסעות ומטיילות בזמן, מחוץ למסגרת המציאות שלהן. הרבה פעמים סיפורים מהסוג הזה נוגעים בשאלות פרדוקסליות כאלה ואחרות כמו: "מה היה קורה אם היית הורג את אבא שלך?"

אופרת חלל – סיפורים גדולים עם דמויות גדולות מהחיים. טובים שמנצחים את הרעים, קלאסיקות כמו מלחמת הכוכבים.

שאלות ותשובות

בחור בחולצה כחולה עומד ומסתכל על ספרים ברקע מדפים עמוסים ספרים

מה היה ספר המדע הבדיוני הראשון?

"העולם הלוהט" מאת מרגרט קוונדיש, שנכתב ב-1666, זוכה לעתים קרובות בקרדיט של ספר המדע הבדיוני הראשון, ולמרות זאת, הספר עם הנושאים הכי מוכרים לנו היום הוא "פרנקנשטיין" של מרי שלי. היא חקרה לא רק את היכולות של המדע אלא גם את האתיקה מאחורי מה שאפשר או צריך לעשות עם היכולות האלה. 

מה הופך ספר לספר מדע בדיוני?

מדע בדיוני הוא תת-ז'אנר של ספרות ספקולטיבית, שמכילה אלמנטים שלא נמצאים בחיים האמיתיים.

באופן ספציפי, המדע הבדיוני שואל וחוקר שאלות "מה היה קורה אם". מה אם מדען יצר חיים ממוות? מה אם רובוטים ירגישו עמוק כמו בני אדם?

מדע או טכנולוגיה בדרך כלל ממלאים תפקיד משמעותי בעלילה של ספרי מדע בדיוני למרות שזה לא חייבת להיות ההתמקדות העיקרית של העלילה או של הדמויות.

מה הקשר בין פנטזיה למדע בדיוני?

גם מדע בדיוני וגם פנטזיה דורשים דמיון וחיבור לעולמות אפשריים (או לא אפשריים) אחרים. שניהם מתעסקים בעבר או בעתיד, גם אם זה ברמת השאלה הקיומית וגם אם זה ברמת הרעיון של "מה היה קורה אם?"

ההבדל העיקרי הוא שבפנטזיה, המחבר ממציא את הכללים.

בתחום המדע הבדיוני, המחבר יכול להמציא חלק מהכללים של העולם, אבל רובם הם נגזרת מהמציאות המדעית או מהעתיד המדעי כחלק מחיפוש של טכנולוגיות חדשות שיכולות להוביל למסקנות וגילויים מדעיים חדשים.

השורה התחתונה

בחורה מחייכת מחזיקה ספר אדום מונח על כרית יושבת על הרצפה

מדע בדיוני הוא אחד הז'אנרים המרתקים ביותר בספרות. זה ז'אנר מגוון ומרגש שהוליד אינספור תתי-ז'אנרים משלו.

המדע הבדיוני מכריח אותנו להסתכל למציאות בפרצוף ועל עתיד האנושות, הטכנולוגיה והטוב והרע שיכולים לקרות בזכות גילויים מדעיים לאורך השנים.

ספרי מדע בדיוני יכולים להיות מהנים ומרתקים, מצחיקים, או עמוקים ומעוררי מחשבה. לא משנה מה הכיוון שלכם, אם אתם אוהבים את הז'אנר וגם אם לא, תנו לו צ'אנס.

אנחנו מקווים שהמדריך המפורט שלנו יעזור לכם למצוא את עצמכם בתוך כל המדע והטכנולוגיה המורכבים שבספרי המדע הבדיוני ולבחור את הספר המושלם בשבילכם.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

שלומי מור
שלומי מור

שלומי הוא המומחה הכי גדול בישראל לכל מה שקשור לדירוגים, השוואות וסקירות של מוצרים. הוא אוהב לטייל בים (לא בשעות השיא - ג'ינג'י אחרי הכל), לבדוק גאדג'טים חדשים, ואת הכלב שלו רקסי.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן