כמה חשמל צורכת מדפסת תלת מימד? מדריך מקיף

הדפסת תלת מימד היא תחביב יקר למדי. במידה ותרצו לקנות מדפסת כזאת, סביר להניח שתצטרכו להשקיע לפחות כמה אלפי שקלים. מעבר להוצאה החד פעמית על רכישת הציוד, יש עוד כמה הוצאות שתצטרכו לקחת בחשבון, ואחת מהן היא צריכת החשמל של המדפסת.

בין אם אתם משתמשים במדפסת תלת מימד בבית או בעסק שלכם, צריכת החשמל היא משהו שאתם פשוט חייבים לקחת בחשבון. אבל כמה חשמל המדפסות האלה בכלל צורכות, ומה אפשר לעשות כדי להוריד את כמות הצריכה כדי להפחית את חשבון החשמל שלכם?

תבדקו את דירוג צריכת החשמל של המדפסת שלכם

כמו בכל מכשיר חשמלי, גם במדפסות תלת מימד היצרן אמור לספק לכם את המידע על צריכת החשמל. באופן כללי, אם במפרט של המדפסת רשום 12V 30A, אז הספק החשמל שלה הוא 360 וואט (הספק חשמל = זרם x מתח). זה נתון גבוה מאוד, אבל שימו לב שהוא מייצג את צריכת החשמל המקסימלית ולא הממוצעת.

גורמים נוספים שמשפיעים על צריכת החשמל הם טמפרטורת ההדפסה, מהירות ההדפסה והמצע החם. כמובן שלדגמים שונים של מדפסות יש דרישות שונות מבחינת צריכת החשמל, והן מושפעות בעיקר מההבדלים בגורמים שציינו, אבל לא רק.

איזה גורמים משפיעים על צריכת החשמל של המדפסת?

קודם כל, אם אתם רוצים לדעת כמה חשמל המדפסת שלכם צורכת, אז הדרך הכי טובה לבדוק את זה היא על ידי שימוש במכשיר מד צריכת חשמל (ידוע גם בתור: "מוניטור חשמל"). את המד תוכלו להכניס בין תקע החשמל של המדפסת לבין שקע החשמל שעל הקיר, וככה תוכלו לדעת באופן מדויק כמה חשמל המדפסת צורכת (וולט, וואט, אמפר).

קחו בחשבון שכאשר אתם רוצים לבדוק את צריכת החשמל של המדפסת, אי אפשר "לבודד" רק חלק אחד מהתהליך אלא רק לדעת כמה חשמל לוקח כל תהליך ההדפסה ביחד, מההתחלה ועד הסוף.

התחממות של ראש המדפסת

אחד החלקים שצורכים הכי הרבה חשמל במדפסת תלת מימד הוא ראש המדפסת (הנקרא Hotend), ובמיוחד החום הגבוה של הפילמנט. צריכת החשמל פה תלויה בטמפרטורה שהגדרתם, שהיא מתבססת בין היתר על סוג הפילמנט שאתם עובדים איתו. אם אתם עובדים עם הרבה פילמנטים בטמפרטורה גבוהה, כמו ניילון או ABS, סביר להניח שצריכת החשמל של המדפסת שלכם תהיה גבוהה.

התחממות של מצע ההדפסה

הטמפרטורה של מצע ההדפסה הולכת יד ביד עם טמפרטורת הסיבים. היתרון של מצע ההדפסה המחומם הוא ששכבות הסיב הראשונות שמונחות עליו לא מתקררות ישר אלא נשארות בטמפרטורה המתאימה – וזה חשוב מאוד בשביל שההיצמדות תהיה טובה.

לשכבות הסיב יש נטייה להידבק אחת לשנייה, אבל לא למשטחים אחרים. בשביל לפתור את הבעיה הזאת ולהבטיח שהסיבים ידבקו למשטח, צריך להגדיר את הטמפרטורה המתאימה לכל סיב. ככל שמצע ההדפסה יותר גדול, כך צריך יותר חשמל כדי לשמור עליו בטמפרטורה שהגדרתם.

איבוד חום

הרכיבים של המדפסת יכולים להגיע גם לטמפרטורה של 200 מעלות ואפילו יותר. בשביל שההדפסה תצא כמו שצריך הם חייבים להישאר בטמפרטורה גבוהה, ככה שאם הם "מאבדים" חום מכל סיבה שהיא, למשל אם הם נמצאים בחדר קריר בגלל שימוש במזגן, אז גוף החימום יצטרך לפצות על הירידה בטמפרטורה וזה יגרום לעליה בצריכת החשמל. אם יש לכם אפשרות למזער את אובדן החום, אז תוכלו לחסוך הרבה בעלויות החשמל.

מנועי צעד

מנוע צעד הוא מנוע שיכול להסתובב ב"צעדים" מדויקים, כלומר כל תנועה שלו היא צעד (1.8 מעלות), ובזכות התכונה הזאת הוא מסוגל להזיז את חלקי המדפסת בצורה מדויקת כדי ליצור את המודל המודפס ברזולוציה גבוהה. אמנם המנועים האלה צורכים יחסית מעט חשמל, אבל בגלל שהם צריכים לפעול לאורך כל התהליך (לפעמים גם כמה שעות ברצף), אז זה עלול להוביל לצריכת חשמל מרובה.

לוח בקרה

לוח הבקרה הוא בעצם המוח של המדפסת, והוא מורכב ממספר רכיבים חשמליים שמסייעים לשלוט על כמה דברים: הטמפרטורה, מיקום הזרבובית, ועוד. למרות שלוח הבקרה מאוד חשוב לתפעול המכשיר, הוא לא צורך הרבה חשמל ביחס לרכיבים האחרים.

המסקנה מכל זה היא שרוב החשמל שהמדפסת צורכת קשור בעיקר לזרבובית ומצע ההדפסה. אמנם זה לא כל כך מפתיע, אבל בזכות המידע הזה אפשר לדעת איך להפחית את צריכת החשמל.

השוואה בין צריכת החשמל של דגמי מדפסות תלת מימד שונות

בגלל שאי אפשר לדעת את צריכת החשמל המדויקת של המדפסת מבלי לדעת באיזה דגם מדובר, בואו נשווה עכשיו שני דגמים פופולריים ונראה כמה חשמל הם צורכים.

נתחיל עם ה-Delta Monoprice Mini. מדפסת תלת מימד קטנה וזולה מאוד של חברת Delta, שנחשבת מאוד פופולרית בקרב מתחילים. המאפיין הכי בולט שלה הוא ראש ההדפסה שנשלט על ידי 3 מנועי צעד. על פי הנתונים הרשמיים, המדפסת הזאת צורכת רק עד 45 וואט במהלך החימום המוקדם של מצע ההדפסה והזרבובית. צריכת החשמל עולה מעט לאזור ה-60 וואט במהלך ההדפסה, ככל הנראה בגלל מנועי הצעד.

לצורך השוואה, בואו נבחן עכשיו את צריכת החשמל של Flashforge Creator Pro. מדובר במדפסת תלת מימד הרבה יותר יקרה עם מצע הדפסה יותר גדול, והיא מגיעה בתוך מארז שעשוי ממתכת. כדי לחמם את מצע ההדפסה נדרשים לא פחות מ-300 וואט, וצריכת החשמל של הזרבובית היא קצת יותר מ-280. למרות זאת, המדפסת בנויה בצורה אופטימלית לשמירה על הטמפרטורה ולכן היא צורכת כ-250 וואט בזמן ההדפסה.

שתי מדפסות התלת מימד האלה נותנות לנו איזשהו קנה מידה, שמדפסת חשמלית צורכת בין 60 וואט לחסכוניות יותר ועד ל-250 וואט ל-"כבדות" יותר. בתרגום לקוט"ש (קילוואט לשעה) אנחנו מדברים על טווח של 0.07-0.24.

עכשיו בואו נשווה את צריכת החשמל של המדפסת התלת מימדית למכשירים אחרים שיש לנו בבית. למשל, מחשב שולחני ממוצע צורך בערך 1.05 קוט"ש – יותר מפי 4 מאשר צריכת החשמל של המדפסת Flashforge Creator Pro.

מדובר בחדשות טובות לחובבי הדפסת התלת מימד, במיוחד אלה שמשתמשים בהן במשך מספר שעות ברצף. למרות שזה לא תירוץ לבזבז חשמל סתם, אבל זה עדיין כיף לדעת שהתחביב הזה לא מנפח לכם את חשבון החשמל בצורה לא הגיונית.

טיפים להפחתת צריכת החשמל

3 חצים פוגעים במטרה מצויירת באמצע שלה

אז למרות שכפי שכבר הסברנו צריכת החשמל של המדפסות האלה לא צפויה לנפח לכם את חשבון החשמל בצורה דרסטית, סביר להניח שעדיין תשמחו לגלות דרכים להוזיל את צריכת החשמל, ובכך את העלויות.

השתמשו במדפסת עם מארז

כפי שציינתי, המדפסת Flashforge Creator Pro מגיעה בתוך מארז – כשמצע ההדפסה נמצא בתוך מארז זה מסייע לשמור על הטמפרטורה, ובכך מסייע להפחית באופן משמעותי את צריכת החשמל. זה חשוב אפילו יותר אם תהליך ההדפסה שלכם דורש טמפרטורות גבוהות מהממוצע. אם אתם משתמשים במדפסת זולה שמגיעה בלי מארז אתם יכולים להכין מארז מאולתר מעץ או מתכת, ולהכניס לתוכו את המדפסת. תוכלו למצוא סרטוני וידאו ומדריכים שונים באינטרנט שמסבירים איך לעשות את זה נכון.

קצרו את זמן ההדפסה

זמן הוא גורם שלא דיברנו עליו הרבה, אבל הוא ללא ספק אחד הגורמים שהכי משפיעים על צריכת החשמל של המדפסת. אם אתם יכולים לקצר את זמן ההדפסה, אז תוכלו להפחית גם את צריכת החשמל.

תוכלו להשיג את המטרה הזאת במספר דרכים שונות, הנה 2 הדרכים הכי יעילות: הראשונה, היא הגדלת מהירות ההדפסה, והשניה, היא הדפסה בשכבות עבות יותר. כמובן שתצטרכו לקחת בחשבון גורמים נוספים כמו טמפרטורת הדפסה, איכות המוצר, ועוד.

הדפיסו עם סיבים בטמפרטורה גבוהה רק במידת הצורך

כפי שכבר ציינו, לטמפרטורה יש השפעה משמעותית על צריכת החשמל – גם אם מדובר "רק" על 30-40 מעלות צלזיוס יותר. ההמלצה היא לא להגדיר את הטמפרטורה של הסיבים או של המצע החם לטמפרטורה גבוהה אלא אם זה באמת הכרחי.

אם חיסכון בחשמל הוא קריטי בשבילכם, אז אנחנו ממליצים להשתמש ב-PLA (פלסטיק). השימוש ב-PLA יסייע גם בהפחתת צריכת החשמל, וגם מדובר בחומר מתכלה ולכן הוא נחשב ירוק לעומת חומרים אחרים.

סיכום

יד פורצת מתוך רקע צהוב ועושה סימן של הכל מעולה

בתור צרכנים אחראיים חשוב שנבדוק ונדע כמה מכשירי החשמל בבית שלנו צורכים, בין אם מדובר במקרר שלנו, מכונת הכביסה החדשה שקנינו, או מדפסת תלת מימד. בתקופה הזאת כשהדפסת תלת מימד הופכת להיות יותר ויותר פופולרית, זה בדיוק הזמן לדבר על הנושא הזה.

זה אמנם די מפתיע לגלות עד כמה המדפסות האלה חסכוניות בחשמל, במיוחד בהשוואה למחשבים או טלוויזיות שיש כמעט לכל אחד מאיתנו בבית, אבל זה לא תירוץ שלא לנסות להפחית את צריכת החשמל בכל מקרה.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

אייל ביטון
אייל ביטון

מומחה למדפסות תלת מימד. כיום שותף בחברת: "ספיידר תלת מימד" החברה הגדולה והמקצועית בישראל בתחום מדפסות התלת מימד, שאותה הקים ממקום של אהבה לתחום, ברצון ואמונה שכולם מגיע להנות מהקסם של להגשים את הרעיונות שלהם. אייל לקחת על עצמו לעזור לכל מי שאפשר בתחום, ועם הזמן השמועה פרסה לה כנפיים ומרוב כמות הפניות ומפני שלא מצא זמן לעזור לכל אדם בנפרד, החליט לעזור להמונים בעזרת מדריכי וידאו, כתיבת מאמרים, שיתוף בניסויים שהוא עורך, יחד עם חשיפת מדפסות תלת מימד חדשות, חומרי גלם חדשים מדריכים על תוכנות לעיצוב תלת ימדי ועוד.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן