מה ההבדל בין הרשת האלחוטית Wi-Fi 6 לבין רשת סלולר 5G?

כל העולם עובר לאונליין – יותר ויותר אנשים מחוברים לאינטרנט כל הזמן. היום, בכל בית יש מספר מכשירים שמחוברים לאינטרנט בו זמנית: מחשבים נייחים, מחשבים ניידים, סמארטפונים, טאבלטים, ואפילו מכשירי חשמל ביתיים כמו טלוויזיה, מקרר, מזגן או כל מכשיר שאפשר לשלוט עליו מרחוק, בעיקר בבתים חכמים.

בגלל זה, כמעט בכל בית יש רשת אינטרנט אלחוטית (Wi-Fi). בנוסף לזה, גם הסמארטפונים שלנו מחוברים לאינטרנט באמצעות ספקי הסלולר השונים.

אם Wi-Fi 6 הוא הטכנולוגיה הכי חדשה של האינטרנט האלחוטי, אז המקביל שלו ברשת הסלולר הוא 5G.

למרות ששניהם מתמקדים בעיקר בלספק אינטרנט אלחוטי במהירות כמה שיותר גבוהה, יש הבדל משמעותי בין רשת סלולר לרשת אינטרנט אלחוטית.

במילים פשוטות, Wi-Fi 6 היא טכנולוגיה אלחוטית לטווח קצר התלויה בראוטר (נתב רשת), ולעומת זאת אינטרנט של 5G קשור בכלל למפעיל הסלולרי שלכם.

הרעש סביב 2 הרשתות

בכל פעם שיוצא דור חדש של רשת סלולרית, מתחילה השוואה בלתי נמנעת בינם לבין הרשתות האלחוטיות.

ראינו את זה בעבר עם רשתות סלולר של 3G ו-4G, וכבר אז היו אנשים שאמרו שרשת הסלולר תגיע לביצועים כל כך טובים שלא נצטרך להשתמש יותר בראוטרים (על 4G אמרו שהיא הולכת להשמיד את ה-Wi-Fi 5). כמובן שזה לא קרה בפועל, ועד היום יש שימוש נרחב גם ברשת סלולרית וגם בראוטרים בו זמנית.

היום אנחנו שומעים את אותם דברים גם על רשת הסלולר 5G, אז אנחנו יכולים להבטיח לכם שזה לא יקרה, והרשתות האלחוטיות לא הולכות להיעלם, ובהמשך המאמר הזה נסביר לכם בדיוק למה.

טענות בנוגע לרשת סלולר 5G

ההנחה הרווחת היא שמהירות ההורדה המקסימלית שאפשר להגיע אליה באמצעות רשת 5G היא 4 ג'יגה בייט לשניה. כן, זה יותר מהיר מרשת אלחוטית של Wi-Fi 5 שיכולה להגיע למהירות הורדה מקסימלית של 3.5 ג'יגה בייט לשניה.

לשם ההשוואה, רשת Wi-Fi דור 6 יכולה להגיע למהירות הורדה מקסימלית של 9.6 ג'יגה הרץ בשניה. לכן, רשת Wi-Fi דור 6 מהירה יותר מרשת סלולר 5G.

למרות זאת, השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא: "האם אנחנו בכלל צריכים מהירות כל כך גבוהה?"

מהירות ההורדה הכי גבוהה בארצות הברית למשל היא 72 מגה בייט לשניה, שזה אפילו לא אחוז אחד מהמהירות המקסימלית שטכנולוגיית הרשת האלחוטית הזאת יכולה לספק. למרות זאת, היתרונות של הטכנולוגיה החדשה (Wi-Fi 6) לא מסתכמים רק במהירות, ויש מספר משתנים חשובים נוספים.

הפוטנציאל של 5G

  • 5G מגיעה למהירות חיבור גבוהה יותר מ-4G.
  • 5G הוא שירות סלולרי, לכן הוא משתמש בתדרים בעלי רישיון. בגלל זה אין סיכוי שתהיה הפרעה או "ערבוב" בין תדרי הסלולר לתדרים של רשתות אלחוטיות.
  • בדומה לטכנולוגיית 4G LTE, ה-5G קיים אצל רוב המפעילים הסלולריים.
  • נכון להיום, 5G עדיין לא זמין לשימוש. לכן, ההשוואות יהיו לרשת 4G, כי היא הטכנולוגיה הכי חדישה לרשת סלולר שאפשר להשתמש בה. הצפי הוא שרשתות 5G יתחילו לפעול תוך 4-5 השנים הקרובות, וגם זה רק בערים הגדולות. לכן, ייקח זמן עד שרשת 5G תהיה זמינה כאן בישראל.

הפוטנציאל של Wi-Fi 6

  • Wi-Fi 6 הוצג לעולם לראשונה בספטמבר 2019. חלק מהמחשבים הניידים הכי חדישים, במיוחד כאלה שיש להם מעבד דור 10 של אינטל, כבר תומכים בטכנולוגיה הזאת.
  • מבחינת מכשירים סלולריים, סמסונג S10 עם מעבד של Snapdragon 855 מגיע עם תמיכה של Wi-Fi 6.
  • באופן תיאורטי, Wi-Fi 6 מציע מהירות מקסימלית של 9.6 ג'יגה בייט לשניה עם שיפור רוחב הפס ומערכת ניהול תעבורה מתקדמת.
  • דור 6 של Wi-Fi מגיע עם פרוטוקול אבטחה טוב יותר מסוג WPA.

קווי דמיון ושוני בין Wi-Fi 6 לרשת 5G

נתחיל בשוני – רשת סלולר 5G משתמשת בתדרים בעלי רישיון, ורשת האלחוטית Wi-Fi 6 פועלת על תדרים ללא רישיון.

חברות הסלולר צריכות לשלם כסף כדי שיוכלו לשדר בתדר אלחוטי, והעלויות האלה כמובן מתגלגלות בסופו של דבר אלינו הצרכנים.

בגלל שזה עולה להם כסף, אנחנו חייבים להירשם לשירותים של המפעילים הסלולריים ולשלם עליהם, והם מצידם צריכים לדאוג לתשתיות מספיק טובות כדי שכיסוי הרשת שלהם יהיה גדול ככל האפשר.

עד כמה Wi-Fi 6 מהיר?

הרשת האלחוטית הזאת מתבססת על תדרים בלי רישיון – כאלה שזמינים בחינם. למרות זאת, הראוטרים מוגבלים יחסית מבחינת טווח הקליטה שלהם לעומת האנטנות של חברות הסלולר.

רשתות Wi-Fi מוגבלות לאזורים מסוימים, בדרך כלל לבית או לבניין, ובכל מקרה הצרכנים צריכים לשלם לספק אינטרנט כדי לגלוש ברשת.

5G זמין לכל הרשתות הסלולריות. כדי להתחבר לרשת 5G תצטרכו לדאוג שיהיה לכם סמארטפון שתומך בטכנולוגיה הזאת, וגם לקבל מחברת הסלולר כרטיס סים תואם.

כדי ליהנות מ-Wi-Fi 6 תצטרכו לקנות ראוטר מתאים

בדיוק כמו בסמארטפונים, גם ברשת האינטרנט הביתית תצטרכו ראוטר שתומך בטכנולוגיה החדשה כדי ליהנות ממנה. אם הראוטר שלכם תומך רק ב-5G, אז מן הסתם שלא תוכלו להתחבר באמצעותו ל-Wi-Fi 6.

הטכנולוגיה החדשה של Wi-Fi 6 מגיעה בשני תדרים: 2.4 ו-5 ג'יגה הרץ, בדומה למה שיש היום. ההבדל העיקרי ביניהם הוא מהירות הגלישה, אבל יש הבדל נוסף:

תדר של 5 ג'יגה הרץ לא יכול לחדור דרך משטחים עבים כמו קירות, תקרות ורצפות, ולתדר 2.4 ג'יגה הרץ יש טווח גדול יותר.

בדומה ל-Wi-Fi 6, גם רשת סלולר 5G תתקשה לחדור דרך משטחים עבים כמו קירות, אבל תספק ביצועים מרשימים באזורים בהם אין הפרעה.

אפשר להשתמש ברשת 5G גם כשאנחנו בתנועה: באוטובוס, ברכב או ברכבת.

משתמשים יכולים להתחבר לאינטרנט עם המחשב הנייד באמצעות נקודה חמה (Hotspot), בדיוק כמו שיכולנו עם רשת 4G. במקרה של שימוש במחשבים נייחים ללא מתאם רשת לחיבור אלחוטי, אפשר להתחבר לרשת 5G באמצעות שימוש בכרטיס רשת חיצוני או ראוטר.

רשת סלולר 5G מספקת חיבור אינטרנט מעולה כשאנחנו נמצאים בחוץ, בעוד שהרשת האלחוטית Wi-Fi 6 מספקת חיבור מעולה בתוך מבנים. חשוב לציין שבשני המקרים הטכנולוגיות עובדות הכי טוב בטווח התדרים שלהם, וככל שמתרחקים ממקור הרשת (הראוטר או האנטנה), ככה גם המהירות וגם איכות החיבור יורדות.

היתרונות של רשת סלולר 5G

  • ניידות – אפשר להסתובב בחוץ ולהמשיך לגלוש ברשת.
  • אפשר להתחבר לרשת גם כשטסים לחו"ל (בדרך כלל בתשלום נוסף למפעיל הסלולרי).
  • שימוש ב-5G יכול לספק חיבור אינטרנט גם למחשבים (באמצעות נקודה חמה).
  • 5G יכולה להתמודד בצורה יותר טובה עם עומס ברשת.
  • הטכנולוגיה צפויה להמשיך ולהשתפר כל הזמן ועדיין להמשיך ולתמוך במכשירים יחסית ישנים.

היתרונות של הרשת האלחוטית Wi-Fi 6

  • אפשר להתחבר אליהעם הרבה מאוד מכשירים במקביל: תוכלו להתחבר לרשת עם המחשב הנייח, הנייד, הטאבלט, הסמארטפונים, הטלוויזיה, ואפילו למכשירים חכמים כמו מקרר, מזגן, ועוד.
  • החיבור הזה צורך מעט מאוד חשמל ולכן לא יפגע בחיי הסוללה של המכשיר שמחוברים דרכו לרשת.
  • הרשת מגיעה עם אבטחה ברמה גבוהה מאוד כי המכשירים שמחוברים אליה חייבים להיות מסונכרנים עם פרוטוקול האבטחה WPA3.
  • בדרך כלל מספיק ראוטר אחד כדי שתהיה לכל הבית גישה לאינטרנט
  • תוכלו לקנות ראוטר בשם FRITZ Box 6890 שאליו אפשר להכניס כרטיס סים, והוא משתמש בתדר LTE בדומה לרשתות הסלולריות. אפשר להשתמש בו באופן דומה לנקודה חמה, רק עם מהירות גלישה וטווח קליטה הרבה יותר גדולים.

אז מה עדיף, רשת סלולר 5G או Wi-Fi 6?

לפני שנחליט מה יותר טוב, בואו נעבור על כמה דברים שחשוב שתדעו:

ל-2 הטכנולוגית האלה יש את אותה מטרה: לספק לנו אינטרנט מהיר. למרות כל ההתלהמות, שתי הרשתות יכולות לפעול במקביל. בהשוואה לגרסאות הקודמות שלהן, היום שתי הרשתות יכולות לתמוך ביותר מכשירים שמחוברים אליהן בו זמנית.

הסבר על רשת סלולר 5G

בכל הנוגע לבחירה לרשת ביתית, Wi-Fi 6 לוקחת ובגדול בזכות צריכת החשמל הנמוכה, המהירות הגבוהה, ושטח הכיסוי הרחב. הרשת האלחוטית עדיפה במקומות גדולים שדורשים כיסוי נרחב, למשל: אצטדיונים, אולמות, קניונים, וכדומה.

רשת סלולר 5G עדיפה כשרוצים לגלוש באינטרנט בחוץ!

החיבור של רשת 5G עובד מעולה כשנמצאים בחוץ, אפילו אם אתם נמצאים בתנועה מהירה (באוטו, רכבת, וכו').

רשת Wi-Fi 6 הוצגה לראשונה בשנת 2019, ועד סוף 2020 יותר ויותר מכשירים יתמכו בטכנולוגיה הזאת.

רשת הסלולר 4G תעלם תוך כמה שנים, אבל היא תהיה זמינה במדינות המפותחות כנראה עד סוף שנת 2021. כאן בישראל הרשת צפויה להישאר עד שנת 2023, אבל זה תלוי בהרבה מאוד גורמים.

לנו בתור צרכנים אין יותר מדי מה לדאוג בנושא, כי אנחנו כמובן נהנה משני העולמות: כשאתם בבית או במשרד, תוכלו ליהנות מהרשת האלחוטית, וכשאתם בחוץ תוכלו ליהנות מרשת הסלולר.

4 דברים חשובים

מספר 4 מעוצב מגיר מכאני על רקע כתום

אבטחת הרשת

הרבה אנשים מאמינים שטכנולוגיית הסלולר יותר מאובטחת מאשר רשת אלחוטית. אז אמנם LTE הוא תקן מאובטח, אבל בכל הנוגע לאיתור מיקום המכשיר וכדומה, הוא נחשב פחות מאובטח מאשר ראוטר. למרות זאת, טכנולוגיית 5G משתמשת באמצעי זיהוי רבים כדי להקשות בצורה משמעותית על הפריצה למכשירים. רשת Wi-Fi 6 מציעה אבטחה ברמה גבוהה יותר באמצעות פרוטוקול האבטחה WPA3.

תכונות

רשת 5G מציעה מהירות הורדה גבוהה מאוד של עד 4 ג'יגה בייט לשניה. Wi-Fi 6 לעומתה יכולה לספק גם מהירות הורדה יותר גבוהה, והיא גם יותר יציבה.

אמינות

רשת 5G מבוססת על תדרים בעלי רישיון, בגלל זה יש נטייה לחשוב שהיא יותר יציבה. גם אם כן, זה בטח לא אומר שהרשת האלחוטית Wi-Fi 6 היא לא יציבה. למרות שהיא פועלת על תדרים בלי רישיון, היא נחשבת למאוד אמינה ומאוד יציבה.

המחיר

רשת 5G עדיין לא זמינה, ולכן לא ניתן לדעת מראש אם זה ישפיע על המחירים שחברות הסלולר גובות מאיתנו. בכל אופן, בכל הנוגע לעלויות, יכול מאוד להיות שתצטרכו לשדרג את הסמארטפון שלכם כדי שיתמוך בטכנולוגיה החדשה.

רשת Wi-Fi 6 אמנם כבר קיימת, אבל כרגע מעט מאוד מכשירים תומכים בה. סביר להניח שתצטרכו להשקיע בראוטר שתומך ברשת הזאת ובנוסף, תצטרכו לוודא שהמכשיר שמתחבר לרשת האלחוטית (מחשב, סמארטפון, וכו') גם כן תומך בה.

Wi-Fi 6 או 5G: סיכום ומסקנות

בחור צעיר ובלונדיני עם משקפיים יושב בחוץ ובודק דברים במחשב שלו עם חיוך

גם רשת סלולר 5G וגם Wi-Fi 6 הן טכנולוגיות מצוינות. היתרון של רשת הסלולר הוא שהיא מספקת כיסוי נרחב גם כאשר אנחנו בחוץ, בעוד שהרשת האלחוטית מהירה ויציבה יותר. בקיצור, אם אתם בתוך מבנה – עדיף רשת אלחוטית ואם אתם בחוץ, אז עדיף לגלוש על רשת הסלולר.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי
יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן