מה ההבדל בין USB-C לבין Thunderbolt 3? מדריך מקיף

אם יצא לכם לאחרונה להסתכל על דגמים יחסית חדשים של מחשבים ניידים, במיוחד כאלה עם מעבד דור 10 של אינטל, סביר להניח ששמתם לב שהמילים 3 Thunderbolt ו-USB C מופיעות לעיתים דיי קרובות (כנ"ל לגבי מחשבי המקבוק של אפל).

אז מה זה בכלל Thunderbolt 3, ומה ההבדל בינו לבין USB C? בואו נבין קודם כל מה זה בדיוק כל אחד מהם, ולאחר מכן נעבור על ההבדלים ביניהם.

קודם כל, שניהם תקנים המשמשים לחיבור בין מחשבים לבין ציוד היקפי כמו אוזניות, מקלדות, מדפסות, ועוד.

אז מה ההבדל ביניהם?

USB C – המחבר הכי חדיש

מחבר מסוג USB C

חיבור USB הוא לא המצאה חדשה, -כמעט כל מי שיצא לו להשתמש במחשב נייח או נייד יודע מה זה מחבר ומה זה כבל USB, שכידוע משמש להעברת נתונים, ובשנים האחרונות הוא משמש גם להטענת הטלפונים הניידים.

גרסת C היא למעשה גרסת ה-USB הכי חדשה ומתקדמת שיצאה עד היום: לעומת הדגמים הקודמים, היא נבנתה בצורה כזאת שהיא יכולה להתחבר בשני כיוונים, ולא רק בכיוון אחד. בנוסף, מחברי USB C יכולים להתממשק עם מתאמים מיוחדים, כדי שיהיה אפשר לחבר אליהם כבלים ומכשירים של הגרסאות הקודמות.

דברים נוספים שחשוב לציין, הם שבאמצעות המחבר הזה ניתן להעביר עד 100 וואט חשמל למכשירים המחוברים אליו, מהירות העברת הקבצים המקסימלית היא 10 ג'יגה בייט לשניה, והוא תומך בוידאו ברזולוציה של 4K ללא העברת סאונד כמובן (לעומת Thunderbolt וכבל HDMI למשל).

Thunderbolt 3 – הגרסה הכי עוצמתית שקיימת כיום

מחבר מסוג Thunderbolt 3

Thunderbolt הוא מחבר טכנולוגי שאמור להחליף את ה-USB, והוא בעצם שילוב של DisplayPort, PCI Express וטכנולוגיות DC Power, ולכן הוא המחבר הכי מגוון שיש, כי הוא תומך בהרבה מאוד מכשירים שונים.

הטכנולוגיה הזאת נוצרה בזכות שיתוף פעולה בין החברות אינטל ואפל. יש 3 גרסאות של Thunderbolt, כאשר Thunderbolt 3 היא הגרסה הכי חדשה, מהירה וחזקה שיש, וכמעט כל מחשבי המקבוק החדשים מגיעים עם המחברים האלה כבר מובנים בתוכם.

מה הקשר בין Thunderbolt 3 לבין USB C?

קודם כל, גם מחברי Thunderbolt 3 וגם מחברי USB C נמצאים איתנו כבר תקופה די ארוכה. Thunderbolt 3 נמצא בשימוש משנת 2015, ו-USB C הוצג לעולם עוד בשנת 2013, אבל הוא נכנס לשימוש רק בשנת 2015, לכן תחילת השימוש בשתי הטכנולוגיות היה די מקביל.

במשך מספר שנים 2 הטכנולוגיות הללו תמכו במכשירים שונים עבור אנשים (ושימושים) שונים, אבל ככל שעבר הזמן הן התחילו להיות יותר ויותר דומות אחת לשניה: בגלל שחיבורי USB C צברו פופולריות, Thunderbolt דאגו שהמחברים שלהם יוכלו לתמוך גם ב-USB C.

לכן, יצרני מחשבים ניידים ומכשירים אחרים התחילו לייצר מחברים עם כניסות USB 2.0 להתקנים ישנים יותר וכניסות Thunderbolt ששימשו גם בתור מחברי USB-C וגם בתור מחברי Thunderbolt 3.

אז מה יש ל-Thunderbolt 3 להציע לנו בעצם?

מבחינת ביצועים ויכולות, הטכנולוגיה הזאת עולה על USB-C בכמה רמות.

  • באמצעות Thunderbolt 3 אפשר להעביר קבצים במהירות מקסימלית של 40 ג'יגה בייט לשניה, הרבה יותר מהר ממה שאפשר עם חיבור של USB C.
  • Thunderbolt יכול לתמוך בעד שני סרטים במקביל ברזולוציית 4K, ואפילו רזולוציית 5K כולל העברת אאודיו (בדומה ל-HDMI).
  • אפשר להעביר קבצים במהירות מקסימלית של 40 ג'יגה בייט לשניה גם בכבל באורך של כחצי מטר.
  • כמובן, ככל שהכבל ארוך יותר, ככה מהירות העברת הקבצים יורדת. לכן, בשימוש של כבל באורך של מטר, מהירות העברת הקבצים המקסימלית תהיה כ-20 ג'יגה בייט לשניה. למרות זאת, חלק מהכבלים היקרים יותר עדיין יוכלו לתמוך במהירות גבוהה יותר גם אם הם מגיעים באורך של מטר אחד.
  • Thunderbolt 3 מאפשר חיבור של מספר רב של התקנים במקביל, כאשר כולם מקושרים זה לזה, ובמקביל גם למחשב כמובן.

אז מה ההבדלים בין Thunderbolt 3 לבין USB C?

Thunderbolt 3 – הדור השלישי

Thunderbolt 3 הוא הדור השלישי של הטכנולוגיה הזאת, כשלפניו היו כמובן Thunderbolt 1 ו-2, ולכל אחד מהם היה מחבר שונה.

כיום, המחבר של Thunderbolt 3 נהיה מעין מחבר גלובלי שאפשר להשתמש בו גם כדי לחבר כבל USB, אבל חשוב לזכור שרק עם הכבלים המיוחדים של Thunderbolt אפשר ליהנות ממלוא העוצמה של הטכנולוגיה הזאת. לכן, חשוב שתשימו לב איזה כבל אתם קונים.

בקיצור מה עדיף – Thunderbolt או USB?

באופן כללי, USB C היא טכנולוגיה מעולה. בהשוואה לגרסאות הקודמות, היא הרבה יותר מהירה ומגוונת.

כיום השימוש העיקרי בכבל USB הוא לצורך טעינת סמארטפונים, טאבלטים ומכשירים דומים. לכן, אם אתם לא באמת צריכים Thunderbolt, אז גם USB יכול לעשות אחלה של עבודה. למרות זאת, חשוב לציין שמחברי Thunderbolt הם יותר טובים בכל פרמטר.

נכון להיום אין אף טכנולוגיה שמשתווה ל-Thunderbolt, במיוחד במהירות העברת המידע אבל לא רק.

אז נכון, USB 4 עדיין נמצא בשלבי פיתוח, אבל נכון לרגע זה – מחברי Thunderbolt נחשבים הכי טובים והכי מתקדמים. אז האם זה אומר שהיצרנים צריכים להחליף את כל יציאות ה-USB ליציאות Thunderbolt? לא, זה בכלל לא הכרחי.

האם Thunderbolt שווה את ההפרש במחיר?

במשך שנים, Thunderbolt 3 ו-USB C פעלו אחד במקביל לשני. למרות שהיום הם יותר מתואמים מאי פעם, עדיין יש לפעמים חוסר תאימות עם מכשירים מסוימים, בעיה שנפתרת כאשר שניהם משתמשים באותו מחבר.

לעומת מחברי ה-USB שהם ברירת מחדל, מחברי Thunderbolt עולים יותר כי הם דורשים הוספת חומרה נוספת למחשב. לכן, לא תראו אותם במכשירים זולים ונחותים. חלק מיצרני המחשבים למשל יציעו לכם 2 מחברי USB ורק מחבר Thunderbolt אחד, ולרוב זה נעשה משיקולים כלכליים.

לבסוף, חשוב לזכור שמחברי Thunderbolt פועלים עם מעבדים של חברת אינטל, והמעבד הכי חדיש שלהם – דור 10, מגיע עם מחברי Thunderbolt מובנים.

הנה כמה דוגמאות למכשירים וטכנולוגיות שמשתמשים ב-Thunderbolt:

צגי 5K

צגים ברזולוציה של 5K נפוצים בעיקר בתעשיית הרפואה. הצגים האלה מגיעים עם רזולוציה של 5120×2880 ומעניקים זווית צפייה של 178 מעלות. הם תלויים במחברים וכבלים של Thunderbolt, ובלעדיהם הם פשוט לא יכולים לפעול.

מעבדים גרפיים חיצוניים

מלבד שיפור חוויית המשחק, למעבד גרפי יש יתרונות נוספים כמו הדמיה, עריכת סרטים ועיבוד וידאו. המעבדים האלה זקוקים לטכנולוגיית Thunderbolt 3 כדי שיוכלו לעבוד בצורה חלקה.

הארד דיסק חיצוני

בעידן המודרני, חשוב שיהיה כונן גיבוי לקבצים החשובים שלנו. ככל שהמידע ממשיך להצטבר בכונן, ככה עולה האתגר שטכנולוגיית USB C צריכה להתמודד איתו כדי לסייע בגיבוי של המידע הזה. Thunderbolt 3 עם מהירות העברת קבצים מקסימלית של 40 ג'יגה בייט לשנייה, בהחלט יכול לסייע בזירוז העבודה.

מחברי רשת בין מחשבים שונים – רשת "Peer to Peer"

אז מה זה בכלל Peer to Peer? מדובר על רשת תקשורת בה כל אחד מהקצוות מתפקד גם כלקוח וגם כשרת, וכל אחד מהם יכול ליזום או לסיים התקשרות, וגם לספק או לדרוש שירותים. באמצעות Thunderbolt 3, תוכלו לעשות את זה במהירות המקסימלית ולהעתיק קבצים עם בנפחים גדולים. זה שימושי בעיקר כשמבצעים שדרוג לרשת או שעוברים למערכת חדשה. באמצעות תחנת עגינה תוכלו לחבר מספר מכשירים עם כבלים של Thunderbolt לאותו מחשב במקביל. תחנות העגינה כוללות בדרך כלל גם מחבר HDMI, את'רנט (כבל רשת), ומחבר אאודיו לחיבור רמקולים או אוזניות מסוגים שונים.

שאלות ותשובות

סימן שאלה שמצוייר עם גיר לבן על לוח שחור גדול

האם אפשר לחבר כבל של Thunderbolt למחבר של USB C?

התשובה היא לא. מחברי USB C לא מבוססים על פרוטוקול PCIe, אלא על פרוטוקול USB 3.1.

מה יקרה אם ננסה לחבר כבל Thunderbolt 3 למחבר USB C?

זה פשוט לא יעבוד, כי כמו שכבר אמרתי, מחברי ה-USB לא מבוססים על פרוטוקול PCIe. לכן, אי אפשר לחבר כבל Thunderbolt לחיבור USB, אבל כן אפשר לחבר כבל USB C למחבר Thunderbolt, והוא יעבוד בצורה מצוינת.

אז מכיוון שאי אפשר לחבר כבל Thunderbolt למחבר USB, אינטל החליטו לפתור את הבעיה על ידי יצירת שבב בשם טיטאן רידג' (Titan Ridge), שהוא למעשה בקר שליטה שמאפשר לחבר כבל Thunderbolt, ועדיין ליהנות ממהירות העברת הקבצים של עד 40 ג'יגה לשניה.

כיום, חלק מיצרני המחשבים מסווגים את המחברים בתור: USB-C Thunderbolt 3, כדי שהלקוחות ידעו שהמחבר תומך ב-2 הטכנולוגיות האלה.

איך יודעים אם המחבר תומך בת'נדרבולט?

קודם כל המבנה של Thunderbolt ו-USB מעט שונה. מעבר לזה, חשוב לחפש את המילה Thunderbolt על המחברים והכבלים, כי הם בדרך כלל מגיעים עם השם או לפחות הלוגו מודפס עליהם.

מה צופה לנו העתיד?

בחור צעיר לובש משקפיים עתידניות בצבע שחור ומסתכל על המסך

Thunderbolt 3 הוצג לראשונה בשנת 2015. מכיוון שעברו לא מעט שנים, אולי הגיע הזמן שיעבור שדרוג, אבל נכון להיום חברת אינטל עדיין לא הודיעה שהיא מתכוונת לשדרג לגרסה חדשה.

מצד שני, מה שהם כן הולכים לעשות זה לשלב את טכנולוגיית USB 4 אל תוך המחברים שלהם. כבר בשנת 2019 הכריזו על מבנה ה-USB 4 ולכן אינטל כבר יודעים איך לעשות את ההתאמות. עם זאת, ה-USB 4 כנראה יתחיל להיכנס לשימוש רק בשנת 2021.

הדבר אולי הכי בולט ב-USB 4 הוא שהגרסה הזאת תכלול העברת קבצים במהירות מקסימלית של 40 ג'יגה בייט לשנייה, בדיוק כמו Thunderbolt 3. אז ככל שטכנולוגיית USB 4 תתקדם, יכול להיות ש-Thunderbolt תחווה פגיעה כתוצאה מכך, ואולי אפילו תתחיל להיעלם בהדרגה. עד אז, המחשבים ימשיכו להגיע עם מחברים ל-USB וThunderbolt, או מחברים משולבים. בכל מקרה, זה תמיד טוב לדעת מה ההבדל בין שני סוגי המחברים.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי
יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

3 תגובות
הכל הכי עוזר הציון הכי גבוה הציון הכי נמוך הוספת סקירה
  1. תודה על ההסבר המקיף מעניין מבהיר של USB AND THUNDERBLOT /

  2. מת על האתר, עזר לי במלא דברים. תודה.

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן