מה ההבדל בין כונן SSD לבין כונן HDD? המדריך המלא

הארד דיסק (בעברית: דיסק קשיח) הוא רכיב המשמש לשמירת נתונים במחשבים נייחים וניידים. הוא פותח לראשונה על ידי חברת IBM בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ומאז ועד היום הוא נחשב לאחד הרכיבים הבסיסיים והכי חשובים שיש במחשב.

קיימים שני סוגים עיקריים של הארד דיסק: HDD ו-SSD. עד לפני כמה שנים ה-HDD היה נחשב לברירת מחדל ברוב המחשבים, וברוב המקרים הוא שימש בתור האפשרות היחידה לאחסון של מידע. מאז הטכנולוגיה התקדמה מאוד, והיום כונני ה-SSD נותנים פייט רציני לכונני ה-HDD.

השוואה בין HDD ל-SSD

מאפייניםכונן SSDכונן HDD
ביצועים – מהירות כתיבה/העתקת קבציםמהיר מאודממוצע
צריכת חשמלנמוכהגבוהה
תזוזה פיזית של חלקים בעת בזמן פעולהאין2 חלקים זזים לפחות
עוצמת רעש (דציבלים)027
מחיריקרזול
נפח אחסוןמקסימום 1 טרה בייטבד"כ בין 500 ג'יגה ל-2 טרה בייט במחשבים ניידים
זמן אתחולבערך 10-13 שניותבערך 30-45 שניות
אורך חייםכ-2 מיליון שעות בממוצעכ-1.5 מיליון שעות בממוצע
עמידותדיי עמידעמיד, אבל לא כמו SSD
מהירות טעינת קבציםמהיר יותר ב-30%מהירות רגילה

איך כל העסק הזה עובד?

הארד דיסק HDD מורכב מדיסקים שטוחים שמחוברות ביחד לאותו הציר. הדיסקים האלה עשויים מזכוכית או מאלומיניום והם מצופים בחומר מגנטי.

אז איך בעצם המידע "נכתב" על ההארד דיסק? לכל צד של הדיסקים, יש ראש קריאה וכתיבה: כדי לקרוא ולכתוב מידע בהארד דיסק, ראש הקריאה עובר מעל פלטת המידע אבל לא נוגע בה פיזית, כדי שהציפוי המגנטי לא יישרט.

יש מספר פרמטרים שונים שמשפיעים על מהירות הקריאה והכתיבה: ה-2 העיקריים הם מהירות הסיבוב של הפלטה (מוכר בתור סל״ד – סיבובים לדקה), וזמן החיפוש – כמות הזמן שלוקח לראש לנוע.

ראש הקריאה והכתיבה ממוקדם על זרוע מיוחדת שנשלטת על ידי אלקטרומגנט. בכונן מודרני התאוצה של ראש הקריאה והכתיבה יכולה להגיע למהירות של עד פי 550 מתאוצת הכבידה של כדור הארץ! הפרמטר השני שדיברנו עליו – סיבוב הפלטה, יכול להגיע עד ל-15,000 סל"ד בהארד דיסק מודרני.

אז אחרי שהבנו איך כונני HDD עובדים, בואו נלמד קצת על כונני SSD. קודם כל, הדבר הכי בולט בכונני SSD הוא שלא מתבצעת שום פעולה פיזית ואין בו חלקים נעים – אחת הסיבות העיקריות לזה שהוא הרבה יותר מהיר.

אז נכון, טכנולוגיית ה-SSD היא יחסית חדשה לעומת HDD שהיא טכנולוגיה יותר ותיקה ומוכרת, אבל כונני ה-SSD צוברים תאוצה בשנים האחרונות והם הופכים להיות יותר ויותר פופולריים, בעיקר בזכות כל היתרונות שהם מציעים. אחד הדברים עליהם היצרנים שמים דגש הוא שדרוג נפח האחסון.

טכנולוגיית ה-SSD מבוססת על DRAM (זיכרון דינמי בעל גישה אקראית) כי הוא לא צריך זרם חשמלי רציף כדי לשמור מידע בינארי. המידע נשמר בתוך זיכרון בלתי נדיף, בדומה לזיכרון פלאש, כך שבעצם כונני SSD הם בעצם סוג של דיסק און קי בעלי נפח אחסון יותר גדול.

כונני SSD מורכבים משבבי זיכרון ובקר שמקשר בין אותם שבבים לבין המחשב עצמו, והוא אחראי לפעולת הקריאה והכתיבה. בנוסף, צריכת החשמל של כונני SSD לרוב נמוכה יותר, הם יותר שקטים והם נחשבים להרבה יותר אמינים.

יצרני ה-SSD משתמשים באלגוריתמים לבדיקת שגיאות המסוגלים לתקן כמה בתים בודדים מתוך 512 בייטים. בזכות התכונה הזאת, לכוננים האלה יש תוחלת חיים ארוכה.

אז בשורה התחתונה, מה עדיף?

האמת היא, שזאת שאלה מצוינת שאין לה תשובה חד משמעית. טכנולוגיית SSD היא יחסית חדשה והמחיר שלה בהתאם, לעומתה כונני HDD מציעים גם נפח אחסון יותר גדול וגם מחיר יותר נמוך – באופן עקרוני, כונני HDD יכולים לאחסן עד פי 2.5 יותר מידע!

למרות זאת, טכנולוגיית ה-SSD מתקדמת כל הזמן וכתוצאה מזה גם נפח האחסון של הכוננים האלה עולה, וגם המחיר שלהם יורד. היתרונות הבולטים של כונני SSD הם המהירות, הפעולה השקטה והאמינות – חשוב לזכור שבזכות זה שלא מתבצעת שום תנועה מכנית של חלקים, אז הסיכויים לתקלות קטן בצורה משמעותית

עוד יתרונות בולטים שכדאי להזכיר שוב הם בין היתר – צריכת החשמל הנמוכה, דבר שיכול להיות קריטי במיוחד במחשבים ניידים, אבל גם במחשבים נייחים שמשתמשים בתוכנות כבדות וכמובן גיימרים. בזכות צריכת החשמל הנמוכה הכונן לא מתחמם, מה שבשורה התחתונה מוביל לביצועים יותר טובים.

אז נשאל שוב, מה עדיף? זה תלוי במה יותר חשוב לכם. אם חשובה לכם האמינות, המהירות, השקט וצריכת החשמל אז כמובן ש-SSD עדיף בכל הפרמטרים האלה, אבל אם יותר חשוב לכם המחיר ונפח האחסון, אז HDD כרגע יהיה אפשרות יותר משתלמת.

SSD או HDD: סיכום ומסקנות

ידיים של אדם בחליפה עם שעון יפה מקלידות דברים במחדב שעל השולחן

במקרים מסוימים משתלם לרכוש את שני הכוננים. למשל, להתקין על כונן SSD את מערכת ההפעלה, תוכנות ומשחקים כבדים, ובמקביל להשתמש בכונן HDD כדי לאחסן קבצים כבדים כמו תמונות, סרטים, התקנות של תוכנות והתקנות של משחקים. ככה אפשר להנות משני העולמות.

דילים סודיים ועדכונים על ירידות מחיר לזמן מוגבל: השאירו פרטים!

נשלח לכם רק תוכן איכותי!

יאיר ורדי
יאיר ורדי

יאיר הוא מומחה טכנולוגיה, שמתעסק בחומרה ותוכנה של מחשבים וגאדג'טים מכל הסוגים. בעל תואר שני במדעי המחשב מהטכניון (כרגע עובד על הדוקטורט), מתגורר בראשון לציון.

נשמח לשמוע את דעתכם!

השארת תגובה

מייליסט
Logo
דילוג לתוכן